Φεβ 02, 2023 Κινηματογράφος 1
Τα πνεύματα του Ίνσεριν: γράφει ο Γιάννης Τσιτσίμης
Με την προηγούμενή του ταινία «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ στο Μιζούρι» (2017) ο Μάρτιν Μακντόνα έδειξε τις προθέσεις του: Κινηματογράφο άμεσο με εμβάθυνση στους χαρακτήρες που τοποθετούνται σε δύσκολες έως και ακραίες καταστάσεις και συμπεριφορές.
Τούτη τη φορά, με τα «Τα πνεύματα του Ίνσεριν», διαλέγει δύο φίλους (εξαιρετικοί οι Κόλιν Φάρελ και Μπρένταν Γκλίζον). Ζουν στο αποκομμένο νησί του Ινισερίν πολύ κοντά στις ιρλανδικές ακτές την εποχή που ο ιρλανδικός εμφύλιος καθολικών-προτεσταντών με την ενορχήστρωση της Αγγλίας μαίνεται άγριος κι επώδυνος για όλο το έθνος της Iρλανδίας (1921-1923).
Ο ένας φίλος αποφασίζει να διακόψει τελείως , οριστικά κι απότομα τη φιλία του με τον άλλο καθώς θέλει να περάσει πιο δημιουργικά τον χρόνο του από τις κοινές ρουτινιασμένες καθημερινές συνήθειες και των δύο. Αυτήν την ιστορία τοποθετεί ο σκηνοθέτης μέσα σε ένα σκηνικό τυπικά ιρλανδικό: Βροχή, πράσινη ύπαιθρο, ζώα στα χωράφια, μάγισσες, παμπ , μπίρες, μοναξιά, χωμάτινους δρόμους μέσα στα χωράφια και ένα μικρό σκορπιοχώρι. Οι ζωές των ανθρώπων ταρακουνιούνται από τις απέναντι εκρήξεις, κανονιοβολισμούς και μάχες του πολέμου που φτάνει μόνο ως ήχος στ’ αυτιά τους.
Διακριτό το στοιχείο της μαύρης κωμωδίας αλλά και του συμβολισμού για μια Ιρλανδία ανάπηρη που ζει σαν αυτόχειρας καταστρέφοντας δίχως λόγο τα πάντα γύρω της. Ο Μακντόνα μιλά για το τέλος της φιλίας βάζοντας το μεγάλο ερώτημα αν πραγματικά μπορεί να υπάρξει φιλία αληθινή και απόλυτα ειλικρινής.
Αν μπορεί πραγματικά να χωρέσει και να ριζώσει ανάμεσα στους εγωισμούς και τις μικρότητες των ανθρώπων ιδιαίτερα σε μια κλειστή κοινωνία ενός νησιού: Αν ένας εμφύλιος στρατιωτικός μαίνεται λίγο πιο μακριά, ένας άλλος εμφύλιος, αυτός της ανθρωπιάς και της αποξένωσης μαίνεται σαν φλόγα μέσα στις ψυχές του Ινισέριν.
Πέρα από στοιχείο της μαύρης κωμωδίας με διάθεση σάτιρας που γρήγορα υποχωρεί δίνοντας ένταση στο δράμα των χαρακτήρων, η ταινία «Τα πνεύματα του Ίνσεριν» χρησιμοποιεί εκπληκτικά το κάδρο με τη δυναμική του τοπίου.
Πρόκειται για μια κινηματογραφική τοπογραφία που συντελεί και συναινεί στην ανάδειξη της ιστορίας. Ένα μάθημα για πολλούς ίσως Έλληνες σκηνοθέτες που αδυνατούν να κάνουν την ελάχιστη έστω χρήση του τοπίου και να υποστηρίξουν τις ταινίες τους. Στοιχείο που φάνηκε φέτος και σε καινούργιες ταινίες όπως «Ησυχία 6-9» ή στο «Πίσω από τις θημωνιές».
Τι μπορεί λοιπόν να ορίσει τους κανόνες μιας φιλίας; Κι αν οι κανόνες αυτοί δεν υφίστανται παρά μόνο ως στοιχείο παράλογο, τότε τι θα απομείνει από το πέρασμα μιας φιλίας; Γιατί η φιλία οριοθετείται από τον χρόνο και γιατί δεν είναι εύκολο να ευδοκιμήσει ανάμεσα στα αντίθετα φύλα;
Δεν είναι τόσο απλό να δώσει τις απαντήσεις μια ταινία και μάλιστα ιρλανδικής παραγωγής. Μπορεί όμως -και εδώ ο Μακντόνα το κάνει αριστοτεχνικά- να υποβάλλει (για σκεπτόμενους θεατές και όχι Avatarτζήδες) μία θέση: Η αληθινή φιλία δεν πεθαίνει ποτέ.
Όσα λόγια άσχημα κι αν ειπωθούν, όσα δάκτυλα κι αν ματώσουν κομμένα, όσα μοναχικά βράδια έρθουν να σε στοιχειώσουν, υπάρχουν άνθρωποι που τους αγάπησες κι αυτοί σ’ αγάπησαν χωρίς ιδιοτέλεια αλλά με απλές καθημερινές πράξεις. Κι αυτό δεν αλλάζει.
Δείτε λοιπόν την ταινία σε μια εποχή που τα φιλμ προβάλλονται πλέον σε άδεια καθίσματα. Παράλληλα σκεφτείτε πως και οι ήρωες του Μπέκετ στα έργα του την ίδια αφάνεια βιώνουν, την ίδια απελπισία, την ίδια δικιά τους καταστροφή. Μα στέκονται πάντα εκεί, πάντα όρθιοι. Και περιμένουν…
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΝΙΣΕΡΙΝ
(THE BANSHEES OF INISHERIN)
Σκηνοθεσία: Martin McDonagh
Σενάριο: Martin McDonagh
Φωτογραφία: Ben Davis
Μοντάζ: Mikkel E.G. Nielsen
Μουσική: Carter Burwell
Ήχος: Christer Melén, Sean Miller, Simon J. Willis
Κοστούμια: Eimer Ni Mhaoldomhnaigh
Σκηνικά: Michael Standish
Παραγωγοί: Graham Broadbent, Peter Czernin, James Flynn, Jo Homewood, Martin McDonagh, Morgan O’Sullivan
Παίζουν: Colin Farrell (Παντράικ), Brendan Gleeson (Κολμ), Kerry Condon (Σιόμπεν), Barry Keoghan (Ντομινίκ), Gary Lydon (Πένταρ), Pat Shortt (Γιόνγιο), Sheila Flitton (ΜακΚόρμικ), Bríd Ní Neachtain (Ο΄Ριόρνταν)
Χώρα παραγωγής: Ιρλανδία, Αγγλία, ΗΠΑ
Έτος παραγωγής: 2022
Γλώσσα: αγγλικά
Είδος: τραγωδία, δράμα
Διάρκεια:114΄
Εταιρεία διανομής: Feelgood Entertainment
Έξοδος στις κινηματογραφικές αίθουσες: 23/2/2023.
Για πρισσότερες πληροφορίες για το κάστινγκ και τεχνικά θέματα δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου
Διαβάστε τα άρθρα στο Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία
Διαβάστε τις κριτικές στο σάιτ της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
πολυ καλή κριτική αν και γω θα ελεγα μια ταινία που ξεχειλίζει φιλοσοφία!!!