Νοέ 26, 2023 Κινηματογράφος 0
ΜΙΑ ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ
Animal: γράφει ο Γιάννης Τσιτσίμης
«Κράτα το σόου, μαϊμού, κράτα το σόου». (Τρύπες-Γ. Αγγελάκας)
«H αστική συμβατικότητα απορρίπτει και απαγορεύει ορισμένα από τα πιο γυμνά ένστικτα, ζητάει από το άτομο να απαλλαγεί από τα πιο κτηνώδη χαρακτηριστικά του, να ‘χει λίγη συνείδηση, κάποια ηθικότητα καθώς και μια στάλα πνεύμα που θεωρείται απαραίτητο. Ο άνθρωπος αυτού του «συμφωνητικού» είναι ένας συμβιβασμός, μια αδέξια απόπειρα της αστικής νοοτροπίας να κατευνάσει τη Φύση και το Πνεύμα». (Έρμαν Έσσε, «Ο λύκος της στέπας»).
Ας ξεκινήσουμε με μία παραδοχή. Η ελληνική κοινωνία σήμερα πάσχει από ανίατη κατάθλιψη. Και πέρα από αυτό, η χώρα μας έχει βαπτιστεί για καλά μέσα στην κακόγουστη αισθητική. Ένα πάρτι του κιτς όλη η Ελλάδα. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον καλούνται να εργαστούν με αβεβαιότητα και χωρίς ελπίδα εκατοντάδες άνθρωποι. Στο «μεγαλύτερο έσοδο που έχουμε» (όπως δήλωσε άλλωστε ο κ. πρωθυπουργός) στον τουρισμό.
Η Κάλια (εκπληκτική η Δήμητρα Βλαγκοπούλου) έχει χαθεί μέσα σε αυτόν τον εργασιακό χώρο. Ξεκίνησε -όπως πολλοί άλλοι- για λίγο «και θα δούμε» κι έμεινε για χρόνια. Να χορεύει στους τουρίστες του ξενοδοχείου, να τους διασκεδάζει κατά παραγγελία με ενίοτε σαχλά, επαναλαμβανόμενα σόου. Με γρήγορο σχεδιασμό για άμεση κατανάλωση, να τραγουδά παλιές επιτυχίες για γέρους κοιλαράδες και κουρασμένες θείες από τα Βαλκάνια: Δούλεψαν μια ζωή για να έρθουν για λίγες ημέρες επιτέλους σ’ ένα ελληνικό νησί all exclusive. Τζατζίκι, σουβλάκι, θάλασσα και χορευτές που τραγουδάνε, τι άλλο δηλαδή να θέλει κάποιος από τη ζωή του;
Μαζί με τους υπόλοιπους χορευτές της ομάδα της περνά ακόμη ένα καλοκαίρι με ψεύτικη χαρά, ψεύτικο μεροκάματο. Φρούδα όνειρα και ένα πονεμένο βλέμμα απέναντι σε πόρτες κλειστές. Προσφέροντας «διασκέδαση» πληρωμένη. Γιατί δεν είναι (είσαι, είμαστε) παρά ένα ζώο. Χορεύει, τραγουδάει, γελάει, διασκεδάζει τους πάντες.
Όταν κλαίει είναι μόνη της στο μικρό δωμάτιο, «χορηγία» της επιχείρησης όπως και το γεύμα. Η αληθινή εξουσία, δηλαδή η διεύθυνση του ξενοδοχείου είναι αόρατη σε όλο την ταινία κι όμως διαρκώς εκεί!. Ένας μικρός παράδεισος στις ακτές της «πιο όμορφης χώρας του κόσμου». Χαμογελάτε λοιπόν, είναι μεταδοτικό.
Η σύγχρονη κοινωνία δεν έχει χρόνο για τους νέους διασκεδαστές καθώς τραβά στον δρόμο για την ευτυχία. Δεν έχει καθόλου χρόνο για τους νέους εν γένει. Στοιχείο που επίσης κινηματογραφείται με αληθοφανή τρόπο αυτήν την εποχή μέσα από τα επεισόδια της ελληνικής τηλεοπτικής παραγωγής Milky way.
Η σύγχρονη κοινωνία υπάρχει μόνο για όσους έχουν χρήματα, οι υπόλοιποι είναι μια άχρηστη σαβούρα της τάξης το πολύ των 700 ευρώ που επιβαρύνει τους λογαριασμούς της πλουτοκρατίας με την παρουσία της και την ανάγκη για τις -ανασφάλιστες- δαπάνες της.
Μα αν οι νέοι είναι «ζώα» που διασκεδάζουν αυτούς που κουράστηκαν από τη ζωή γιατί πρέπει και να αμείβονται στον εργασιακό τους τομέα; Αφού μπορούν πάντα να κάνουν μια δεύτερη δουλειά και να πληρωθούνε «μαύρα»; Αυτό έχουμε γίνει στην πολύτιμη Ευρωπαϊκή μας Ένωση, ο πολιτισμός του μαύρου.
Με μια ταινία υψηλών προδιαγραφών, λοιπόν, η Σοφία Εξάρχου συνεχίζει τον μοναχικό της δρόμο που ξεκίνησε πριν λίγα χρόνια με το επίσης εξαιρετικό και λιτής γραφής «Park». Ανοίγει συγγένειες με το ριζοσπαστικό έργο του Γαβρά, σε επίπεδο πολιτικό-κοινωνικό, και το νέο ευρωπαϊκό κινηματογράφο, σε επίπεδο δημιουργικό.
Ακολουθεί με την κάμερά της μια μοντέρνα γραφή και δίνει ολοζώντανο ρυθμό στο σενάριό της. Μάς φέρνει αντιμέτωπους με τον πόνο που κρύβει μέσα στο χαμόγελό της η Κάλια, ένας άνθρωπος της διπλανής πόρτας ολότελα μόνος κι εφήμερος. Όπως η συντριπτική πλειοψηφία των περιθωριακών από την εξουσία νέων μας σήμερα.
Ένας άνθρωπος λες από πλαστικό σαν να μην υπάρχει παρά για να μας διασκεδάζει κι έπειτα, ζώο πιστό χωρίς αφέντη, ν’αποσύρεται στο σκοτάδι για να πιει και να δακρύσει χωρίς να το βλέπουμε.
Να φοβάστε αυτούς που ζουν όπως η animal persona της Εξάρχου και της Βλαγκοπούλου. Να φοβάστε τη στιγμή που θα σταματήσουν να χορεύουν -επί παραγγελία- εμπρός σας. Να φοβάστε την ημέρα που οι σύγχρονοι παραπεταμένοι animals ζητήσουν πίσω το μερίδιό τους στη ζωή…
Σημείωση: η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο (1ο βραβείο) στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και του 1ου γυναικείου ρόλου. Σύντομα θα βγει στις αίθουσες. Στηρίξτε τον κινηματογράφο μας τη στιγμή που μέσα από αυτήν την ταινία παύει να είναι εθνικός και γίνεται οικουμενικός. Πηγαίνετε να το δείτε.
ANIMAL
Σκηνοθεσία: Σοφία Εξάρχου
Σενάριο: Σοφία Εξάρχου
Φωτογραφία: Monika Lenczewska
Μοντάζ: Dragos Apetri
Μουσική: Wolfgang Frisch
Ήχος: Βασίλης Αλεξανδρής, Rudolf Gottsberger, Βάλια Τσέρου, Κώστας Βαρυμποπιότης, Sebastian Watzinger
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Μαριλένα Καλαϊτζαντωνάκη
Κοστούμια: Βασσιλία Ροζάνα
Παραγωγή: Μαρία Δρανδάκη, Στέλιος Καμμίτσης, Μαρία Κοντογιάννη, Βίκυ Μίχα, Laura Sterian, Ivan Tonev, Lukas Valenta Rinner
Ηθοποιοί: Δήμητρα Βλαγκοπούλου (Κάλια), Φλομαρία Παπαδάκη (Εύα), Αχιλλέας Χαρίσκος (Σίμος), Χρόνης Μπαρμπαριάν (Θωμάς), Voodoo Jürgens (Γιόνας), Kristof Lamp (Σεργκέι)
Χώρα παραγωγής: Ελλάδα, Αυστρία, Βουλγαρία, Κύπρος, Ρουμανία
Έτος παραγωγής: 2023
Γλώσσα: ελληνικά, κυπριακά, γερμανικά
Είδος: τραγωδία
Χρώμα: έγχρωμη
Διάρκεια: 116΄
Εταιρεία διανομής: Weirdwave
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά βλέπετε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές ταινιών που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη