ΜΙΑ ΤΕΛΙΚΗ ΜΑΤΙΑ
Απολογισμός: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
«Σε πείσμα των καιρών, στους οποίους πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν η σκληρότητα, η απανθρωπιά, η αδικία και η κυριαρχία του προσωπικού συμφέροντος, η τέχνη και το θέατρο, μέσα από τα Μερκούρεια, έρχονται να μας υπενθυμίσουν ότι κανένα «εγώ» δεν μπορεί να επιβιώσει στο χρόνο χωρίς το «εμείς». Φτάσαμε μέχρι εδώ, πιστοί στο όραμα της μεγάλης μας Μελίνας και, φυσικά, χάρη στην αγάπη και τη στήριξη σας. Με αυτά τα εφόδια συνεχίζουμε.» Με αυτά τα λόγια ο Σίμος Δανιηλίδης, δήμαρχος του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, προλογίζει τα 31α Μερκούρεια. Πλέον, αφού αυτή η γιορτή τέλειωσε, χρονολογούν 31 χρόνια παρουσίας στον ελληνικό θεατρικό χώρο.
Γιατί όλη αυτή τη σειρά θεατρικών παραστάσεων την χαρακτήρισα «γιορτή»; Ο λόγος είναι ότι αρκετά ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, συναντήθηκαν ξανά στις Συκιές. Αυτό το αντάμωμα είναι στην κυριολεξία μια γιορτή. Εορτάζει το θέατρο που είναι εδώ μια δημιουργία στην Περιφέρεια, μακριά από το διοικητικό κέντρο της Ελλάδας, την Αθήνα. Εορτάζουμε και εμείς που, όσοι είδαν τις παραστάσεις, είμαστε τυχεροί που ζήσαμε τον παλμό που μεταδίδουν αυτοί που επιμένουν να δημιουργούν με τα ελάχιστα μέσα που διαθέτουν. Αυτός είναι ο λόγος που βλέπουμε φανατικά όλες τις παραστάσεις των Μερκουρείων.
Σε αυτή την γιορτή, όπως και στις άλλες, είναι σημαντικό ο απολογισμός να γίνει για να έχουμε μια εικόνα αυτού που έχει διαδραματιστεί. Είναι επίσης σημαντικό να καταλάβουμε ότι όλες οι παραστάσεις δεν είναι και δεν μπορεί να είναι αριστουργηματικές. Κανένας δεν μπορεί να μας εγγυηθεί ότι τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. θα κάνουν αριστουργηματικά έργα. Εμάς μας ενδιαφέρει να λειτουργούν. Αυτοί οι οργανισμοί καταφέρνουν να δημιουργούν σκεπτόμενους θεατές, όσο λειτουργούν. Άρα το Κράτος και το υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να τους ενισχύει οικονομικά.
Ο απολογισμός μας αναφέρει ότι δεν έχουν έρθει όλα τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αυτό συμβαίνει επειδή αρκετά από αυτά είναι χρεωμένα και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να μεταφέρουν τις παραγωγές τους μακριά από την έδρα τους. Είναι φυσικό να μας λείπουν αυτές οι παραστάσεις που δεν είδαμε. Εδώ θα πρέπει να αναλάβει τον ρόλο του το υπουργείο. Αν έχει καταλάβει ότι επιτελείται ένα τεράστιας σημασίας έργο στο Δήμο Νεάπολης-Συκεών που είναι το εξής: Η παρουσίαση της δουλειάς των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σε κοινό, η συνύπαρξή τους στον ίδιο χώρο, η παρουσίαση του καθενός χωριστά και όλων μαζί, τελικά, η ολοκλήρωση μιας εικόνας που είναι η θεατρική παραγωγή στις Περιφέρειες και το χτίσιμο του ελληνικού θεατρικού χώρου που θα είναι ένας ζωντανός οργανισμός.
Αν έχει γίνει αυτό κατανοητό, τότε κάποια πράγματα θα πρέπει να αλλάξουν. Πρώτον, θα πρέπει να δοθούν τα σχετικά κονδύλια για την συμμετοχή όλων των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δεύτερον, η παραμονή των στελεχών του κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. καθ΄όλη την διάρκεια των παραστάσεων, έτσι ώστε να υπάρχει αυτός ο ουσιαστικός διάλογος μεταξύ τους. Τρίτον, η χρηματοδότηση, με διαφάνεια, από το υπουργείο και τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., για τις συμμετοχές τους και για τις διεργασίες, κατά τη διάρκεια των Μερκουρείων. Αυτό πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα του υπουργείου γιατί είναι μια σοβαρή -και οικονομική- επένδυση για πολλούς λόγους.
Είναι σαφές ότι δεν είναι το ζητούμενο να έχουμε παραστάσεις που όλες να είναι υψηλής αισθητικής. Άλλωστε το ποιο είναι καλό και το ποιο είναι κακό είναι μια υποκειμενική κρίση. Ακόμα ανάμεσα στους κριτικούς οι διαφωνίες είναι έντονες, πόσο μάλλον στο κοινό, λίγο ή πολύ εκπαιδευμένο. Το σημαντικό είναι αυτό το αντάμωμα να μας δείξει ότι κάτι ποιοτικό γίνεται στην Περιφέρεια της Ελλάδας. Αυτός ο απολογισμός που κάνουμε θέλει να υπογραμμίσει ότι δεν είδαμε δουλειές που ήταν άσχημες, ερασιτεχνικές. Σε αυτές βάζουμε και τις δύο παραστάσεις των θεατρικών σκηνών του Δήμου Νεάπολης-Συκεών.
Παρόλα αυτά, από όσες παραστάσεις είδαμε -και παρακολουθήσαμε σχεδόν όλες- παρατηρήσαμε ότι η ποιότητα των εργασιών ήταν αρκετά ανεβασμένη, αν την συγκρίνουμε με τις παραστάσεις που ανεβάζουν οι διάφορες θεατρικές σκηνές και, ακόμη, και οι κρατικές σκηνές. Τουλάχιστον δύο από αυτές θα μείνουν με ανεξίτηλα γράμματα στην μνήμη μας. Αυτό είναι η προσωπική άποψη του γράφοντος που μπορείτε να την διαβάσετε στις δημοσιευμένες κριτικές του. Η αναλογία 2 στα 6, αναφερόμενοι αυστηρά μόνο στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., δεν είναι μικρό πράγμα.
Ο απολογισμός αυτός κλείνει με την αναφορά στις παραστάσεις και στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που συμμετείχαν. Ας δούμε αναλυτικά αυτές τις συμμετοχές.
Η «Λυσιστράτη», από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή. «Σόδες και ασπιρίνες», του Μιχάλη Κοβανίδη, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, σε σκηνοθεσία Όλγας Ζήση. «Εκείνος κι εκείνος», του Κώστα Μουρσελά, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη. «Σκοτσέζικο ντους», της Χρύσας Σπηλιώτη, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Πλασκοβίτη.
«Μαλλιά κουβάρια», του Νικολάου Λασκαρη, από το Θεσσαλικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου. «Οι Διδυμάνες», του Σπύρου Μπογδάνου, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, σε σκηνοθεσία Καλλιόπης Σίμου. «Ποια Ελένη», των Μιχάλη Ρέππα-Θανάση Παπαθανασίου, από την Κεντρική Σκηνή των Θεατρικών Εργαστηρίων του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Στάμογλου. «Εθνικότητά μου είναι το χρώμα του ανέμου», του Ματέι Βίζνιεκ, από το Θεατρικό Εργαστήρι «Θέσπις» του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη και Άννας-Μαρίας Αγγελίδου.
Αυτά είναι τα πεπραγμένα και αναμένουμε με ανυπομονησία τα 32α Μερκούρεια, το 2025, στο ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης, στην οδό Καρόλου Κουν, στις Συκιές, στην Θεσσαλονίκη, στο σημείο όπου τρία μεγάλα ονόματα του ελληνικού θεατρικού χώρου συναντιώνται. Θα είμαστε εκεί.
Στο εισαγωγικό σημείωμα, ακολουθώντας το παρακάτω λινκ, μπορείτε να διαβάσετε όλες τις κριτικές για τις παραστάσεις που είδαμε στα 31α Μερκούρεια.
Επιστροφή στο εισαγωγικό σημείωμα-ευρετήριο άρθρων
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Σεπ 08, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Ιαν 15, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη