Ιαν 14, 2022 Κινηματογράφος 0
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Post Reality. Το κεντρικό θέμα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Αναζητά τη νέα μορφή της μετα-πραγματικότητας. Θα διεξαχθεί από 10 έως 20 Μαρτίου 2022. «Μεταβολή: η διαδικασία αλλαγής και μετάβασης σε μια νέα κατάσταση». Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε το κεντρικό του θέμα.
Τα δέκα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο κεντρικό αφιέρωμα σκιαγραφούν αυτό το θέμα. Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022 αυτά χαρτογραφούν έναν ρευστό κόσμο. Στην 24η διοργάνωση ανοίγουν την πόρτα μιας νέας πραγματικότητας που καταργεί κάθε παλιά βεβαιότητα.
Η πανδημία ήταν ένα σοκ. Άλλαξε τη ζωή μας. Μετατόπισε τα γεωγραφικά, ιδεολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά όρια. Αν άλλαξε και ολόκληρη την εποχή μας. Αυτό μόνο οι ιστορικοί του μέλλοντος μπορούν να το πουν. Διαισθητικά και μόνο, νιώθουμε πως ο κόσμος που γνωρίζαμε μοιάζει ίδιος. Αλλά δεν είναι. Η ανθρώπινη διάδραση άλλαξε. Τρέχουμε από κεκτημένη ταχύτητα. Αλλά έχουμε χάσει το κέντρο βάρους μας.
Χρησιμοποιούμε γνωστές λέξεις για άγνωστες μορφές. Εργαζόμαστε, εκπαιδευόμαστε, ερωτευόμαστε. Καταναλώνουμε και ονειρευόμαστε σε μία νέα ψηφιακή διάσταση. Διόλου τυχαία. Το Νοέμβριο του 2021, εν μέσω πανδημίας, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κήρυξε την έναρξη της εποχής του metaverse: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η ψηφιακή πραγματικότητα διεκδικούν πλέον μια ισότιμη θέση στον «φυσικό» μας κόσμο. Προετοιμάζουν την ανθρωπότητα για μία εναλλακτική και μεταποιημένη «πραγματικότητα».
Πώς καταγράφεις κάτι τόσο ευμετάβλητο και ακαθόριστο; Πώς ενώνεις τις κουκίδες και χαρτογραφείς έναν κόσμο πριν υπάρξει; Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022 θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 20 Μαρτίου 2022. Η 24η διοργάνωσή του εξερευνά αυτή ακριβώς τη μετα-πραγματικότητα. Το post reality που βιώνουμε.
Μέσα από μία επιλογή ταινιών που με τόλμη σκιαγραφούν τους ήρωες. Τους αντι-ήρωες. Τα κρυμμένα μυστικά και τις πρισματικές αλήθειες που ορίζουν την αλλαγή εποχής που διανύουμε. Τα ντοκιμαντέρ αμβλύνουν το φόβο και την αβεβαιότητα. Μας υπενθυμίζουν ότι οι λευκές σελίδες που ανοίγονται μπροστά μας κρύβουν πάντα μέσα τους όλες τις πιθανότητες. Όσο τρομακτικές και αν μοιάζουν. Την ίδια στιγμή, οξύνουν την αίσθηση: Ο κόσμος που θεωρούσαμε μέχρι τώρα γνωστό και οικείο, εξακολουθεί να παραμένει ένα άλυτο αίνιγμα.
Ο κινηματογράφος εγγράφει τους τόπους στο συλλογικό υποσυνείδητο. Ο σκοπός του είναι να αποτυπώσει μία μετασχηματισμένη αλήθεια. Αυτά βρίσκονται στο επίκεντρο του ντοκιμαντέρ «The taking», του Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ. Ο Ελβετός σκηνοθέτης μελετά στις ταινίες του τον κοινωνιολογικό και ανθρωπολογικό αντίκτυπο του κινηματογράφου. Εξερευνά τους μύθους που συνοδεύουν τις κινηματογραφικές απεικονίσεις της Κοιλάδας των Μνημείων (Monument Valley) στα γούεστερν. Ειδικότερα στις ταινίες του Τζον Φορντ. Σύμβολο της κατασκευασμένης εποποιίας του Φαρ Ουέστ. Ορόσημο της πνευματικής κληρονομιάς των ατελείωτου ορίζοντα. Σήμα κατατεθέν της αμερικανικής ταυτότητας. Αυτής που θεμελιώθηκε στην κατάκτηση της Άγριας Δύσης. Το Momument Valley υπήρξε κάτι πολύ βαθύτερο από ένα απλό ντεκόρ, στο πίσω φόντο.
Μία διεισδυτική ματιά στον τρόπο με τον οποίο το γουέστερν αξιοποίησε μία εμβληματική εικόνα. Προκειμένου να αποτυπώσει μία νέα πραγματικότητα. Ιδίως στις ταινίες του «πατριάρχη», Τζον Φορντ. Αυτή την πραγματικότητα που εκτεινόταν πέρα από την ιστορική αλήθεια. Βάζοντας τα θεμέλια για την κοσμοθεωρία μιας ολόκληρης χώρας.
Η διαχρονική καταπάτηση των γυναικείων δικαιωμάτων υπάρχει στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022. Αυτό το θέμα διαπλέκεται με τους φόβους και τις ανασφάλειες. Αυτούς που γέννησε η πανδημία. Στο ντοκιμαντέρ «Portraits of the future», της Βίρνα Γκαμπριέλα Μολίνα.
Η αργεντινή σκηνοθέτης σκιαγραφεί το περίγραμμα ενός ασχημάτιστου μέλλοντος. Πάνω σε έναν καμβά από τραυματικές μνήμες του παρελθόντος. Αποτυπώνοντας με τον πιο εύγλωττο τρόπο το τρεμάμενο έδαφος του εδώ και του σήμερα. Με σημείο αφετηρίας ένα πρότζεκτ με θέμα τις ανισότητες που βιώνουν οι εργαζόμενες γυναίκες στη σύγχρονη Αργεντινή. Αυτό άλλαξε πορεία, ύφος και ταυτότητα στη διάρκεια της καραντίνας. Η Μολίνα ανατέμνει τον ιστορικό χρόνο. Αμφισβητεί κάθε είδους βεβαιότητα. Μας μεταφέρει σε έναν μεταιχμιακό κόσμο. Έναν τόπο ακαθόριστο και ασαφή. Ζητά επιτακτικά από εμάς να χαράξουμε τον χάρτη του αύριο.
Αν υπάρχει μία αναντίρρητη αλήθεια αυτή που έχει συνοδεύσει την ανθρώπινη ύπαρξη από καταβολής κόσμου είναι: Η αποδοχή πως ο θάνατος είναι συνώνυμο και παρεπόμενο της ίδιας της ζωής. Σε αυτή την εποχή καταλύεται κάθε αντικειμενικό θέσφατο και αξίωμα. Μάλλον έχει έρθει η ώρα να αναθεωρήσουμε ακόμη και την πιο ακλόνητη αλήθεια του κόσμου μας. Το ντοκιμαντέρ «Eternity at last», του Αυστριακού σκηνοθέτη Στέφαν Μπέργκμαν. Έχει στο επίκεντρό του την προαιώνια ανθρώπινη φαντασίωση της αθανασίας.
Ρίχνει φως στις τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις. Αυτές που υπόσχονται να μετατρέψουν το θαύμα της αιωνιότητας σε χειροπιαστή πραγματικότητα. Τελικά, ίσως χρειαστεί κάποτε να απαντήσουμε στα σοβαρά στο σπαρακτικό ερώτημα που είχε θέσει ο Φρέντι Μέρκιουρι: Στα αλήθεια, πείτε μας, ποιος από εσάς θέλει να ζήσει για πάντα;
Σύντομα θα ανακοινωθούν όλα τα ντοκιμαντέρ του αφιερώματος. Θα συνοδευτεί από μία ειδική δίγλωσση έκδοση. Με κείμενα και αναλύσεις για μία εποχή όπου η κάθε εικόνα του κόσμου μας «ενημερώνεται» (updated). Μέσα από αμέτρητες αναπαραστάσεις. Διευρύνοντας την αντίληψή μας για το τι είναι αληθινό και τι όχι. Αλλά και δίνοντας έναν τελείως νέο ορισμό στο πώς και στο γιατί αναζητούμε την «αλήθεια».
Σε μία πρωτόγνωρη συνθήκη σαν κι αυτή που βιώνουμε. Όπου η ζωή και η ανθρώπινη ύπαρξη επαναδιαπραγματεύονται την ταυτότητά τους. Κάθε δευτερόλεπτο που περνά, ο κινηματογράφος είναι η μόνη πυξίδα που έχουμε στη διάθεσή μας. Αυτός είναι ο πυρήνας του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022.
Διαβάστε τα άρθρα για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Μαρ 23, 2024 0
Μαρ 23, 2024 0
Μαρ 04, 2023 0
Φεβ 26, 2023 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη