Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Φέρντιναντ Μπρούκνερ, «Η αρρώστια της νιότης» («Krankheit der Jugend»), στο νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε μετάφραση-σκηνοθεσία Πέμης Ζούνη. Μια σπαρακτική, άγρια ελεγεία στα τραυματισμένα νιάτα. Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ. Έναρξη: Τετάρτη 30 Απριλίου 2014.
Βιέννη, 1923. Μια παρέα φοιτητών της ιατρικής δοκιμάζει τα όριά της φλερτάροντας με την καταστροφή. Απελπισμένοι, απόλυτα διαψευσμένοι μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μπερδεμένοι ηθικά και ιδεολογικά, παγιδεύονται σε παιχνίδια ασύδοτα και αμείλικτα, θεωρώντας τη νιότη τους αρρώστια που πρέπει να αφανιστεί.
Ο αυστριακός συγγραφέας Φέρντιναντ Μπρούκνερ (1891-1958) μέσα από τα περισσότερα έργα του αποτυπώνει τη ματιά του πάνω στη συγκεκριμένη ιστορική συγκυρία της εποχής -μιας εποχής και μιας γενιάς που προετοίμασε το έδαφος για την έλευση του σκότους που ονομάζεται ναζισμός.
«Λυπούμαι αν η τροπή του λόγου μου
Δεν είναι αυτή
Που αρμόζει στις ημέρες μας
Κυρίες και Κύριοι,
Τίποτα δεν αρμόζει στις ημέρες μας
Κι επί πλέον συμβαίνει να΄μαι λυπημένη»
(Οδ. Ελύτης «Μαρία Νεφέλη»)
Ευρώπη. Βιέννη. Kolingasse 7. Δεύτερος όροφος. Δωμάτιο 5. Και ας πούμε ότι είναι μια Τετάρτη του Μαρτίου, του καθόλου σωτηρίου έτους 1923. Εκεί εστιάζει τη ματιά του ο Φέρντιναντ Μπρούκνερ. Σε ένα τυχαίο δωμάτιο της πανσιόν της κυρίας Σίμμελμπροτ. Σε επτά τυχαίους νεαρούς φοιτητές -επτά ψυχές πεταμένες στα απόνερα του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου.
Τι τον εμπνέει άραγε; Τι θέλει να καταγράψει; Οι φράσεις του αδρές και ευθύβολες. Οι χαρακτήρες κλειστοί. Συνευρίσκονται, συνομιλούν, αλληλοπληγώνονται. Διαβλέπεις τον πυρετό στο παγωμένο δωμάτιο. Η φρίκη του πολέμου αποσιωπάται πεισματικά. Όπως ο εφιάλτης, που έχεις την αβάσταχτη υποψία ότι δεν ήταν όνειρο. Έξω, η επιστήμη και η διανόηση αγγίζουν τις μεγάλες τους στιγμές. Η τέχνη εκρήγνυται. Η φτώχεια καταλύει τις αντοχές. Η εξουσία είναι παρανοϊκή και ανεξέλεγκτη. Η διαφθορά και η διαπλοκή γίνονται ο μόνος αποδεκτός νόμος. Ο υπόκοσμος φωτίζει τη νύχτα.
Μέσα σ΄αυτό το δωμάτιο όμως «η νιότη, αγουροξυπνημένη» χτυπιέται στους τέσσερεις τοίχους, βγάζει τη γλώσσα της στον θάνατο και αρνείται να σώσει την ψυχή της. Πολλά υποσχόμενη και ανελέητη. Αφού θεωρείται ικανή για τα πάντα. Αφού αυτή η ίδια φταίει για τους ιούς που της μετέδωσαν. Αφού η κληρονομιά της συνοψίζεται σχεδόν στη φράση του σύγχρονού τους ζωγράφου Έγκον Σίλε: «Όλα είναι πεθαμένα ενόσω ζουν». Ή σε εκείνην του αγαπημένου τους Τόμας Μαν «Υπάρχουν δύο τρόποι να ζήσεις: ο ένας είναι ο κοινός, ευθύς και γενναίος. Ο άλλος είναι κακός, περνάει μέσα από το θάνατο, και είναι ο ευφυής τρόπος».
Κι έτσι όπως αρνούνται να ενηλικιωθούν, έτσι όπως παίζουν κακά παιχνίδια, γλιστράνε. «Ένα τόσο δα βηματάκι…» Πόσο απέχει, έτσι κι αλλιώς, το τίποτα. Το ποτέ. Το κανείς. Ένα μικρό βηματάκι χωρίζει την απουσία νοήματος από την ίδια την απουσία. Η νιότη ασπαίρουσα μέσα στον ζόφο… Όλο το φως του σκοταδιού σε επτά αντι-ήρωες. Αυτό έχουν να σηκώσουν οι επτά πρωταγωνιστές. Θέλει γενναιότητα καταβύθισης. Τόλμη περιπλάνησης σε ατραπούς επισφαλείς. Ικανότητα επικίνδυνης ισορροπίας. Ήθος και ευρυχωρία ψυχής.
Έτσι πορεύτηκαν οι ηθοποιοί αυτούς τους τρεις μήνες. Σπάζοντας πέτρες, ενίοτε και τα μούτρα τους – αλλά ποτέ με σπασμένο το ηθικό. Έτσι ανθίζουν μέρα με τη μέρα, έως αυτή τη στιγμή που γράφονται τούτες οι σκέψεις. Έτσι θα συνεχίζουν να ανθίζουν, διάπλατα ανοιχτοί, μπροστά στα αδιάκριτα βλέμματα των θεατών, μέσα στο δωμάτιο 5. Με τη διαστροφή του χειρουργού και τη γενναιότητα των χαρακωμάτων. Αλλά «Μόνο οι γενναίοι αγαπούν, οι άλλοι απλώς ξεγελούν τα όνειρα… Αυτοί (sic) είναι στους πρώτους».
«Ένας κρατικός πολιτιστικός οργανισμός, οφείλει να προωθεί νέες ιδέες και νέους εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης. «Η Αρρώστια της Νιότης» είναι το έργο που ήρθε και κάλυψε ακριβώς αυτό το κενό που υπήρχε στο ρεπερτόριο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, θέτοντας βάσεις για ένα σύγχρονο και μοντέρνο πειραματικό θέατρο». Με αυτά τα λόγια ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρους, τόνισε τη σημασία της επιλογής αυτού του έργου, αλλά και το μέγεθος της σκηνοθέτιδας, η οποία σύμφωνα τις δηλώσεις του, δε θα μπορούσε να υπάρξει ιδανικότερος εκφραστής του Μπρούκνερ.
Ακόμη και η επιλογή της σκηνής είναι μέρος του σχεδίου της σκηνοθέτιδας, η οποία μετουσίωσε την αγωνία που ήθελε να αποδώσει ο Μπρούκνερ στους ήρωες του. «Το νέο Υπερώο, μετατρέπεται σε ένα δωμάτιο, με τους θεατές να παρακολουθούν χωρίς… ντροπή, όπως μέσα από την κλειδαρότρυπα, εφτά νέους που προσπαθούν να σωθούν βουτώντας στον… μηδενισμό. Πυρετός. Σκληρό παιχνίδι. Πόνος. Αναζήτηση. Γλίστρημα από το παιχνίδι. Κρίμα. Πολλά γιατί…». Με αυτήν την περιγραφή η σκηνοθέτιδα Πέμη Ζούνη αποτύπωσε στη συνέντευξη Τύπου τα χρώματα που επικρατούν σε μια παράσταση που ταξιδεύει στην κόλαση και το αδιέξοδο και εξήγησε ότι «όλα τα σχόλια του Μπρούκνερ είναι υπαινικτικά, μέσα από ένα μαύρο χιούμορ και όλα επί της ουσίας».
Σε ένα κλίμα ευφορίας και δημιουργίας, ηθοποιοί και συντελεστές μίλησαν για την παράσταση σα να πρόκειται για το κυοφορούμενο μωρό τους.
Όπως πολύ γλαφυρά περιέγραψε η Πέμη Ζούνη τη συνεργασία της με τους νέους ηθοποιούς, ξεκινώντας από το πρώτο τυφλό ραντεβού της οντισιόν… και φτάνοντας στον γάμο μετά από μια τρελή πορεία αναγνώρισης, έρωτα, πάθους και απομυθοποίησης. Σήμερα όλοι μαζί ανακοίνωσαν ότι πολύ συνειδητά «κυοφορούν».
Συγκινητικές οι ατάκες που μοιράστηκαν, αποκάλυψαν και χάρισαν ο ένας στον άλλον. Κάποιοι αποκάλυψαν ότι και οι επτά σήκωσαν έναν βαρύ σταυρό, εννοώντας το βάρος της ευθύνης για μια τέτοια απαιτητική δουλειά. Άλλοι μοιράστηκαν με το πρώτο τους, δημοσιογραφικό, κοινό ότι τους δόθηκε η ελευθερία να απλώσουν τη αρρώστια της δικής τους Νιότης, πολλοί τόνισαν την κληρονομία που τους άφησε αυτή η συνεργασία και όλοι συμφώνησαν στη διαπίστωση της Πέμης… «Αυτοί που θεωρούν τα Νιάτα άρρωστα είναι αυτοί που τα αρρώστησαν».
Το έργο είναι ακατάλληλο για νέους κάτω των 15 ετών. Σύμφωνα με την σκηνοθέτιδα η ακαταλληλότητα του έργου έγκειται στη σκληρότητα του θέματος, και στο γυμνό της ψυχής και όχι σε σκηνές που προκαλούν.
Μετάφραση-σκηνοθεσία: Πέμη Ζούνη
Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Ασημακόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Φρόσω Κορρού
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Μουσική επιμέλεια: Νικόλας Μαραγκόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτης: Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Β’ βοηθός σκηνοθέτης: Όλια Γεωργιάδου
Βοηθός σκηνογράφου: Βασίλης Μπάλτσας
Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Τσουβαλά
Οργάνωση παραγωγής: Ροδή Στεφανίδου
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Άννα Μαντά (Μαρί), Ηλέκτρα Καρτάνου (Λούσυ), Άννα Ευθυμίου (Ντεζιρέ), Μιχάλης Συριόπουλος (Φρέντερ), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Πετρέλ), Κορίνα Βασιλοπούλου (Ιρένε), Στέλιος Χατζηαδαμίδης (Αλτ).
Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους.
Χώρος: Νέο Υπερώο ΕΜΣ
Έναρξη: Τετάρτη 30 Απριλίου 2014
Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 9.00 μ.μ
Τιμές Εισιτηρίων:
Κανονικό εισιτήριο: 15 €
Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 12 €
Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 9 μ.μ.): Γενική είσοδος 12 €
Πέμπτη στο ΚΘΒΕ: Γενική είσοδος 10 €
Ειδική τιμή για ανέργους: Παρέχεται με την επίδειξη κάρτας ανεργίας και ισχύει για τις παραστάσεις της Τετάρτης και της Πέμπτης (9 μ.μ.): 5 €
Ομαδικές κρατήσεις: 8 €
Ισχύουν: «Κάρτα συγκοινωνούντων θεάτρων»
Στον κάτοχο της κάρτας παρέχεται σταδιακή έκπτωση στην τιμή του κανονικού εισιτηρίου (15 €) για την παρακολούθηση τεσσάρων ή περισσότερων διαφορετικών παραστάσεων τη χειμερινή θεατρική περίοδο. Συγκεκριμένα, ο κάτοχος της «Κάρτας συγκοινωνούντων θεάτρων» θα πληρώνει 15€ για την παρακολούθηση μίας παράστασης, 12€ για την δεύτερη, 10€ για την τρίτη και 8€ για την παρακολούθηση τέταρτης παράστασης σε οποιαδήποτε από τις σκηνές του Κ.Θ.Β.Ε.. Και τελικά για όλες τις υπόλοιπες παραστάσεις της ίδιας περιόδου για τον κάτοχο της κάρτας θα ισχύει η ειδική τιμή εισόδου των 8 €. H κάρτα θα διατίθεται μόνο από τα Ταμεία του ΚΘΒΕ.
«2 + 2 = 3»: Στα 4 εισιτήρια το ένα δωρεάν, γιατί το θέατρο είναι υπόθεση παρέας.
Η ειδική τιμή για την έκδοση 4 εισιτηρίων (για την ίδια παράσταση, την ίδια ημέρα και ώρα) ισχύει αποκλειστικά για το κανονικό και το εκπτωτικό εισιτήριο των 15 € και 12 €). Η έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί έως και μία ημέρα πριν την προσέλευση στο θέατρο. Δεν ισχύει για τις παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής.
Κάρτα πολιτισμού: Ισχύουν οι ανανεωμένες Κάρτες Πολιτισμού για τη θεατρική περίοδο 2013-2014. Στους κατόχους της κάρτας θα παρέχεται εκπτωτικό εισιτήριο (12 €) για τις παραγωγές του ΚΘΒΕ, το οποίο δεν ισχύει για τις λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτης, Πέμπτης και Σαββάτου).
Οι ατέλειες των ΑΜΕΑ ισχύουν για τις παραστάσεις Τετάρτης και Πέμπτης.
Προπώληση εισιτηρίων:
Ταμεία και ιστοσελίδα ΚΘΒΕ www.ntng.gr
Viva: τηλ. 11876 & www.viva.gr
Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης: www.public.gr
Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33
Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos
Καταστήματα Seven Spots
Kαταστήματα Ιανός
ΤΑΜΕΙΟ ΚΟΘ (Εκδοτήριο Πλατείας Αριστοτέλους)
Ώρες και Ημέρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-14:00 και 17:00-21:00
Ώρες λειτουργίας ταμείων:
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-9.30 μ.μ.
Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-9.30 μ.μ.
Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27): Ημέρες παραστάσεων: 17:30-21:30
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
Γιάννης Φραγκούλης
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη