Οκτ 01, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 28/9/2017 στις κινηματογραφικές αίθουσες. Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
Η φίλη του πέθανε από τα χέρια ισλαμιστών τρομοκρατών. Αυτός αποφασίζει να εκδικηθεί, στρατολογείται από τη CIA και σπέρνει τον τρόμο στη Μέση Ανατολή.
Τι να γράψεις για μία ταινία η οποία δε σέβεται τον ίδιο τον εαυτό της; Και όμως υπάρχουν κάποια πράγματα που είναι πολύ σοβαρά για να τα αφήσουμε έτσι φλου. Όπως έχετε καταλάβει πρόκειται για μία ταινία που η πλοκή δεν παίζει μεγάλο ρόλο. Ο Αμερικάνος πράκτορας θέλει να πάρει εκδίκηση για το θάνατο της γυναίκας που αγαπούσε. Το μίσος τον τυφλώνει και αποφασίζει να γίνει ένας από τους εκτελεστές της CIA. Του ανατίθεται μία αποστολή που από την Κωνσταντινούπολη μέχρι το Ιράν θα πρέπει να έχει «καθαρίσει» το τοπίο.
Καταλαβαίνουμε ότι έχουμε να κάνουμε με μία ταινία που θα τη δούμε στην τηλεόραση και ίσως αλλάξουμε κανάλι στο επόμενο λεπτό. Γιατί όμως; Πρώτον, γιατί το έργο το έχουμε ξαναδεί πολλάκις. Και φαγητό ξαναζεσταμένο αρκετές φορές δε θέλουμε να φάμε. Δεύτερον, γιατί δε μας ενδιαφέρει η εκδίκηση αλλά η τοποθέτηση του προβλήματος, με σκοπό να μπορέσουμε να το λύσουμε. Τρίτον, η ξέφρενη δράση, όταν αυτή εξασκείται συνεχώς, μας κουράζει, το βλέμμα μας ξεφεύγει από την οθόνη και κάνουμε κάτι άλλο, η ταινία είναι ουσιαστικά αργή. Τέταρτον, η ταινία μας φαίνεται ότι είναι ένα βίντεο παιχνίδι και επειδή δεν είμαστε εθισμένοι σε αυτά μας δημιουργεί αποστροφή.
Ας μείνουμε όμως για λίγο στον τέταρτο λόγο. Αν όντως αυτό δεν είναι αλήθεια, τότε τι γίνεται; Αν, δηλαδή, έχουμε εθιστεί σε τέτοια παιχνίδια που απαιτούν να είναι το μυαλό σε εγρήγορση κάθε δευτερόλεπτο και να αντιδρούμε ενστικτωδώς, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, τότε η ταινία θα μας ενδιαφέρει. Θα δούμε στη μεγάλη οθόνη αυτό που βλέπουμε στο κομπιούτερ μας, στο τάμπλετ ή στο κινητό μας. Και θα το ευχαριστηθούμε.
Ας μιλήσουμε τώρα με νούμερα. Ο εκτιμημένος προϋπολογισμός της ταινίας είναι 33 εκατομμύρια δολάρια. Σε μία εβδομάδα έκανε παγκοσμίως εισπράξεις κάτι παραπάνω από 26 εκατομμύρια δολάρια. Πράγμα που σημαίνει ότι όχι μόνο θα βγάλει τα λεφτά της, αλλά θα «καθαρίσει» ένα καλό ποσό σαν κέρδος. Άρα έχει κοινό και μάλιστα μεγάλο. Κατά συνέπεια αυτού του είδους τα κινηματογραφικά σκουπίδια είναι μία απαίτηση των καιρών, συνέχεια του εθισμού της γρήγορης ανάγνωσης -βίντεο παιχνίδια, διαφημίσεις, βίντεοκλιπ, χρήση του κινητού- και του μη εθισμού στην αργή ανάγνωση -βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά- που αποθηκεύει ερεθίσματα και γνώση δημιουργώντας στον άνθρωπο την ικανότητα της κρίσης.
Στην περίπτωση αυτής της ταινίας η γνώση περιορίζεται στον εντοπισμό του καλού, αμερικάνικες μυστικές δυνάμεις, και του κακού, ισλαμιστές, δημιουργεί την αίσθηση ενός μεσσία, κάποιου που θα λύσει τα δικά μας προβλήματα, χωρίς εμείς να εμπλακούμε, κατ’επέκταση, μία μοιρολατρία που θα γίνει συνήθεια για όλη την υπόλοιπη ζωή μας. Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι η ταινία είναι επικίνδυνη για τη διαμόρφωση του ψυχικού κόσμου του ανθρώπου, αν, βέβαια, θέλουμε το κάθε άτομο στην κοινωνία να είναι ενεργός πολίτης και όχι παθητικός δέκτης του οποιουδήποτε μηνύματος -ακόμα και του δικού μας-, έτοιμος να σχηματίσει άποψη και, ενδεχομένως, να αμφισβητήσει αυτά που του προτείνουμε. Με άλλα λόγια, ενεργό μέλος σε μία δημοκρατική κοινωνία. Η ταινία αυτή, αντιθέτως, θέλει να ναρκώσει τις αισθήσεις του.
Πάντως, το δίκαιο και η αποτελεσματικότητα των δικών μας παιδιών δεν αμφισβητούνται στιγμή, με τη μιλιταριστική έξαψη, την ισλαμοφοβική προπαγάνδα και τις μεγαλόστομες (αμπελο)φιλοσοφίες περί πολιτικών και ηθικών επιλογών να χτυπάνε κόκκινο. Μπροστά σε όλα αυτά η προσπάθεια του Κουέστα να κρατήσει ασταμάτητη τη δράση φαντάζει σχεδόν γραφική, ο ορισμός της παντελώς χαμένης κινηματογραφικής φαιάς ουσίας… Περισσότερα
Μονοδιάστατη, ανέμπνευστη, κατευθυνόμενη, καλοστημένη ωστόσο περιπέτεια με πολεμική καρδιά και θριλερική επίφαση, όπου ο καλός μαθητής Ντίλαν Ο’Μπράιαν θέλει να σκοτώσει τους τρομοκράτες που φάγανε την αρραβωνιαστικιά του και ο Μάικλ Κίτον τον τεστάρει στη ζώνη ανάμεσα στο τυφλό καθήκον και τη δημιουργική ανυπακοή. Από τον μεταμορφωμένο Μάικλ Κουέστα του L.I.E. και του 12 and Holding… Περισσότερα
Αν η πρόθεση του Μάικλ Κουέστα είναι να αποδείξει ότι για την τρομοκρατία και την παγκόσμια απειλή ευθύνη έχουν όλες οι πλευρές, δεν τα καταφέρνει καθόλου καλά. Αντ’ αυτού με ηρωική διάθεση αποθεώνει την Αμερική ως σωτήρα των εθνών. Φυσικά δεν λείπουν οι απαραίτητες σκηνές δράσης, που ανεβάζουν την αδρεναλίνη, αλλά οι προπαγανδιστικοί τόνοι που διατηρεί από την αρχή ως το τέλος δοκιμάζουν τις αντοχές του θεατή… Περισσότερα
Αλλά μέσα στο υπόλοιπο ιμπεριαλιστικό κλίμα αυτό ξεχνιέται γρήγορα.
Όσον αφορά τους ηθοποιούς, αυτός που δείχνει πιο ταιριαστός απ’ όλους είναι ο Michael Keatonστο ρόλο του σκληρού εκπαιδευτή, έχοντας στο πλάι τους νεαρούς Dylan O’Brien και Taylor Kitsch (Lone Survivor), οι οποίοι όμως δεν μας δίνουν κάτι αξιομνημόνευτο. Αυτό που έχουμε τελικά είναι μια κλασική αμερικάνικη περιπέτεια, που εκμεταλλεύεται την εξωτερική πολιτική της χώρας για να φτιάξει μια υπερβολική ιστορία εκδίκησης και πατριωτισμού… Περισσότερα
Το αγόρι μας είναι τρελαμένο, υποκινείται από πηχτό μίσος και… όλα τα σφάζει όλα τα μαχαιρώνει! Για το όνομα της πατρίδας βρε. Για να σταματήσουν να σκοτώνουν οι κακοί τρομοκράτες. Κακοί, είναι κακοί, είναι πολύ κακοί, ούι τι πολύ κακοί που είναι! Το βλέπεις στις φάτσες τους – ο δικός μας είναι ευγενική φυσιογνωμία. Αλλά, για στάσου: αφού η CIA του κλέβει τη χαρά της εκδίκησης (πολύ αστεία σκηνή αυτή, χωρίς να το θέλει βεβαίως βεβαίως) κι αφού υπάρχει γενικώς κλίμα ισλαμοφοβίας και αντικομουνισμού (άντε, αντιρωσισμού) αποκαλύπτεται πως ο υποκινητής όλων των φοβερών και τρομερών που συμβαίνουν στην ταινία είναι… άλλος!.. Περισσότερα
Βασισμένο στην σειρά βιβλίων του πρόσφατα θανόντος, Αμερικανού συγγραφέα πολιτικών μυθιστορημάτων και κατασκοπίας Βινς Φλιν(6 Απριλίου 1966 – 19 Ιουνίου 2013, πέθανε από καρκίνο του προστάτη) και με την βοήθεια του σκηνοθέτη της καλοβαλμένης ταινίας «Ο Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει» (2014), Μάικλ Κουέστα μαθαίνουμε την δημιουργία του κεντρικού ήρωα των βιβλίων του Φλιν, Μιτς Ραπ(Ντίλαν Ο’ Μπράιεν) από απλό άνθρωπο σε υπερπράκτορα της CIA… Περισσότερα
Ούτε η συνεχής – θα την έλεγες και cute – τσαντίλα με ισχυρές δόσεις θλίψης έκφραση του Ντίλαν Ο’ Μπράιεν, ούτε ο Μάικλ Κίτον σε ένα ρόλο που επέλεξε ολοφάνερα επειδή είχε κενό ανάμεσα σε δυο άλλες ταινίες που δεν θα του απέφεραν όσα χρήματα αυτή εδώ, ούτε η περίπου κοσμοπολίτικη αίσθηση που προσομοιάζει σε Τζέιμς Μποντ, είναι ικανά να σε αποσπάσουν από το στόμφο με τον οποίο λέγονται και γίνονται εδώ, λες και βλέπεις τουλάχιστον την ταινία που θα ξεκινήσει την επανάσταση σε όλες τις δεκάδες παρόμοιες που γυρίζονται κάθε χρόνο… Περισσότερα
Φορτωμένη «με απ’ όλα» περιπέτεια, κατά την οποία ο 23χρονος Μιτς Ραπ, καταφέρνει -με προσωπική εκπαίδευση- να ενταχθεί στους κόλπους της CIA και να μετεκπαιδευτεί σε σούπερ πράκτορα φόβο και τρόμο των τρομοκρατών, έχοντας πάντα στο μυαλό του την προσωπική εκδίκηση, αφού κουβαλάει ψυχικά τραύματα, που δεν θα τα γράψω εγώ, για να δείτε (και καλά) με ενδιαφέρον την ταινία… Περισσότερα
Οι προθέσεις να μετατραπεί τούτη η παραγωγή σε franchise, φυσικά και φαίνονται από μακριά, οπότε ας περιμένουμε να δούμε την εξέλιξη του Μιτς Ραπ. Μικρός είναι, τα πιάνει γρήγορα, μπορεί και να γίνει καλύτερος (δεν παίζει στοίχημα από εμάς γι’ αυτό…)… Περισσότερα
Επιτυχής η επιλογή του Μάικλ Κίτον στο ρόλο του βετεράνου πράκτορα αλλά και της Σανάα Λέιθαν στο ρόλο της αρχιπράκτορα που φέρνει στο νου αντίστοιχες δουλειές της Βάιολα Ντέιβις. Όμως υπάρχει ένα τεράστιο λάθος που ακυρώνει όλο το Project και δεν είναι άλλο από το casting του νεαρού Ντίλαν Ο Μπράιαν στο ρόλο του Μιτς Ραπ. Ο συμπαθέστατος κατά τα λοιπά νεαρός πρωταγωνιστής του Λαβύρινθου, όσο δημοφιλής και να είναι σε μεγάλη μερίδα του νεανικού κοινού, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός τέτοιου ρόλου. Μοιάζει πολύ λίγος για να χωρέσει στα παπούτσια ενός Τομ Κρουζ ή ακόμη ενός Ματ Ντέιμον! Από το American Made (που ακόμη προβάλλεται στις αίθουσες) μέχρι αυτό το American Assassin η απόσταση είναι πολύ μεγαλύτερη από ένα Top Gun κι ένα καλοφορεμένο ζευγάρι Ray Ban… Περισσότερα
Ο Ραπ είναι, κατά περίπτωση, πορτοφολάς, παρκουρίστας, πολύγλωσσος, γαμάτος οδηγός και τολμηρός αυτοσχεδιαστής, ενώ η όλη «τρομοκρατική» υπόθεση κορυφώνεται σε μια εντυπωσιακή σκηνή με πρωταγωνιστές ένα ταχύπλοο και τον… Έκτο Στόλο (τον γνωστό). Όλα τούτα, χωρίς να κομίζουν γλαύκα, έχουν βέβαια το χάζι τους, αλλά το σενάριο παρακάμπτει τελείως την οξύνοια του λογοτεχνικού Ραπ, αρκούμενο στο νταβαντούρι της δράσης. Το κατά πόσον ο Μιτς του Ο’ Μπράιαν θα μακροημερεύσει στο σελιλόιντ, θα φανεί στο ταμείο… Περισσότερα
Σκηνοθεσία: Michael Cuesta
Σενάριο: Stephen Schiff, Michael Finch, Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Vince Flynn (μυθιστόρημα)
Φωτογραφία: Enrique Chediak
Μοντάζ: Conrad Buff IV
Μουσική: Steven Price
Παραγωγοί: Lorenzo di Bonaventura, Nick Wechsler
Παίζουν: Dylan O’Brien (Μιτς Ραπ), Charlotte Vega (Κατρίνα), Christopher Bomford (Μπάρτεντερ), Chris Webster (Μάνσουρ), Shahid Ahmed (Αντνάν), Buster Reeves (δάσκαλος πολεμικών τεχνών), Yousef ‘Joe’ Sweid (Χαλέντ), Joost Janssen (αμερικάνος χειριστής), Adam Collins (αμερικάνος χειριστής), Trevor White (Δρ. Φρέιν)
Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: αγγλικά, ιταλικά, αραβικά, πολωνικά, τούρκικα, πέρσικα
Διάρκεια: 112΄
Είδος: θρίλερ, δράση
Ημερομηνία εξόδου: 28/9/2017
Εταιρεία διανομής: Σπέντζος Film.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη