Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Από τις 28 έως τις 30 Ιανουαρίου 2022 στο Θέατρο Αυλαία. Ο Παπαδιαμάντης έρχεται στο θέατρο. Δύο διηγήματα γίνονται μία παράσταση. Ο Απόλλων Δρικούδης αναλαμβάνει αυτό το τολμηρό εγχείρημα.
Ο Παπαδιαμάντης είναι διαχρονικός. Που σημαίνει αξίζει να το διαβάζει κανείς πάλιν και πολλάκις. Γιατί δεν καμώνεται, αλλά είναι. Κι έχουμε ανάγκη και εμείς να είμαστε. Οπότε ψάχνουμε βοηθούς πάνω στην προσπάθειά μας αυτή. Οι ιστορίες του σφύζουν από ζεστασιά. Όσο δραματικές κι αν είναι. Όσο πόνο κι αν περιέχουν
“Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: Άμα δεις ότι δεν καταλαβαίνεις
μια λέξη και ψάξεις να βρεις το νόημά της,
τότε σου αποκαλύπτεται η λέξη
και αποκαλύπτει κι εσένα μαζί.”
Σου αφήνουν χώρο να μπεις να ξεκουραστείς κι εσύ μέσα σ’αυτές. Δε σε διώχνουν. Δε σε προσβάλλουν. Και η γλώσσα του. Σε γυρνά στα εξ ων συνετέθης. Άμα δεις ότι δεν καταλαβαίνεις μια λέξη και ψάξεις να βρεις το νόημά της, τότε σου αποκαλύπτεται η λέξη και αποκαλύπτει κι εσένα μαζί. Ποιος είσαι και πού πας.
Στην αρχή του διηγήματος «Πατέρα στο σπίτι», ένα πεντάχρονο παιδί πάει στον μπακάλη να ζητιανέψει λίγο λάδι. Όταν το ρωτάει ο μπακάλης γιατί, του απαντάει αφοπλιστικά: «Γιατί δεν έχουμε πατέρα στο σπίτι». Εξ αφορμής της σπαρακτικής αυτής κατάθεσης ενός αθώου παιδιού, ξεδιπλώνεται το δράμα μιας οικογένειας. Της οικογένειας του Μανώλη και της Γιαννούλας. Παντρεύτηκαν προ εννέα ετών και απέκτησαν πέντε τέκνα. Μιας οικογένειας που η φτώχεια και οι ανθρώπινες αδυναμίες έμελλε να χτυπήσουν καίρια.
«Το Χριστόψωμο» από την άλλη, ξεκινά με την παρουσίαση μιας νέας κοπέλας, της Διαλεχτής. Ενώ είναι παντρεμένη με τον καπετάν Καντάκη εδώ και επτά χρόνια, δεν έχει αποκτήσει παιδί. Θα θεωρηθεί στείρα, θα εγείρει την αντιπάθεια της πεθεράς της. Δι’αυτής της αντιπάθειας της πεθεράς θα μολυνθεί και αυτή η αγάπη του συζύγου της προς αυτήν. Την παραμονή κάποιων Χριστουγέννων όμως, όλα θα αλλάξουν. Όταν η πεθερά θα προσέλθει στο σπίτι του ζευγαριού φέροντας επιτέλους δώρο: «εν χριστόψωμο».
“Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: μια νέα υπερ-πλοκή,
αποτελούμενη από τις δύο επιμέρους πλοκές.
Ο θεατής καλείται να μπαινοβγαίνει
στις επιμέρους ατμόσφαιρες των διηγημάτων.
Τα στοιχειώδη τρόφιμα, λίγο λάδι στο ένα διήγημα και λίγο ψωμί στο άλλο διήγημα. Θα σταθούν οι αφορμές, οι καταλύτες, για να μας εκμυστηρευτεί ο Παπαδιαμάντης δυο ιστορίες ανθρώπινες. Φορέων του ανθρωπίνου πόνου, του πόνου που μεταμορφώνεται. Αυτού που αλλάζει πρόσωπα, που αλλάζει τόπους και χρόνους. Μας ξεπερνά στην εφευρετικότητα και την απολυτότητά του. Αλλά και που πάντοτε αφήνει μια μικρή ακαταίσχυντη ελπίδα, να κατατροπωθεί επ’ελπίδι αναστάσεως.
Τα δύο διηγήματα εκτυλίσσονται ταυτόχρονα επί σκηνής. Με τη συμμετοχή όλων των ηθοποιών από την αρχή μέχρι το τέλος της παράστασης. Η αφήγηση των δύο διηγημάτων δηλαδή ξεκινά μαζί. Η πλοκή του καθενός προχωρά παράλληλα με την πλοκή του άλλου. Κάνοντας το θεατή να παρακολουθεί ταυτόχρονα την εξέλιξη των δύο ιστοριών.
Η παράσταση δηλαδή δεν αποτελείται από δύο μέρη. Παρουσιάζοντας δύο διηγήματα του Παπαδιαμάντη ανεξάρτητα. Αλλά δημιουργεί μια νέα υπερ-πλοκή, αποτελούμενη από τις δύο επιμέρους πλοκές. Ο θεατής καλείται να μπαινοβγαίνει στις επιμέρους ατμόσφαιρες των διηγημάτων. Να μένει συνεχώς σε εγρήγορση. Να κορυφώνει τις αγωνίες του από σκηνή σε σκηνή. Για να καθαρθεί στο τέλος ταυτόχρονα από τη διπλή λύση των δύο δραμάτων. Αυτό είναι και λύση τελικά του ενιαίου δράματος. Όλα τα δράματα των ανθρώπων άλλωστε, με κρυφές μυστικές συνδέσεις καταλήγουν στην ίδια μία αγωνία: Την περί υπάρξεως.
Η γλώσσα του κειμένου είναι η πρωτότυπη και έχει κρατηθεί αυτούσια.
ΠΑΤΕΡΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΨΩΜΟ
Κείμενο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Σκηνοθεσία: Απόλλων Δρικούδης
Υποκριτική διδασκαλία: Απόλλων Δρικούδης
Σχεδιασμός και εικαστικό αφίσας/ προγράμματος: Μαρία Δημόκα
Οργάνωση παραγωγής: Θεατρική Ομάδα «το τσέρκι»
Ηθοποιοί: Άννα Αγαλλιάδου, Μαρία Αγγελοπούλου, Κώστας Βλαχογιάννης, Νίνα Γιαζιτζή, Βασιλική Καλούση, Ελένη-Βασιλική Καμαριάρη, Μαρία Καραδημήτρα, Ελπίδα Κουϊτζόγλου, Θεολένια Ξανθάκη, Χρήστος Σιδηράς
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θέατρο Αυλαία: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ)
Τηλέφωνο: 2310 230013
Παραστάσεις: 28-30 Ιανουαρίου 2022
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21.15
Εισιτήρια: 12€ γενική είσοδος, 10€ φοιτητικό, ανέργων, 65+, ΑμεΑ, θεατρική ατέλεια
Προπώληση: Ταμείο θεάτρου Αυλαία & ticketservices.gr.
Διαβάστε τα κείμενα για τις θεατρικές παραστάσεις
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη