Δεκ 31, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 4/1/2018 στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Ένα ζευγάρι αποφασίζει να ακολουθήσει την επικρατούσα λογική: όλοι οι άνθρωποι θα πρέπει να μικρύνουν για να χωρέσουν στη γη, λόγω μεγάλης κατοίκησης. Αυτό όμως τους δημιουργεί προβλήματα που δεν είχαν φανταστεί. Ταινία επιστημονικής φαντασίας του Alexander Payne, ελληνικής καταγωγής και, λόγω Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, γνώριμου του ελληνικού κοινού.
Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
Η ταινία του Alexander Payne, «Μικρόκοσμος» («Downsizing»), ξεκινά με ένα διερευνητικό ερώτημα: «Τι θα συμβεί αν;..». Οι περισσότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας ξεκινούν με έναν σκληρό τύπο που θα επιφορτισθεί με τα επείγοντα προβλήματα για την επιβίωση του κόσμου. Αυτό μας φέρνει σε μία θέση απ’όπου μπορούν να ξεκινήσουν, τουλάχιστον, μελλοντολογικές αναζητήσεις. Ο γεννημένος και μεγαλωμένος στη Νεμπράσκα σκηνοθέτης, ο Alexander Payne, πάντα έστρεφε το ενδιαφέρον του στον Άνθρωπο, σε αυτόν που αναφερόταν στον κάθε άνθρωπο και στον οποίο πάνω του μπορούσε να κολλήσει το ενδιαφέρον του καθενός. Αυτός ο «κανονικός» άνθρωπος προσδιορίζεται με υπερβατικές συνθήκες αφήγησης.
Σε αυτή την ταινία, οι πιθανότητες για ένα φαντασιακό σενάριο περιορίζονται δραματικά από το βαρετό θέμα. Οι καλές ταινίες επιστημονικής φαντασίας λειτουργούν με τους δικούς τους κανόνες. Βάζουν τις συνθήκες επιβίωσης σε ένα φανταστικό κόσμο και ψάχνουν να βρουν κάποια συμπεράσματα, κάνοντας τις αναγωγές τους με το σύγχρονό μας κόσμο. Πως μία τεχνολογική αλλαγή θα μπορούσε να επηρεάσει τον κόσμο μας; Πως η συνείδηση του ανθρώπου μπορεί να αλλάξει μόνη της και αυτή η εναλλαγή να είναι δυνατή; Στο «Μικρόκοσμο» τίθενται αυτά τα ερωτήματα, αλλά τα κλισέ ακυρώνουν το ενδιαφέρον που χάνεται μαζί τους.
Η πλοκή γίνεται έναν αιώνα στο μέλλον, όχι πολύ μακριά από το σήμερα, όταν κάποιοι επιστήμονες στη Νορβηγία έχουν βρει έναν τρόπο να συρρικνώσουν τον άνθρωπο στα 10 εκ. Αυτή η ανακάλυψη είναι μία μικρή επανάσταση και μία απάντηση στην επείγουσα αλλαγή των κλιματικών συνθηκών. Αν ο άνθρωπος μικρύνει θα έχει λιγότερο χώρο, θα καταναλώνει λιγότερο άνθρακα, υδρογονάνθρακες, και θα παράγει λιγότερα σκουπίδια, από όσα ο πλανήτης μπορεί να αντέξει. Σε δύο χρόνια, αυτή η λύση θα έχει σώσει τον πλανήτη. Οι κοινότητες που δέχονται αυτή τη λογική ξεφυτρώνουν παντού και οι κυβερνήσεις δίνουν φοροελαφρύνσεις σε αυτούς που θα διαλέξουν να μικρύνουν.
Ένας θεραπευτής, ο Πολ, και η φιλόδοξη γυναίκα του, η Όντρεϊ, αναρωτιούνται αν θα μικρύνουν, αφού το έχουν συζητήσει με κάποιους φίλους. Ο Ντέιβ, φίλος του Πολ, χωρά σε ένα κουτί μπισκότων στο ντουλάπι της κουζίνας, λέει στον Πολ, ο οποίος φαίνεται μπροστά του γίγαντας, πόσο ωραία είναι να ζεις μία ευχάριστη ζωή, χωρίς οικονομικά προβλήματα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του Πολ και της Όντρεϊ που είχαν ποτέ είναι ότι ήθελαν ένα μεγαλύτερο σπίτι, αλλά δεν μπορούσαν να το αποκτήσουν. Αποφάσισαν να κάνουν την αίτηση σε μία τέτοια κοινότητα στο Νέο Μεξικό, αφού έχουν δει ένα βίντεο που αφορά σε ένα ζευγάρι που ζουν σε ένα κουκλόσπιτο.
Η διαδικασία της σμίκρυνσης, η οποία δείχνεται με λεπτομέρειες, είναι μία από τις καλύτερες σεκάνς της ταινίας. Είναι φανταστικοί και χαρούμενοι. Υπάρχει βέβαια το πρόβλημα με τα ψεύτικα δόντια και ότι τα μαλλιά θα πρέπει να αφαιρεθούν. Υπάρχουν όλες οι λεπτομέρειες που αναδεικνύουν ένα λογικό κόσμο. Όταν ο Πολ ξυπνά στο δωμάτιο προετοιμασίας ακούει ότι η Όντρεϊ βγήκε έξω το τελευταίο λεπτό. Τώρα προσπαθεί να ζήσει στο μικρόκοσμό του. Αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα με το γείτονά του που θέλει να παίξει μαζί του, η Νγκοκ Λαν Τραν, η οικιακή βοηθός από το Βιετνάμ, ελκύεται από τον Πολ.
Η Νγκοκ Λαν Τραν ζει σε αυτή τη χώρα και έχει την ευθύνη για οποιονδήποτε, φέρνει φαγητό στους πεινασμένους, φάρμακα στους άρρωστους. Ακούει τα παράπονα του Πολ. Το «όχι» δεν είναι μία αποδεκτή απάντηση για αυτή. Ο Πολ βρίσκεται μόνος του, παρά τη θέλησή του, σε έναν κόσμο όπου το να βοηθάς τον άλλον είναι το κανονικό και αυτό που πρέπει να κάνεις, διότι είναι το σωστό.
Η Νγκοκ Λαν είναι δυνατός χαρακτήρας και κυριαρχεί σε όλη την ταινία. Ο Matt Damon δεν έχει κάποια επιλογή. Αυτό όμως είναι μία ανισότητα που χαλά την ισορροπία. Αυτός που θα βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος στην ταινία θα είναι αυτός που θα κάνει κάτι που θα είναι δυνατό. Δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στη δράση παρά στη δόμηση του χαρακτήρα, αυτό δεν αφήνει την ιστορία να εξελιχθεί σαν τέτοια, αλλά σα μία δράση χωρίς μεγάλη προοπτική. Το ενδιαφέρον εστιάζει στον Πολ και ξαφνικά μετατοπίζεται από αυτόν χωρίς να υπάρχει κάποιος εμφανής λόγος.
Η ταινία «Μικρόκοσμος» μοιάζει με αυτή του Ari Folman, «The congress» (2014), η οποία εστιάζει -και αυτή- στο μέλλον και στη θέση που θα έχει σε αυτό το οικείο περιβάλλον μας. Στην ταινία του Folman η τεχνολογία μπορούσε να μεταφέρει τον άνθρωπο σε ένα σχεδιασμένο προσωπείο του, όπου ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είχε αποφασιστικό ρόλο. Το πρωτότυπο χανόταν στο αντίγραφο. Η ανθρωπότητα είχε επιλέξει τη βαθμιαία έκλειψη. Στο «Μικρόκοσμο» πάμε πιο πέρα, πιο μακριά από τις δυνατότητες του ανθρώπου. Ο άνθρωπος εκμηδενίζεται, η ταινία όμως βλέπει αυτή την εκμηδένιση με διδακτικό τρόπο, χάνοντας τη δυναμική της.
Το χιούμορ υποχωρεί, για να αφήσει χώρο σε έναν ουμανιστικό διδακτισμό, ενώ η μεταφορά της δράσης από τον αμερικανικό στο νορβηγικό μικρόκοσμο αποδεικνύεται ανέμπνευστη, προσγειώνοντας την όλο και λιγότερο ενδιαφέρουσα πλοκή σε χολιγουντιανής ασφάλειας σεναριακό έδαφος. Κάτι που ο Πέιν θα μπορούσε να αποφύγει σε μεγάλο βαθμό αν, κρατώντας το κινηματογραφικό μέτρο, έμενε συγκεντρωμένος στους χαρακτήρες και δεν ήθελε να σώσει… ολόκληρο τον κόσμο… διαβάστε όλη την κριτική εδώ
Σκηνοθεσία: Alexander Payne
Σενάριο: Alexander Payne, Jim Taylor
Φωτογραφία: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Μοντάζ: Kevin Tent
Μουσική: Rolfe Kent
Παραγωγοί: Jim Burke, Leifur B. Dagfinnsson, Megan Ellison, Mark Johnson, Alexander Payne, Jim Taylor
Παίζουν: Matt Damon (Πολ), Christoph Waltz (Ντούσαν), Hong Chau (Νγκοκ Λαν Τραν), Kristen Wiig (Όντρεϊ), Rolf Lassgård (Δρ. Γιόργκεν), Ingjerd Egeberg (Αν-Έλεν), Udo Kier (Κόνραντ), Søren Pilmark (Δρ. Αντρέας), Jayne Houdyshell (μητέρα του Πολ), Jason Sudeikis (Ντέιβ)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ, Νορβηγία
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: αγγλικά, ισπανικά, νορβηγικά, ισλανδικά
Διάρκεια: 135΄
Είδος: δραμεντί, επιστημονική φαντασία
Ημερομηνία εξόδου: 4/1/2018
Εταιρεία διανομής: UIP.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |