Back to Athens 9: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης
Συμμετέχουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Γιάννης Μήτρου, Fernando Castro Flórez, Σεμπαστιάν Τσίφης, ένα τύμπανο! Ένα τύμπανο! «Ο Μάκβεθ έρχεται». Έτσι λένε οι παράξενες κόρες του Σαίξπηρ σε μια αλλόκοτη προφητεία. Αν ο Μάκβεθ συνεχίζει να μας απασχολεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μοιάζει ταυτόχρονα σύγχρονος και διαχρονικός.
Σήμερα βλέπουμε παντού γύρω μας τη διαβρωτική τρέλα της υπέρμετρης φιλοδοξίας και την ανασφάλεια που γεννά την τυραννία. Η ίδια που δημιουργεί το Brexit. Όμως ο Μάκβεθ δεν μπορεί ποτέ να περιοριστεί σε μια σειρά ηθικιστικών κοινοτοπιών. «Το έγκλημα δεν πληρώνει», όπως ούτε ο Boris Johnson απολογείται. Στις βίντεο προβολές αντιμετωπίζουμε τον Μάκβεθ μέσα από τον Άμλετ και τον Ριχάρδο τον 3ο.
Από τον Χαινερ Μύλλερ τον Έλλιοτ και τον Μάρκ Τουέιν μέχρι την τελική προφητεία «to reduce to nothingness». Και στον «σκονισμένο»/dusty death, «θάνατο». Είναι, πέραν όλων των άλλων, ένα κορυφαίο θεατρικό ποίημα που έχει μια γλώσσα που τρώει την ψυχή.
Ξεκινώντας από τον Μάκβεθ ως πρώτη ύλη, μπαίνουμε σε ένα δάσος όπου συναντάμε τον Μπέκετ και τον Γκόγια. Τίποτα δεν θα είναι όπως φαίνεται, ούτε καν το κείμενο του έργου του Σαίξπηρ. Οι Macbeth and Co. είναι ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος και ο Γιάννης Μήτρου. Με τη βοήθεια του Σεμπαστιαν Τσίφη προτείνουν μια μάχη κειμένων μέσα στην τρέλα της μηδενιστικής ζοφερότητάς και την επιτελεστικότητα. Συγχωνεύοντας επιφάνειες που αναδύονται από τον κορεσμό ποιητικών σωμάτων με την υποστήριξη της φωνής, των χειρονομιών, την στιγμή που αλλοιώνονται και ρευστοποιούνται.
Η γλώσσα στο Μάκμπεθ, ακριβώς μόλις ακουστεί. Στοιχειώνει τη μνήμη για πάντα το ίδιο και στον Μπεκετ. Ο William Empson στο «Seven types of ambiguity», ξεδιαλύνει τους στίχους στο Μάκμπεθ. «Το φως πυκνώνει / Και το κοράκι κάνει φτερά για το δάσος των κορακιών».
Ο Έμπσον επισημαίνει την υπόνοια του ζωμού των μαγισσών ή του πηγμένου αίματος στο «thickens». Στο κακάρισμα των ήχων με «κ» που υπονοεί ένα απότομο τρίξιμο των ξύλων. Στον τρόπο με τον οποίο τα φωνήεντα στο τέλος υποδηλώνουν αυξανόμενο σκοτάδι καθώς το κοράκι πετάει.
«Light thickens / And the crow makes wing to the rooky wood.»
Ο Φιλιππος Τσιτσοπουλος διεκδικώντας το δικαίωμα στην παρρησία. Προσπαθώντας να λύσει το αίνιγμα του έργου στις καθημερινές περφόρμανς του στο χώρο. Συναντά το καυστικό χιούμορ του Γκόγια, στην τελευταία περφόρμανς. Θα εκδίδεται καθημερινό πρόγραμμα menu δράσεων. Μέσα από τη συνεργασία του με τον αγαπημένο Ισπανό φιλοσοφο και θεωρητικό της τέχνης Fernando Castro Flórez.
Σε αυτή τη δράση, μεταφρασμένη στα ελληνικά από τα ισπανικά, ο Φιλιππος χρησιμοποιεί ενα μονόλογο του Φερνάντο Κάστρο Φλόρεθ (Fernando Castro Flores). Στο κανάλι του στο youtube πριν μια εβδομάδα, με καθαρές αναφορές. Καυστική κριτική στη σημερινή Ισπανία. Τόσο κοντά στα χαρακτικά «Caprichos» του Francisco de Goya. Κοινωνική ακτινογραφία μιας χώρας, παράδειγμα ενός κόσμου σε κρίση.
Εννοιολογικά, αποκαλύπτονται με χιούμορ οι ρωγμές μιας κοινωνικοπολιτικής δομής. Αυτής που βασίζεται σε μια στάσιμη διαστρωμάτωση και σε ένα σύστημα αξιών. Τρέφεται από την ακινησία των εθίμων και της καταπίεσης των συνειδήσεων. Αναμειγνύεται με τον παραλογισμό. Μας κάνει να πιστεύουμε ότι ο Γκóγια ήταν ζωντανός πριν 10 μέρες. Είχε smart phone και περπατούσε όπως ο σουρεαλιστής Ισπανός σκηνοθέτης Luis García Berlanga. Παρατηρώντας και σχολιάζοντας τη Μαδρίτη μέσα απ τη ματιά του Fernando Castro.
Η περφόρμανς αυτή έχει τον τίτλο «No tienen problema». O William Shakespeare απαιτεί τη λύση του γρίφου στο δράμα του. Στο «Back to Athens» η απάντηση στον Μάκμπεθ είναι ο Francisco de Goya!
«Διαφήμιση για την πώληση του έργου 80 χαρακτικών της σειράς «Los Caprichos». του Francisco de Goya».
Εφημερίδα «Μαδρίτη». Τετάρτη, 6 Φεβρουαρίου 1799! «Συλλογή χαρακτικών με ιδιότροπα θέματα, επινοημένα και χαραγμένα από τον D. Francisco de Goya.» «Πεπεισμένος ότι η καυτηρίαση των ανθρώπινων σφαλμάτων και κακώς κειμένων. Αν και φαίνεται να είναι ιδιότυπη για την ευγλωττία και την ποίηση. Μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ζωγραφικής. Ο συγγραφέας -Francisco de Goya, επέλεξε ως κατάλληλα θέματα για το έργο του: Ανάμεσα στο πλήθος των υπερβολών, και μέσα απ’ τις αμέτρητες γκάφες που είναι κοινές σε κάθε κοινωνία πολιτών. Σε χυδαίες ανησυχίες και σε φάρσες, που επιτρέπονται από το έθιμα, την άγνοια ή το συμφέρον. Εκείνα που θεώρησε ότι είναι πιο κατάλληλα να προσφέρουν υλικό προς γελοιοποίηση και ταυτόχρονα να διεγείρουν τη φαντασία.»
Καθώς το μεγαλύτερο μέρος των αντικειμένων που παρουσιάζονται σε αυτό το έργο ανήκουν σ’ένα φαντασιακό κόσμο. Δεν θα ήταν απερίσκεπτο να πιστέψουμε ότι τα ελαττώματα τους ίσως βρουν πολλές δικαιολογίες μεταξύ των ευφυών. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο συγγραφέας δεν ακολούθησε τα παραδείγματα κάποιου άλλου. Ούτε μπόρεσε να αντιγράψει από τη φύση. Γιατί η μίμηση της φύσης είναι τόσο δύσκολη όσο και αξιοθαύμαστη όταν επιτυγχάνεται. Δεν θα παραλείψει να χαίρει κάποιας εκτίμησης.
Το γεγονός ότι, απομακρυνόμενος εντελώς από αυτήν, αναγκάστηκε να εκθέσει στα μάτια μας μορφές και στάσεις που υπήρχαν μέχρι τώρα. Μόνο στο ανθρώπινο μυαλό, θολωμένο και συγκεχυμένο από την έλλειψη διαφωτισμού ή θερμαινόμενο και εν τρικυμία από τα αχαλίνωτα πάθη.
Θα ήταν υπερβολική υπόθεση για τις καλές τέχνες αν προειδοποιούσαμε το κοινό: Σε καμία από τις συνθέσεις που αποτελούν αυτή τη συλλογή ο συγγραφέας δεν είχε σκοπό να διακωμωδήσει τα ιδιαίτερα ελαττώματα του ενός ή του άλλου ατόμου. Ότι θα ήταν πράγματι υπερβολικά στενά τα όρια του ταλέντου και θα ήταν λάθος τα μέσα με τα οποία οι μιμητικές τέχνες θα χρησιμοποιούσαν τον εαυτό τους για να παράγουν «τέλεια έργα».
Η ζωγραφική (όπως και η ποίηση) επιλέγει από το καθολικό. Αυτό που κρίνει ως το καταλληλότερο για τους σκοπούς της. Συγκεντρώνει σε έναν ενιαίο φανταστικό χαρακτήρα. Περιστάσεις και χαρακτήρες που η φύση αναπαριστά διάσπαρτα σε πολλούς. Από αυτόν τον συνδυασμό, ευφυώς διατεταγμένο, προκύπτει εκείνη η ευτυχής μίμηση με την οποία ένας καλός καλλιτέχνης αποκτά τον τίτλο του εφευρέτη και όχι του δουλικού αντιγραφέα.
Πωλούνται στην Calle del desengaño, no. 1, Μαδρίτη. Σε ένα κατάστημα αρωμάτων και ποτών, πληρώνοντας 320 reales, de vellón για κάθε συλλογή 80 εκτυπώσεων.
Στην Αθήνα θα γίνει: Μέγαρο Ησαΐα, 3ος όροφος, Πατησίων 65 & Ιουλιανού, Αθήνα, 10433.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Έναρξη: Τετάρτη, 29 Ιουνίου, 16:00 – 22:00
Διάρκεια: 29 Ιουνίου-3 Ιουλίου, 2022
Ώρες: Τετάρτη-Παρασκευή 16:00 – 22:00, Σάββατο-Κυριακή 12:00-22:00.
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη