Νοέ 26, 2023 Κινηματογράφος 0
Καμία σωτηρία: γράφει ο Γιάννης Τσιτσίμης
Όταν η επιστημονική φαντασία δεν έχει άλλο λόγο από τη…σιωπή! Και κάποιες σκέψεις για το πολύπαθο σινεμά του φανταστικού. Με αφορμή την ταινία «Καμία σωτηρία».
Ας ξεκινήσουμε πρώτα από την (παράλογη) λογική των εταιριών διανομής ταινιών στην χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα με το θέμα των ταινιών που προέρχονται από τον χώρο του φανταστικού κινηματογράφου. Με ποια κριτήρια αυτή η εξαιρετική -στην κατηγορία της- ταινία κρίθηκε μη κατάλληλο για διανομή στις αίθουσες; Κυκλοφορεί μόνο στην πλατφόρμα της Ντίσνεϊ ενηλίκων -είναι και συμπαραγωγή της- αλλά και φυσικά ελεύθερα στο… διαδίκτυο.
Η πειρατεία σκοτώνει την τέχνη αλλά προσωπικά πιστεύω ότι οι εταιρίες διανομής ταινιών κάνουν περισσότερη ζημιά. Την ίδια στιγμή κυκλοφορούν στα σινεμά ανούσια κατασκευάσματα που υποτίθεται ότι πληρούν (!!!) τα κριτήρια εμπορικότητας. «Τραβούν» το κοινό. Όταν έχει 2 ευρώ το εισιτήριο του Αϊ Δημήτρη και εισβάλλουν οι φυλές του κινητού μέσα στην αίθουσα.
Κάποιες φορές προέρχονται και από τον ταλαιπωρημένο κινηματογράφο φαντασίας. Όπως, για παράδειγμα, το «5 νύχτες στου Φρέντι» που προβάλλεται σε κανονική διανομή. Υποτίθεται είναι horror movie και δεν πατάει κανείς, ούτε στου Αϊ Δημήτρη με τις εκπτώσεις. Για να μην αναφερθούμε στο ανεκδιήγητο και καταστροφικό, η χειρότερη ίσως ταινία της χρονιάς, «Exorciste: Believer».
Βέβαια από την άλλη, έχουμε και το αρχικό λάθος της εταιρίας παραγωγής 20th Century Fox να μην «ανοίξει» τη ταινία «Καμία σωτηρία» στις αίθουσες αλλά να τη σερβίρει στο Hulu channel sci fi που είναι κάτω από την ομπρέλα της Disney πλατφόρμας. Το ένα λάθος πάνω στο άλλο και το αποτέλεσμα να στερείται ο οπαδός του φανταστικού μια ταινία που φτιάχτηκε μόνο για τη μεγάλη σκοτεινή αίθουσα.
Στην υπόθεση της ταινίας, μια κοπέλα η Μπριν. Την υποδύεται η εκπληκτική ηθοποιός Κάιτλιν Ντένβερ («Μικρά όμορφα πλάσματα», 2013). Ζει στην εξοχή απομονωμένη από την υπόλοιπη κοινότητα της μικρής της πόλης. Μέσα στην περιφρόνηση καθώς φαίνεται πως στο παρελθόν υπήρξε υπεύθυνη για κάποιο περιστατικό που σημάδεψε τη ζωή της πόλης.
Η ζωή της στη μοναξιά, στην οποία δείχνει να είναι και συνηθισμένη και ευτυχισμένη, διαταράσσεται με άγριο τρόπο. Αυτό γίνεται όταν ένα βράδυ όλη η περιοχή δέχεται επίθεση από εξωγήινους. Κι ενώ ως εδώ όλα φαίνονται τακτοποιημένα, αμερικάνικα και σαχλά, η ταινία αρχίζει μόλις και τα πάντα ανατρέπονται τη στιγμή που τα πάντα αναμένονται!!!
Χωρίς κανένα διάλογο, καμία κουβέντα ή ψίθυρο, η ταινία εξελίσσεται μέσα στην απόλυτη σιωπή και στον απόλυτο φόβο για τον Ξένο που εισβάλλει στην οργανωμένη αστική κοινότητα. Οι μόνοι ήχοι που διακόπτουν την εκκωφαντική σιωπή της ταινίας είναι οι απόκοσμοι ήχοι και οι λαρυγγισμοί που βγάζουν οι εξωγήινοι στις μεταξύ τους συνομιλίες.
Η καταδίωξη της ηρωίδας, της Μπριν, ξεκινάει και διεξάγεται σε όλο το έργο με τρόπο αμείλικτο, τρομακτικό και πάντα σιωπηλό. Στόχος αναμενόμενος: όλοι οι γήινοι της γύρω περιοχής θα πρέπει να μεταβληθούν σε φορείς του ξενιστή που ζει μέσα στα σώματα των εξωγήινων.
Στην πραγματικότητα αυτό που θέλουν είναι ένα δικό τους σπιτικό. Ένα κομμάτι γης δίπλα στο απέραντο δικό μας. Όπως ακριβώς πιστεύουν ότι θα έχουν κάποτε ο φτωχοί Αφρικανοί που θαλασσοπνίγονται για να φτάσουν στην Ευρώπη, οι φτωχοί Μεξικάνοι που μπαίνουν λαθραία στις ΗΠΑ, οι δυστυχισμένοι όλου του κόσμου που ψάχνουν να βρουν μια καινούργια πατρίδα αφού τα κραταιά έθνη της υφηλίου φρόντισαν να καταστρέψουν τη δική τους. Ξένοι μέσα σε σκληρούς και απάνθρωπους «οικοδεσπότες» -αληθινά ποιος θεωρείται «ξένος» στην Παλαιστίνη σήμερα;-.
Στην ταινία «Καμία σωτηρία» αναγνωρίζουμε αναφορές σε άλλες παλιότερες αριστουργηματικές ταινίες από τον χώρο της Ε.Φ. Μάλιστα δε γίνεται κάποια προσπάθεια να κρυφτεί το γεγονός πως η ταινία αποτελεί μια διασταύρωση από τον «Πόλεμο των κόσμων», του Ουέλς, -θεωρώ πολύ καλή τη μεταφορά του Σπίλμπεργκ με τον Τομ Κρουζ το 2005- το «Invasion of the body snatchers» -η ταινία του 1978 του Φ. Κάουφμαν και όχι το αρχικό μέτριο του μεγάλου Ντον Σήγκελ το1956-, τις «Στενές επαφές τρίτου τύπου, Σπίλμπεργκ, 1977. Κάτι λίγο από την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του «Alien» χωρίς το space opera style, Ρίντλεί Σκοτ.
Και η Μπριν τρέχει. Τρέχει για τη ζωή της σε μια έρημη ύπαιθρο. Και οι «ξένοι» την καταδιώκουν, τρομακτικοί, φρικτοί και άγριοι όσο δεν παίρνει. Και οι «καλοί σου γείτονες», γίνονται ακόμη πιο εχθρικοί. Η ανθρωπιά χάνει το νόημά της καθώς το περίφημο ξενικό στοιχείο ανατρέπει τα πάντα, ως και το ίδιο το νόημα του να ζεις με τον τρόπο που ζεις.
Το τέλος της ταινίας είναι τόσο αναπάντεχο. Ταυτόχρονα συμβολικό γύρω από την αποδοχή του Ξένου. Δε θα αποκαλύψουμε τίποτε περισσότερο. Αναζητήστε την ταινία ειδικά αν είστε φίλος κι οπαδός του φανταστικού. Υπάρχει παντού στο… διάστημα γύρω σας. Από την άλλη διαβάστε ξανά τον «Ξένο», του Αλμπέρ Καμί. Ακόμη τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν», του Μπρεχτ.
Η αποδοχή του άλλου μπορεί να κρύβει μέσα της βία κι έγκλημα. Τελικά αυτό που θα επικρατήσει -θέλουμε ακόμη να πιστεύουμε τη στιγμή που στην Παλαιστίνη βομβαρδίζονται νοσοκομεία- δεν είναι παρά ο άνθρωπος -έστω και ως φορέας-ξενιστής!!!-.
Σημείωση-1: Την ταινία γράφει και κάνει παραγωγή ο Brian Duffield, που έγινε γνωστός με το σενάριο του «The babysitter» (2017). Είχε συνυπογράψει την ιστορία του «Insurgent» (2015). Το «Καμία σωτηρία» αποτελεί τη δεύτερη μόλις σκηνοθετική του δουλειά.
Σημείωση-2: Σχετικά με τη διαχείριση και την κριτική στον χώρο του φανταστικού/τρόμου/επιστημονικής φαντασίας κινηματογράφου θα τα πούμε σε ξεχωριστό άρθρο μας. Το κακό έχει παραγίνει στην χώρα μας τόσο στα έντυπα κριτικής όσο και με την περιφρόνηση των διανομέων. Μιλάνε πολύ και γνωρίζουν ελάχιστα…
ΚΑΜΙΑ ΣΩΤΗΡΙΑ
(NO ONE WILL SAVE YOU)
Σκηνοθεσία: Brian Duffield
Σενάριο: Brian Duffield
Φωτογραφία: Aaron Morton
Μοντάζ: Gabriel Fleming
Μουσική: Joseph Trapanese
‘Ηχος: Will Files, Steven Huerstel, Dan Izen James Miller
Παραγωγή: Brian Duffield, Allan Mandelbaum, Tim White, Trevor White
Ηθοποιοί: Kaitlyn Dever (Μπριν), Elizabeth Kaluev (νεαρή Μπριν), Zack Duhame (ταχυδρόμος), Lauren L. Murray (μητέρα της Μπριν), Geraldine Singer (κα. Κόλινς), Dane Rhodes (αρχηγός αστυνομίας Κόλινς), Daniel Rigamer (κ. ΜακΚρίρι), Evangeline Rose (νεαρή Μόντι), Dari Lynn Griffin (Μόντι)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ
Γλώσσα: αγγλικά
Έτος παραγωγής: 2023
Χρώμα: έγχρωμη
Είδος: τρόμου, επιστημονικής φαντασίας, θρίλερ
Διάρκεια: 93΄
Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τις τεχνικές πληροφορίες δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη