Οκτ 21, 2023 Κινηματογράφος 0
ΧΙΛΙΟΕΙΠΩΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Περασμένες ζωές: γράφει ο Γιάννης Τσιτσίμης
Αντιμέτωποι με ένα αριστούργημα χαμηλών τόνων ή το «καλλιτεχνικό» σινεμά σε κρίση; Στην ταινία «Περασμένες ζωές», της Σελίν Σονγκ.
Σαφώς τα πάντα στην κριτική ενός έργου τέχνης, ταινία ή γλυπτό ή παράσταση κ.λπ.- είναι υποκειμενική κι ανάλογα ίσως και με το γούστο του θεατή. Ωστόσο δεν μπορώ να μην τονίσω πως η εν λόγω ταινία «Περασμένες ζωές», με ελάχιστες εξαιρέσεις θεωρήθηκε άπιαστο αριστούργημα. Εκπληκτική πρώτη δουλειά σκηνοθέτριας. Βαθμολογήθηκε σχεδόν παντού με 4 και 5 αστεράκια και μάλιστα συγκίνησε το κοινό. Γράφτηκαν πολλά για τη μεγάλη επιστροφή του κορεάτικου κινηματογράφου σε διεθνές επίπεδο τη στιγμή που είναι καθαρόαιμη παραγωγή ΗΠΑ (…).
Τι έχουμε λοιπόν εδώ; Έναν ανομολόγητο παιδικό έρωτα μόνο από την πλευρά του αγοριού. Ο γυναικείος χαρακτήρας είναι αμφιταλαντευόμενος. Εξελίσσεται λόγω της μετανάστευσης του κοριτσιού στον Καναδά σε απώλεια και στη συνέχεια σε αναζήτηση του ιδεατού έρωτα. Αυτού που έρχεται μονάχα μια φορά στη ζωή και μας σημαδεύει για πάντα μέχρι να βρούμε το θάρρος μέσα στον χρόνο να τον κυνηγήσουμε για να τον ομολογήσουμε και να πετύχουμε κατά κάποιο τρόπο την εσωτερική μας κάθαρση στο όνομα της αθανασίας, της γυναίκας που στο μεταξύ έχει παντρευτεί βέβαια άλλον…
Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα έλεγε η θεία μου τα παλιά χρόνια. Είναι άκρως ανησυχητικό ότι τα τελευταία χρόνια οτιδήποτε «χαμηλών τόνων δράμα ή δράμα με… προεκτάσεις» έρχεται από την Άπω Ανατολή θεωρείται σε ΗΠΑ και Ευρώπη αριστούργημα και οδηγός για ένα νέο (;;;) καλλιτεχνικό ρεύμα στο κινηματογράφο. Μια άνοιξη της…Κορέας!.
Ας δούμε για παράδειγμα μέσα στο τελευταίο έτος το «Drive my car» (Ιαπωνία) ή από τον ίδιο σκηνοθέτη (Χαμαγκούτσι) το «Ιστορίες τύχης και φαντασίας». Από την Κορέα φέτος το «Return to Seoul». Από την Κίνα με τη στήριξη Αμερικάνων παραγωγών το ανεκδιήγητο οσκαρικό «Τα πάντα όλα». Να καταλήξουμε στο γεγονός ότι δεν είναι όλες οι ταινίες από την Ασία «Old boy» ή «Παράσιτα» ούτε ότι ξαφνικά έγιναν όλοι Park Chan-wook, Bong Joon-ho, Kim Jee-Woon, Takeshi Kitano…
Τι συμβαίνει λοιπόν; Γιατί μια ταινία όπως το «Περασμένες ζωές» που μας ξαναδείχνει ότι έχει κινηματογραφηθεί ξανά και ξανά εδώ και χρόνια κάνει επιτυχία; Θεωρείται καλλιτεχνικό αριστούργημα του ανεξάρτητου κινηματογράφου ενώ δεν πρόκειται παρά για μια χιλιοειπωμένη ιστορία με άτονο ρυθμό και προβλεπόμενη κορύφωση στο τέλος για να μπει κι ο θεατής στο… δράμα;
Υπάρχει τόση ανάγκη να βρεθούν, να ανακαλυφθούν οι άνθρωποι που θ’ αλλάξουν τον κινηματογράφο; Ίσως μέσα στα φεστιβάλ και το κοινό τους αυτό να γίνει, πέρα από αυτό όμως τον χώρο τα πράγματα έχουν άλλη συνισταμένη. Για παράδειγμα, διάβασα πως η δημιουργός της ταινίας «κλείνει» το μάτι στον Τζάρμους. Εντάξει, η αερολογία ήταν πάντα ένα μέρος της υποκειμενικής κριτικής, τι να πούμε…
Εν κατακλείδι, πρόκειται για μια ταινία καλογυρισμένη με χαρακτήρες σωστούς στην ανάπτυξη. Σενάριο υποτυπώδες και εξέλιξη χωρίς ιδιαίτερο άξονα δόμησης. Μια μικρή εμμονή να επαναλαμβάνονται πράγματα ή να κρατούν κάποιες σκηνές αρκετά δίχως λόγο.
Δείτε την ταινία «Περασμένες ζωές», ίσως σας συγκινήσει και σας αρέσει, ίσως βρείτε και το δικό σας παρελθόν εκεί μέσα (αν ερωτευτήκατε ανυπέρβλητα στο δημοτικό…). Αν όμως πλήξετε και πού και πού κοιτάτε το ρολόι σας, να θυμάστε ότι σας τα είπα (τα πάντα όλα!) τη στιγμή που άλλοι έβγαλαν το φιλμ αριστούργημα και του έχουν δώσει από τώρα και όλα τα όσκαρ.
Υπάρχει κρίση στον κινηματογράφο (τον μη «εμπορικό»). Κι αυτό δεν έχει να κάνει με την έλλειψη θεατών ή την πειρατεία αλλά με την πραγματικότητα: Την έλλειψη δημιουργών και των έργων τους.
ΠΕΡΑΣΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ
(PAST LIVES)
Σκηνοθεσία: Celine Song
Σενάριο: Celine Song
Φωτογραφία: Shabier Kirchner
Μοντάζ: Keith Fraase
Μουσική: Christopher Bear, Daniel Rossen
Ήχος: Dan Green, Dimitri Kouri, Jacob Ribicoff
Σκηνικά: Joanne Ling
Κοστούμια: Katina Danabassis
Παραγωγοί: Yale Chasin, David Hinojosa, Pamela Koffler, Khan Kwon, Christine Vachon
Ηθοποιοί: Greta Lee (Νόρα), Teo Yoo (Γιουνγκ Χα-σουνγκ), John Magaro (Άρθουρ Ζατουράνσκι), Moon Seung-ah (νεαρή Νόρα), Leem Seung-min (νεαρός Γιουνγκ Χα-σουνγκ), Ji Hye Yoon (μητέρα Νόρας), Won Young Choi (πατέρας Νόρας), Ahn Min-Young (μητέρα Γιουνγκ Χα-σουνγκ)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ, Νότιος Κορέα
Γλώσσα: κορεάτικα, αγγλικά, μανδαρίνικα, γαλλικά
Έτος παραγωγής: 2023
Είδος: τραγωδία, ρομαντική
Χρώμα: έγχρωμη
Διάρκεια: 105΄
Εταιρεία διανομής: Tanweer
Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 12/10/2023
Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |