Νοέ 18, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 16/11/2017 στις κινηματογραφικές αίθουσες. Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
Η Ελλάδα σήμερα. Μία κοινωνία σε κατάρρευση. Επτά διαφορετικοί άνθρωποι που φτάνουν στα όριά τους, καταρρέουν μαζί της. Αν και υπάρχουν ανάμεσά τους εμφανείς συγγενικές, φιλικές, αλλά και τυχαίες συνδέσεις, πιο πολύ τους ενώνει όλους η ίδια πράξη: ένα τηλεφώνημα σε ένα κέντρο ψυχολογικής υποστήριξης, στη «Γραμμή Ζωής». Εκεί ψάχνουν το όριο της ζωής και του θανάτου, το όριο της επικοινωνίας και της ελπίδας.
Μετά τις ταινίες του «Το χρήμα, μία μυθολογία του σκότους» (1998), «Guilt» (2009) και «10η μέρα» (2012), ο Βασίλης Μαζωμένος φέρνει την ταινία του «Lines» (2016) που συνεχίζει την ίδια θεματική της «10ης μέρας», κατά κάποιο τρόπο, προεκτείνει την συλλογιστική του «Χρήματος», αναφέρεται στην Ελλάδα της κρίσης που τη βλέπει από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η αισθητική του Μαζωμένου δεν έχει αλλάξει. Το εικαστικό ψάχνει να βρει τη νοηματοδότηση, η μορφή θα προσπαθήσει να ταιριάξει με το νόημα.
Τα αποσπάσματα της ταινίας είναι σα μικρές αυτόνομες ταινίες μικρού μήκους που δε συνδέονται σε τέτοιο βαθμό μεταξύ τους έτσι ώστε να δώσουν μία ενιαία μορφή αφήγησης. Ο αφηγηματικός άξονας είναι η Ελλάδα της κρίσης, αλλά αυτός δε φτάνει για να μας προσφέρει το πλήρες νόημα και την αίσθηση των θεμάτων. Δεν μπορεί να δομήσει χαρακτήρες γιατί οι γραμμές που θα συνέδεαν αυτούς μεταξύ τους απλά δεν υπάρχουν. Ο θεατής, στην προσπάθειά του να αναγνώσει το φιλμικό κείμενο, χάνεται σε ένα αφηγηματικό χάος, ενώ δεν του δίνεται καμία ευκαιρία, ένα βοήθημα για να φτιάξει αυτό το παζλ που η ταινία του υπόσχεται.
Το εικαστικό αποτέλεσμα είναι καλό. Ευχαριστεί το μάτι του θεατή. Τα κάδρα είναι ισορροπημένα, οι αντιθέσεις άσπρου και μαύρου λειτουργούν για να δίνουν οπτικό ρυθμό. Όσον αφορά στο ρυθμό μέσα στη σεκάνς, αυτός είναι αργός, προφανώς για να μπορέσει να δομήσει τους χαρακτήρες. Όντως αυτό το καταφέρνει μέσα σε κάθε απόσπασμα, όμως επειδή δεν υπάρχουν αυτές οι συνδέσεις, ανάμεσα στα αφηγηματικά αποσπάσματα, τελικά αυτός ο ρυθμός είναι αδικαιολόγητα αργός, αν εκτιμήσουμε την ταινία συνολικά. Οι υποκριτικές είναι αξιόλογες, κάπως στυλιζαρισμένες, μας δείχνουν ότι ο σκηνοθέτης θέλει να ακολουθήσει το δρόμο του εξπρεσιονισμού.
Η προσπάθεια του Βασίλη Μαζωμένου έχει τα στοιχεία των ταινιών του Κώστα Σφήκα, ο οποίος ήταν ο δάσκαλός του, αλλά δεν ακολουθεί τη διαδρομή του Σφήκα όσον αφορά στη σύνδεση της μορφής με το νόημα. Θα πρέπει να κάνει περισσότερη δουλειά σε αυτό τον τομέα και, ελπίζουμε το επόμενο έργο του, με αυτή τη λογική να είναι ολοκληρωμένο, να μπορεί να σταθεί δίπλα σε μεγάλες ταινίες του γερμανικού εξπρεσιονισμού ή σε αυτές του Dreyer. Αλλά για να γίνει αυτό έχει ακόμα δρόμο. Αυτό που λείπει είναι η τοποθέτηση αφηγηματικών στοιχείων που θα συνδεθούν μεταξύ τους, στα διαφορετικά αφηγηματικά μέρη, έτσι ώστε η ταινία να είναι ένας ενιαίος οργανισμός, χωρίς να κάνει προφανείς αυτές τις συνδέσεις.
Η σημειολογία του κάδρου είναι προσεγμένη στη λεπτομέρειά της, οι χώροι διαθέτουν δραματική σημασία, αλλά οι μικρού μήκους ιστορίες είναι εντελώς άνισες μεταξύ τους, αναγκασμένες λόγω του μεγέθους τους να αναπτυχθούν σχηματικά. Ακόμη και η ιδέα του τηλεφωνητή σε γραμμή βοήθειας, που προσπαθεί να δώσει κουράγιο στους ήρωες, δεν λειτουργεί πειστικά ως δραματουργικός συνδετικός κρίκος των επιμέρους ιστοριών, οι οποίες επιχειρούν φιλότιμα μα διδακτικά να προσωποποιήσουν αριθμούς και στατιστικές… Περισσότερα
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαζωμένος
Σενάριο: Βασίλης Μαζωμένος
Φωτογραφία: Γιώργος Παπανδρικόπουλος
Μοντάζ: Θάνος Κουτσανδρέας
Μουσική: DNA (Μιχάλης Νιβολιανίτης, Αλέξανδρος Χριστάρας)
Παραγωγοί: Βασίλης Μαζωμένος
Παίζουν: Θέμις Πάνου, Τάσος Νούσιας, Θόδωρος Κατσαφάδος, Κώστας Μπερικόπουλος, Θανάσης Χαλκιάς, Βασίλης Γεωγοσόπουλος, Θέκλα Γαΐτη
Χώρα παραγωγής: Ελλάδα
Έτος παραγωγής: 2016
Γλώσσα: ελληνικά
Διάρκεια: 85΄
Είδος: δράμα, δοκίμιο
Ημερομηνία εξόδου: 16/11/2017
Εταιρεία διανομής: Slingshot Films.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη