Μαρ 04, 2025 Κινηματογράφος 0
Anora: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Μια εξωτική χορεύτρια παντρεύεται τον γιο ενός από τους πλουσιότερους άνδρες της Ρωσίας. Δημιουργεί χάος στην οικογένεια, η οποία είναι αποφασισμένη να ακυρώσει τον γάμο. «Ο γάμος θα γίνει με τη βοήθεια της μητέρας μου…». Η βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα ταινία του Sean Baker, «Anora», είναι ήδη η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία του, εισπράττοντας μέχρι στιγμής 7,5 εκατομμύρια δολάρια. Σε ανθρώπους που παρακολουθούν μόνο το box office ταινιών με διαφημιστικές καμπάνιες 200 εκατομμυρίων δολαρίων, αυτό μπορεί να μη φαίνεται πολύ. Αλλά οι ταινίες του Μπέικερ δεν έχουν χρήματα για διαφήμιση και εξαρτώνται μόνο από την ποιότητά τους -σε αντίθεση με το σύμπαν της Marvel- και επομένως, τα 7,5 εκατομμύρια δολάρια είναι ένα πολύ εντυπωσιακό φαινόμενο.
Σεναριογράφος είναι ο Σον Μπέικερ. Είναι επίσης ο δημιουργός της ταινίας, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε αυτή. Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται σε ταινία ως ηθοποιός. Η διάρκεια της ταινίας είναι 2 ώρες και 20 λεπτά.
Με μοναδικό ανταγωνιστή τους Safdies και Daniels, ο Μπέικερ είναι ο νούμερο ένα στα κινηματογραφικά δρώμενα, φέρνει ενέργεια στις ανεξάρτητες ταινίες. Κάθε άλλη ανεξάρτητη ταινία είναι αργή και ληθαργική. Βλέπεις μια ταινία του Σον Μπέικερ και νιώθεις σαν να έχεις μόλις παρακολουθήσει μια ταινία των Avengers. Έχουν την ίδια ενέργεια. Τολμώ να πω ότι το «Anora» του Μπέικερ έχει περισσότερη ενέργεια από οποιαδήποτε από τις πέντε τελευταίες ταινίες της Marvel.
Αυτό μπορεί να είναι περισσότερο σχόλιο για τη Marvel παρά για τον Μπέικερ, αλλά ανεξάρτητα από αυτό, αυτός ο άνθρωπος είναι μάστορας στο να κάνει κάθε στιγμή της ταινίας του αξιοπρόσεκτη. Δεν μπορώ να το υπερεκτιμήσω αυτό. Αυτή η ταινία είχε διάρκεια 2 ώρες και 20 λεπτά και δεν υπήρξε ούτε μια στιγμή στην ταινία που να χάθηκε η συγκέντρωσή μου.
Αυτό μου συμβαίνει πολύ σπάνια. Υπάρχει πιθανότητα να ξεφύγω. Κάποιοι σεναριογράφοι και σκηνοθέτες δεν ξέρουν πώς να κρατήσουν το ενδιαφέρον μου. Οι καλύτεροι μπορούν να δημιουργούν σπουδαίες σκηνές κάθε τόσο και να με κρατούν απασχολημένο στο μεταξύ. Αλλά για να κάνουν κάθε στιγμή συναρπαστική..; Δεν το βιώνω αυτό πια, εκτός από τον Μπέικερ και ίσως τους Safdies.
Παρεμπιπτόντως! Ο Μπέικερ μπορεί να είναι ο καλύτερος διευθυντής κάστινγκ στον κόσμο. Θα σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Η ταινία Pitt-Clooney «Wolfs on Apple» περιείχε έναν πολύ παρόμοιο χαρακτήρα με τον χαρακτήρα του Ιβάν σε αυτή την ταινία, είναι γνωστός ως «Kid» στους «Wolfs» και υποτίθεται ότι είναι αυτός ο νεαρός άγριος χαρακτήρας. Ο ηθοποιός που υποδύθηκε τον Kid σε εκείνη την ταινία ήταν κατώτερος του μέσου όρου έως αδύναμος. Ακόμα και ενοχλητικός μερικές φορές. Δεν ήταν συναρπαστικός ούτε ήταν πραγματικά αξιοπρόσεκτος με οποιονδήποτε τρόπο, πράγμα που έβλαψε την ταινία επειδή είχε έναν τεράστιο ρόλο.
Αλλά ο ηθοποιός που έπαιξε τον Ιβάν στο «Anora»; Δεν νομίζω ότι έχω δει τόσο χαρισματικό νεαρό ηθοποιό εδώ και δύο δεκαετίες. Και ο Μπέικερ τον βρήκε. Και μην αρχίσω καν να μιλάω για την ηθοποιό που έπαιξε την Ανόρα, την Mikey Madison. Είναι καταπληκτική. Ο τύπος φαίνεται να έχει ένα απίστευτο ένστικτο για αυτά τα πράγματα.
Ήθελα να δώσω πρώτα τον έπαινο για τη σκηνοθεσία, γιατί θέλω να χρησιμοποιήσω το υπόλοιπο αυτού του σημειώματος για να μιλήσω για το μοναδικό σενάριο. Η αφήγηση αυτού του σεναρίου κινείται με απρόβλεπτο τρόπο, οπότε η ίδια η φύση της ανάγνωσης αυτής της σύνοψης αποτελεί spoiler. Σας προτείνω να δείτε πρώτα την ταινία, αν είναι δυνατόν.
Η Ανορα είναι μια 23χρονη εξωτική χορεύτρια που εργάζεται σε ένα στριπτιτζάδικο στο Νιού Τζέρσεϊ. Μια μέρα, ένας 21χρονος ατίθασος Ρώσος πιτσιρικάς έρχεται για να ζητήσει να χορέψει. Επιλέγει την Ανόρα και μετά παίρνει το τηλέφωνό της. Την επόμενη μέρα την πληρώνει για να έρθει στο «φτωχικό σπιτάκι» του και να κάνουν σεξ.
Στην αρχή, η Ανόρα ενδιαφέρεται μόνο για τα χρήματα. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι αρχίζει να συμπαθεί τον Ιβάν. Ο Ιβάν προτείνει να προσλάβει την Ανόρα για μια εβδομάδα και εκείνη δέχεται. Κάνουν σεξ, διασκεδάζουν, παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Στη συνέχεια πάνε ένα ταξίδι στο Λας Βέγκας και, ενώ βρίσκονται εκεί, κυρίως επειδή είναι λιώμα και ζει τη στιγμή, ο Ιβάν κάνει πρόταση γάμου στην Ανόρα. Εκείνη λέει «ναι» και παντρεύονται εκείνο το βράδυ!
Επιστρέφουν στο Νιού Τζέρσεϊ και τότε εμφανίζεται ο χειριστής του Ιβάν, ο Τόρος, με δύο κακοποιούς, τον Γκάρνικ και τον Ιγκόρ. Μαθαίνουμε ότι οι Ρώσοι γονείς του Ιβάν είναι εξαιρετικά πλούσιοι και ότι δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουν το γιο τους να παντρευτεί μια Αμερικανίδα στρίπερ. Αλλά οι γονείς είναι πίσω στη Ρωσία. Οπότε ο Τόρος πρέπει να ακυρώσει αμέσως αυτόν τον γάμο, αλλιώς θα μπλέξει άσχημα.
Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα: ο Ιβάν το σκάει! Απλά φεύγει από το σπίτι! Αφήνει ακόμα και τη γυναίκα του εκεί! Ο Τόρος δεν έχει άλλη επιλογή από το να τηλεφωνήσει στους γονείς και να τους πει τι συνέβη.
Εξοργισμένοι, παίρνουν αμέσως το πρώτο αεροπλάνο για το Νιού Τζέρσεϊ. Η Ανόρα, η οποία είναι τυφλά πεπεισμένη ότι τα πράγματα θα πάνε ακόμα καλά, αναγκάζεται τώρα να συνεργαστεί με τον Τόρος και τους κακοποιούς για να πάνε να βρουν τον άντρα της πριν φτάσουν οι καταραμένοι γονείς.
Πρόκειται για μια ολονύχτια εκδρομή, καθώς ο Ιβάν μεθάει και πηδάει από νυχτερινό κέντρο σε νυχτερινό κέντρο, από πάρτι σε πάρτι, με τους διώκτες μας πάντα ένα βήμα πίσω. Όταν επιτέλους προλαβαίνουν τον Ιβάν, η Ανόρα περιμένει από αυτόν να διορθώσει τα πράγματα. Αλλά ο αποθρασυνθείς Ιβάν σηκώνει τους ώμους του ηττημένος και λέει, «Βέβαια, ας το ακυρώσουμε.».
Προδομένη, η Ανόρα πέφτει σε ψυχική περιδίνηση. Ο μόνος άνθρωπος στο πλευρό της είναι ο Ιγκόρ, ο καλόκαρδος, αλλά χαζοχαρούμενος κακοποιός, που, με τον δικό του ήσυχο τρόπο, ήταν εκεί σε όλα αυτά. Μετά την οριστικοποίηση της ακύρωσης, ο Ιγκόρ είναι εκείνος που αναλαμβάνει να την επαναφέρει στη θλιβερή ζωή της στο Τζέρσεϊ. Αλλά σε αυτές τις τελευταίες στιγμές μαζί, καθώς αναλογίζεται όλα όσα συνέβησαν, η Ανόρα αρχίζει να αναρωτιέται αν έχασε κάτι -ή κάποιον- που ήταν μπροστά της από την αρχή.
Υπάρχουν τόσα πολλά καλά πράγματα σε αυτό το σενάριο που δεν ξέρω από πού να αρχίσω. Ο Μπέικερ είναι ένας πολύ καλός συγγραφέας.
Ας ξεκινήσουμε από ένα τυχαίο σημείο -τον κακό. Επειδή έχουμε καιρό να μιλήσουμε για τους κακούς και αυτό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς να γράψεις για έναν κακό με λογική. Οι περισσότεροι συγγραφείς ξεκινούν γνωρίζοντας ότι οι κακοί τους είναι κακοί και στη συνέχεια περνούν το υπόλοιπο σενάριο για να βρουν το «γιατί» είναι κακοί. Ενώ, με τον Τόρος, ο Μπέικερ ξεκίνησε με το «γιατί». Ο Τόρος ήταν «κακός» και στη συνέχεια άφησε τις κακοήθεις πτυχές του χαρακτήρα να αναδυθούν από εκεί.
Έτσι δημιουργούνται χαρακτήρες με αλήθεια. Δεν επιβάλλεις με το ζόρι τις πτυχές τους. Καταλαβαίνεις τα κίνητρά τους και τους αφήνεις να ενεργούν σύμφωνα με αυτά τα κίνητρα. Ο Τόρος είναι ο κακός της Ανόρα και του Ιβάν εδώ. Συμπαθούν ο ένας τον άλλον. Είναι παντρεμένοι. Θέλει να το καταστρέψει αυτό. Αλλά ο Τόρος έχει πολύ καλό λόγο που θέλει να το καταστρέψει αυτό.
Έχει προσληφθεί ειδικά από τους γονείς του Ιβάν για να τον παρακολουθεί και να σιγουρευτεί ότι δεν θα κάνει καμιά βλακεία όσο βρίσκεται στην Αμερική. Έτσι, αν ο Ιβάν κάνει κάποια μικρή βλακεία, ο Τόρος είναι αυτός που θα βρει τον μπελά του. Και δεν μιλάμε για κανονικούς μπελάδες. Ο θυμωμένος Ρώσος ολιγάρχης είναι το είδος του ανθρώπου που μπορεί κάποιος να καταλήξει να βρεθεί έξι πόδια κάτω από τη γη, αν τα βάλει μαζί του. Οπότε φυσικά ο Τόρος πρέπει να κάνει αυτά τα πράγματα.
Υπάρχει αυτή η στιγμή που δεν καταλαβαίνεις και δεν το καταλαβαίνεις μέχρι το τέλος του σεναρίου. Όταν πηγαίνουν στο δικαστήριο του Νιού Τζέρσεϊ για να ακυρώσουν τον γάμο, μαθαίνουν ότι δεν μπορούν να τον ακυρώσουν εδώ. Πρέπει να γίνει στο Λας Βέγκας. Ο Τόρος επιστρέφει τρεκλίζοντας στο αυτοκίνητο και λέει, σε κανέναν συγκεκριμένα, «Δεν το ήξερα αυτό! Όλοι μπορούν να το δουν αυτό, σωστά; Δεν μου είπαν ότι παντρεύτηκαν στο Λας Βέγκας. Δεν φταίω εγώ για αυτό!»
Μπορείτε να δείτε τον φόβο στα μάτια του Τόρος εκείνη τη στιγμή και να καταλάβετε γιατί είναι τόσο ανένδοτος στην επίτευξη του στόχου του.
Αυτό με φέρνει σε μια άλλη πτυχή του σεναρίου που μου άρεσε. Είναι ότι κάθε χαρακτήρας εδώ έχει μια ιστορία. Δεν υπάρχει κανένας χαρακτήρας που να μην λαμβάνεται υπόψη. Για παράδειγμα, οποιοσδήποτε άλλος σεναριογράφος που θα έγραφε αυτούς τους δύο κακοποιούς θα τους έβλεπε ως δευτερεύοντες.
Ο Μπέικερ δίνει στον Ιγκόρ αυτή την ιστορία με το κρυφό φλερτ με την Ανόρα. Και ο Γκάρνικ έχει την δική του ξεκαρδιστική ιστορία όταν αντιμετωπίζει τις επιδεινούμενες συνέπειες ενός τραυματισμού στο κεφάλι που του προκάλεσε νωρίς η Ανόρα.
Αλλά το πιο ωραίο πράγμα σε αυτό το σενάριο είναι ότι κάνει επανεκκίνηση δύο φορές. Επανεκκίνηση είναι η πράξη της αφήγησης μιας ιστορίας, αλλά στη συνέχεια, σε κάποιο σημείο, εγκαταλείπεις αυτή την ιστορία και λες μια άλλη. Είναι ένα εργαλείο υψηλού ρίσκου και υψηλής ανταμοιβής και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται από τους λιπόψυχους. Επειδή σπάνια αποδίδει.
Συνήθως, οι άνθρωποι έρχονται σε μια ταινία για να δουν αυτή τη ταινία που έχουν προγραμματίσει. Έτσι, όταν, ξαφνικά, τους λέτε ότι τώρα θα δουν μια άλλη ταινία, αισθάνονται εξαπατημένοι.
Επιτρέψτε μου να προσπαθήσω να το εξηγήσω αυτό. Όλοι έχετε δει το «Pretty woman», σωστά; Το «Pretty woman» μιλάει για έναν επιχειρηματία που προσλαμβάνει μια πόρνη για να γίνει η κοπέλα του για μια εβδομάδα που θα βρίσκεται στην πόλη. Όταν πήγαμε να δούμε αυτή την ταινία, αυτή την ταινία είδαμε. Δεν είδαμε μια ταινία για έναν επιχειρηματία που προσέλαβε μια πόρνη για να γίνει η κοπέλα του για μια εβδομάδα και στη συνέχεια, στα μέσα της ταινίας, πέταξε πίσω στη γενέτειρά του και ασχολήθηκε εκεί με οικογενειακά θέματα. Ωστόσο, αν το είχε κάνει, αυτό θα ήταν μια επανεκκίνηση του σεναρίου.
Στο «Anora», το σενάριο ξεκινά ως μια αναβάθμιση του «Pretty woman». Ο Ιβάν προσλαμβάνει την Ανόρα για να είναι η κοπέλα του για μια εβδομάδα. Αλλά το πάει ένα βήμα παραπέρα και την παντρεύεται. Οι κακοί έρχονται και λένε ότι πρέπει να το ακυρώσεις. Σκεφτόμαστε ότι πρόκειται για μια εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας του 2024. Ότι η ταινία θα έχει να κάνει με την αντίστασή τους στους κακούς ηλικιωμένους άρχοντες και ότι η αγάπη θα νικήσει τα πάντα.
Αλλά το σενάριο επανεκκινείται όταν ο Ιβάν το σκάει. Αυτό δεν ταιριάζει με κανένα από τα κριτήρια της ιστορίας που μας έχουν υποσχεθεί. Τώρα πρέπει να πάνε να βρουν τον Ιβάν. Και αυτό γίνεται μια διαφορετική πτυχή της ταινίας. Είναι μια επανεκκίνηση γιατί είναι μια εντελώς άλλη ταινία. Είναι βασικά μια ταινία καταδίωξης τώρα. Σίγουρα δεν είναι μια ταινία για τον Ιβάν και την Ανόρα που ερωτεύονται, επειδή ο Ιβάν δεν συμμετέχει σχεδόν καθόλου στην ιστορία πια.
Αυτή είναι μια τεράστια ριψοκίνδυνη κίνηση που θα έκανε κάποιος ως σεναριογράφος, εδώ το πέτυχε. Αλλά αυτό που με σόκαρε είναι ότι ο Μπέικερ είχε τα κότσια να επανεκκινήσει το σενάριο ξανά. Τεχνικά, μόλις πάρουν την ακύρωση, η ταινία θα έπρεπε να έχει τελειώσει! Σκεφτείτε το. Έχουμε πετύχει τον στόχο. Τι άλλο υπάρχει να κάνουμε;
Λοιπόν, ο Μπέικερ έχει στήσει κρυφά αυτό το χαμηλών τόνων ειδύλλιο που είναι κυρίως μονόδρομος, μεταξύ του Ιγκόρ και της Ανόρα. Έτσι, δημιουργεί αυτή την τελική ιστορία όπου ο Ιγκόρ παίρνει την Ανόρα πίσω στο σπίτι της. Είναι μια ιστορία 25 λεπτών που είναι εντελώς διαφορετική από όλα όσα έχουν προηγηθεί. Για αυτό και πρόκειται για επανεκκίνηση.
Συνήθως, όταν τελειώνει μια ιστορία, σε αυτή την περίπτωση, ακυρώνοντας τον γάμο, όλος ο αέρας φεύγει από το μπαλόνι. Έτσι, αν προσπαθήσετε να ξεκινήσετε μια νέα ιστορία, ζητάτε από τον αναγνώστη να μείνει μαζί σας ενώ εσείς φυσάτε όλο τον αέρα σε ένα νέο μπαλόνι.
Οι περισσότεροι αναγνώστες δεν έχουν την υπομονή για κάτι τέτοιο. Κι όμως, εδώ, λειτουργεί επειδή ο Μπέικερ έκανε τόσο καλή δουλειά στο στήσιμο που μας κάνει να θέλουμε να δούμε πώς θα λυθεί αυτή η σχέση.
Υπάρχουν πολλά περισσότερα σε αυτή την ταινία από αυτά που ανέφερα. Αυτό θα πρέπει να σας δώσει μια ιδέα γιατί αγαπώ τόσο πολύ αυτή την ταινία. Γιατί πίστευα ότι πιθανότατα θα κερδίσει το βραβείο καλύτερης ταινίας. Απλώς επειδή είναι εντυπωσιακό και ιδιοφυές.
Τι έμαθα: Μην φοβάστε να ενσωματώσετε τακτικές σεναρίων μεγάλου προϋπολογισμού σε σενάρια μικρού προϋπολογισμού τύπου indie. Μου άρεσε που ο Μπέικερ δημιούργησε αυτή την ωρολογιακή βόμβα 15 ωρών στη δεύτερη πράξη. Έπρεπε να βρουν τον Ιβάν και να ακυρώσουν τον γάμο μέχρι να προσγειωθεί το αεροπλάνο των γονιών του. Αυτός ο επείγων χαρακτήρας βοήθησε να προχωρήσει η δεύτερη πράξη σαν τρένο.
ANORA
Σκηνοθεσία: Sean Baker
Σενάριο: Sean Baker
Φωτογραφία: Drew Daniels
Μοντάζ: Sean Baker
Μουσική: Joseph Capalbo
Ήχος: Nikita Zarkh, Andy Hay, Brian Kuciak, John Warrin
Κοστούμια: Jocelyn Pierce
Σκηνικά: Christopher Phelps
Παραγωγοί: Sean Baker, Alex Coco, Samantha Quan, Elizabeth Siegal
Ηθοποιοί: Mikey Madison (Ανόρα), Paul Weissman (Νικ), Yura Borisov (Ιγκόρ), Lindsey Normington (Ντάιμοντ), Emily Weider (Νίκι), Luna Sofía Miranda (Λουλού), Vincent Radwinsky (Τζίμι), Brittney Rodriguez (Ντάουν)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ
Γλώσσα: αγγλικά, ρώσικα, αρμένικα
Έτος παραγωγής: 2024
Χρώμα: έγχρωμη
Είδος: περιπέτεια, τραζεντί
Διάρκεια: 139΄
Εταιρεία διανομής: Tanweer
Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 24/10/2024
Για περισσότερρες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστιά δείτε εδώ..
Διαβάστε για τα νέα του κινηματογράφου
Μαρ 09, 2025 0
Μαρ 02, 2025 0
Φεβ 19, 2025 0
Μαρ 08, 2025 0
Μαρ 07, 2025 0
Μαρ 07, 2025 0
Μαρ 06, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 09, 2025 0
Μαρ 08, 2025 0
Μαρ 07, 2025 0
Μαρ 07, 2025 0
Μαρ 06, 2025 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη