Σεπ 14, 2024 Κινηματογράφος 0
Τα βραβεία στις ταινίες μικρού μήκους
Βραβεία: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Το έχουμε γράψει πολλές φορές και θα το ξαναγράψουμε: Τα βραβεία είναι αποτέλεσμα υποκειμενικής κρίσης κάποιων επιτροπών. Το μεγάλο βραβείο το δίνει το κοινό όταν θα πάει να δει την ταινία σε κάποια αίθουσα. Στην ταινία μικρού μήκους όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Οι ταινίες δεν βγαίνουν στις εμπορικές αίθουσες και, κατά συνέπεια, δεν μπορεί ο σκηνοθέτης τους να ξέρει αν το κοινό επιβραβεύει την δουλειά του ή όχι. Άρα η απονομή των βραβείων σε τέτοιες διοργανώσεις όπως το Φεστιβάλ Δράμας παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Είναι ίσως η μοναδική φορά που αυτή η ταινία αξιολογείται. Κατά συνέπεια, το σκεπτικό και η απόφαση των κριτικών επιτροπών θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα μιας σοβαρής και προσεχτικής εργασίας. Στο 47ο Φεστιβάλ Δράμας είδαμε αστοχίες από τις κριτικές επιτροπές. Αναφέρουμε τα βραβεία και κάποιες επισημάνσεις μας, ο αναγνώστης θα πρέπει να διαβάσει τα κριτικά μας σημειώματα για να έχει πλήρη εικόνα.
Η Κριτική Επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος στο 47ο Φεστιβάλ Δράμας είχε μέλη τους Αχιλλέα Κυριακίδη (Προέδρος), συγγραφέα, μεταφραστή, θεωρητικό του κινηματογράφου, σκηνοθέτη, Ειρήνη Βαχλιώτη, σκηνοθέτη, Αλεξη Βασιλείου, γενικό διευθυντή Θέατρο Ριάλτο, καλλιτέχνη, Λήδα Γαλανού, κριτικό κινηματογράφου, συνιδιοκτήτρια flix.gr, και Μαρίνα Σιώτου, ηθοποιό.
Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής αναφέρει: «Τώρα που φτάσαμε στο τέλος του 47ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, θέλουμε να ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά τη διοίκηση του Φεστιβάλ και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, Γιάννη Σακαρίδη, που μας επέλεξαν για να αποτελέσουμε την Κριτική Επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού και κυρίως τις 27 δημιουργικές φωνές που έθεσαν στην κρίση μας τις ταινίες τους.
Στο σύνολο των ταινιών διαπιστώσαμε τεχνικές αρετές, αφηγηματικές δεξιότητες, σύγχρονη θεματολογία που θίγει κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας, όπως τη συμπερίληψη, το φύλο, τις οικογενειακές σχέσεις, τους εφηβικούς προβληματισμούς, την απώλεια, τη βία και, πάνω και πέρα απ’ όλα, τον έρωτα.
Θα χαιρόμασταν, ωστόσο, να είχαμε δει περισσότερα ντοκιμαντέρ στο επίσημο πρόγραμμα.
Ευχόμαστε, τέλος, τα ζωτικά προβλήματα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου που ανακόπτουν όλη αυτή τη δημιουργική ορμή, η οποία έχει αναδείξει τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο ως το κύριο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας, να επιλυθούν το συντομότερο.»
Τα «μεγάλα» βραβεία στο 47ο Φεστιβάλ Δράμας είναι τα εξής:
Χρυσός Διόνυσος
Η Φίνος Φιλμ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. η ΕΡΤ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ και το ΕΚΚ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 2.500 ευρώ
Στην τελική ψηφοφορία συζητήθηκαν οι εξής: ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία «Γκέκας», ο Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία «Honeymoon, ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία «Αλκυονίδες» και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινία «MJ».
Απονέμεται στον Δημήτρη Μουτσιάκα για την ταινία του «Γκέκας», για την άρτια, διεισδυτική και στιβαρή ματιά που πραγματεύεται το πάντα επίκαιρο θέμα της τοξικής αρρενωπότητας και του φαύλου κύκλου της βίας. Από τις προεπιλεγμένες ταινίες για το βραβείο έλειπαν ταινίες που ξεχώρισαν για την ολοκλήρωση αισθητικής και νοήματος, όπως το «Skeleton tree», του Χάρη Ζαλαβρά, και το «Zange»,της Ίριδας Μπαγλανέα.
Βραβείο Σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη»
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου προσφέρει έπαθλο 3.500 ευρώ και η ΕΡΤ προσφέρει έπαθλο 1000 ευρώ. Επίσης, το βραβείο συνοδεύεται από παροχές εργαστηρίου και εργασιών post production αξίας 2.500 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Stefilm, η Musou παραχωρεί πρωτότυπη μουσική στο επόμενο project του σκηνοθέτη, η Crew United 5ετή συνδρομή Crew United Pass.
Στην τελική ψηφοφορία για το Βραβείο Σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη» συζητήθηκαν οι εξής: η Δέσποινα Κούρτη για την ταινία «Numb», ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία «Γκέκας», η Ίρις Μπαγλανέα για την ταινία «Zange», ο Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία «Honeymoon», ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία «Αλκυονίδες» και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινία «MJ».
Απονέμεται στον Γιώργο Φουρτούνη για την ταινία του «MJ», για την μαεστρία με την οποία στήνει έναν κωμικοτραγικό ήρωα και τον κόσμο του που ισορροπούν ανάμεσα στη σάτιρα και το προσωπικό δράμα.
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής
Απονέμεται στον Άλκι Παπασταθόπουλο για την ταινία του «Honeymoon», για την τρυφερή απεικόνιση της αγάπης που πάντα κερδίζει όταν δεν έχει ταυτότητα αλλά έχει αλήθεια. Τίθεται το ερώτημα αν μόνο αυτή η ταινία επιλέχθηκε χωρίς να εξεταστούν άλλες και για ποιο λόγο. Στην ταινία απουσίαζε η αληθοφάνεια, έστω και για ένα μικρό ποσοστό, το σενάριο παρουσίαζε συναισθήματα, χωρίς αυτά να έχουν κάποιες δομές ως αναφερόμενα.
Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Το βραβείο συνοδεύεται από δύο χρηματικά έπαθλα: 3.500 ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και 1.000 ευρώ από την ΕΡΤ. Απονέμεται στον Αλκαίο Σπύρου για την ταινία «Στρώνουν τον παράδεισο». Με τρία μόνο ντοκιμαντέρ να διαγωνίζονται δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια για αξιολογήσεις.
Βραβείο Σεναρίου
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.500 ευρώ, προσφορά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Στην τελική ψηφοφορία για το Βραβείο Σεναρίου συζητήθηκαν οι εξής: ο Στέφανος Κουτσαρδάκης για την ταινία «Χρυσά Βαστά», ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία «Γκέκας», ο Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία «Honeymoon», ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία «Αλκυονίδες» και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινία «MJ». Απονέμεται στον Δημήτρη Μουτσιάκα για την ταινία του «Γκέκας», σε μια ταινία που σεναριακά δεν γίνεται κάτι ως δράση και δεν αποτυπώνεται ένα δυνατό συναίσθημα.
Βραβείο Drama Queer
Απονέμεται στον Άλκι Παπασταθόπουλο για την ταινία του «Honeymoon». Ήταν η μοναδική, σε αυτή την κατηγορία, που είχε καλά στοιχεία. Βέβαια, θα μπορούσε κάποιος να δει την ταινία σε σύγκριση με παλιότερες εργασίες, στον ελληνικό κινηματογράφο, για να δει τις ενδεχόμενες ατέλειες της.
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας
Στην τελική ψηφοφορία για το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας συζητήθηκαν οι εξής: η Μαίρη Πετρούλιου για την ταινία «Honeymoon», η Μαριάμ Ρουχάτζε για την ταινία «Αλκυνονίδες», η Εύη Σαουλίδου για την ταινία «Treadmill» και η Νάσια Συντέτα για την ταινία «Honeymoon». Απονέμεται στην Νάσια Συντέτα για την ερμηνεία της στην ταινία «Honeymoon», του Άλκι Παπασταθόπουλου. Η ερμηνεία της Αθηνάς Παύλου-Μπενάζη, στην ταινία «Φοίβη», δεν αξιολογήθηκε, αν και θα έπρεπε για να υπάρχει μια ευρεία ματιά στο σύνολο των ερμηνειών.
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας
Στην τελική ψηφοφορία για το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας συζητήθηκαν οι εξής: ο Νίκος Γεωργάκης για την ταινία «Γκέκας», ο Παύλος Ιορδανόπουλος για την ταινία «Αλκυονίδες», ο Γιώργος Κατσής για την ταινία «MJ», και ο Παύλος Λαγός για την ταινία «Γκέκας». Απονέμεται στον Γιώργο Κατσή για την ερμηνεία του στην ταινία «MJ», του Γιώργου Φουρτούνη. Δεν είδαν την ερμηνεία του Αλέξανδρου Λογοθέτη, στην ταινία «Skeleton tree».
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής
Απονέμεται στον μικρό Σαράντη Καραγιάννη από την ταινία «Χρυσά βαστά», του Φοίβου Κοντογιάννη.
Βραβείο Σχεδιασμού Ήχου
Απονέμεται στον Petar Mrdjen για την ταινία «Zange», της Ίριδας Μπαγλανέα. Θα μπορούσε να αξιολογηθεί μόνο για τον σχεδιασμό ήχου και η Περσεφόνη Μήλιου για την ταινία «7Hz».
Βραβείο Ήχου
Απονέμεται στον Αλέξη Κουκιά για την ταινία «Zange», της Ίριδας Μπαγλανέα.
Βραβείο Μοντάζ
H εταιρεία Telmaco προσφέρει το βραβευμένο λογισμικό επεξεργασίας ταινιών και βίντεο, Avid Media Composer της Avid Technology. Απονέμεται στον Δημήτρη Πολύζο για την ταινία «Αλκυονίδες», του Αλέξανδρου Σκούρα. Στην αξιολόγηση θα έπρεπε να μπει και ο Θοδωρής Αρμάος, για την ταινία «Zange», και ο Μάνος Μακρυγιαννάκης, για την ταινία «Skeleton tree».
Βραβείο Φωτογραφίας
Το βραβείο συνοδεύεται με έπαθλο μια 5ετή συνδρομή Crew United Pass. Απονέμεται στον Γιώργο Καρβέλα για την ταινία «Γκέκας», του Δημήτρη Μουτσιάκα. Λείπουν από την αξιολόγηση ο Κωνσταντίνος Κουκουλιός, για την ταινία «Zange», και ο Θάνος Λυμπερόπουλος, για την ταινία «Skeleton tree».
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Απονέμεται για το τραγούδι τίτλων τέλους στη Μαριλένα Ορφανού για την ταινία «Τα περιστέρια αρρωσταίνουν όταν η πόλη φλέγεται», του Σταύρου Μαρκουλάκη.
Βραβείο Ενδυματολογίας «Ιουλία Σταυρίδου»
Απονέμεται στην Μάρλι Αλειφέρη για την ταινία «MJ», του Γιώργου Φουρτούνη.
Βραβείο σκηνογραφίας
Το βραβείο συνοδεύεται με έπαθλο μια 5ετή συνδρομή Crew United Pass. Απονέμεται στον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη για την ταινία «MJ», του Γιώργου Φουρτούνη. Στην αξιολόγηση δεν μπήκε η Σοφία Βάσο, για την ταινία «Μωβ».
Βραβείο Ειδικών και Οπτικών εφέ
Απονέμεται στους Κώστα Δημητρόπουλο και Felix Augustin Greisinger για την ταινία «Zange», της Ίριδας Μπαγλανέα.
Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ
Απονέμεται στην Ιωάννα Λυγίζου για την ταινία «MJ», του Γιώργου Φουρτούνη.
ΒΡΑΒΕΙA ONASSIS CULTURE
Το Onassis Culture με ανεξάρτητη κριτική επιτροπή απονέμει δύο βραβεία, σε ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος. Το κάθε βραβείο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 5.000 ευρώ για την ανάπτυξη της επόμενης ταινίας της δημιουργού. Από τα βραβεία εξαιρούνται οι ταινίες που εμπλέκονται με το Ίδρυμα Onassis.
To Onassis Film Award απονέμεται στην ταινία «Numb», της Δέσποινας Κούρτη, μια ολοκληρωμένη ιστορία ενηλικίωσης που χτίζεται με απλότητα, μέσα από σιωπές και βλέμματα.
Το Onassis Film Award απονέμεται στην ταινία «Honeymoon», του Άλκι Παπασταθόπουλου, μια ταινία με ορμή, ειλικρίνεια και δυνατές ερμηνείες.
Όπως είναι προφανές από όσα έχουμε αναφέρει ήδη, πολλές ταινίες θα μπορούσαν να αξιολογηθούν επίσης. Η ταινία της Δέσποινας Κούρτη είχε έντονο το ανθρώπινο στοιχείο και καλώς επιλέχθηκε.
Ταινίες από πολλές χώρες. Πολύ καλές παραγωγές που πιθανόν να έχουν διακριθεί σε άλλα φεστιβάλ. Το έργο της Κριτικής Επιτροπής ήταν πολύ δύσκολο για να δώσει τα βραβεία της. Τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής ήταν: ο Γιώργος Mαυροψαρίδης (Πρόεδρος), μοντέρ, Laurent Crouzeix, executive team, Clermont-Ferrand και στο Short Film Market, και Αθηνά Ξενίδου, σκηνοθέτης, παραγωγός.
Το σκεπτικό
«Η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος θέλει να ευχαριστήσει τη διοργάνωση του 47ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και όλους τους σκηνοθέτες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος για ένα δυναμικό φεστιβάλ.
Είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή ταινιών από δυνατούς σκηνοθέτες από ολόκληρο τον κόσμο.
Όλες οι ταινίες που παρακολουθήσαμε αξίζουν αναγνώριση για τα αδιαμφισβήτητης αξίας ατομικά χαρακτηριστικά τους.
Ως επιτροπή, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τη λίστα των βραβείων που ψηφίστηκαν ομόφωνα, για κάποιες ταινίες που ξεχώρισαν ιδιαίτερα και μας άγγιξαν βαθύτατα.»
Grand Prix Drama 2024
Το βραβείο συνοδεύεται από έπαθλο 4.000 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Raycap. H ταινία που θα αποσπάσει το βραβείο Grand Prix Drama 2024 θα εξασφαλίσει αυτόματα το πολυπόθητο «εισιτήριο» για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ. Απονέμεται στην ταινία «Clamor», της Salomé Da Souza (Γαλλία).
Η ταινία καταγράφει παραστατικά το ταραχώδες, προσωπικό ταξίδι μιας νεαρής γυναίκας και του ξαδέλφου της σε μια τοπική κοινωνία που ζει και λειτουργεί βάσει αυστηρών κοινωνικών και πολιτισμικών κωδίκων. Η ταινία σφύζει από ζωή και επιδεικνύει εντυπωσιακές και αυθεντικές ποιότητες κινηματογράφησης και ηθοποιίας.
Στη συζήτηση για το βραβείο και, πολύ περισσότερο για τη βράβευση, θα μπορούσε να εστιάσει και στις ταινίες «Madwomen in the Attic», της Tamara Garcia Iglesias, για την πολύ καλή έρευνα στην τρέλα και στο αποτύπωμά της στην τέχνη, όπως και στην ταινία της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, «Αυτό που δεν ήξερε η Μαίρη», για την άρτια παραγωγή, τις πολύ καλές ερμηνείες, το μοντάζ που φτιάχνει τους χαρακτήρες και την διδασκαλία των ηθοποιών.
Βραβείο Σκηνοθεσίας
«Αυτό που δεν ήξερε η Μαίρη», της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη (Ελλάδα)
Η ταινία που εκτυλίσσεται επί του κρουαζιερόπλοιου Νεορομάντικα συλλαμβάνει περίτεχνα την ουσία του εφηβικού έρωτα, δοσμένου μέσα σε ένα παιχνιδιάρικο μεσογειακό σκηνικό. Η σκηνοθέτρια συνυφαίνει τον νεανικό έρωτα με την ελληνική μυθολογία και τις σύγχρονες πραγματικότητες. Συγκεντρώνει με δεξιοτεχνία ένα ποικιλόμορφο καστ για να δημιουργήσει ένα συναρπαστικό αφήγημα. Η πλούσια ανάπτυξη των χαρακτήρων και το συναισθηματικό βάθος μάς αγγίζουν βαθιά, καθιστώντας την ταινία μια οπτική και ειλικρινή εμπειρία.
Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5 MONDE
«If the sun drowned into an ocean of clouds», του Wissam Charaf (Λίβανος), παραγωγή των Aurora Films και Né à Beyrouth. Για την εκπληκτική χρήση μίας και μοναδικής εξωτερικής τοποθεσίας γυρισμάτων για την απεικόνιση μιας ολόκληρης δυσλειτουργικής κοινωνίας, με χιούμορ, ανθρωπιά και μια όμορφη πινελιά φαντασίας.
Υποψηφιότητα «Drama 2024» για το Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου / EFA Awards 2024
«The distance between us», του Léo Fontaine (Γαλλία)
Για την καθηλωτική απεικόνιση του σθένους και της μητρικής αγάπης μπροστά στις αντιξοότητες. Το επιτακτικό ταξίδι της Γιάλα, σημαδεμένο από την αποφασιστικότητα και την ευαλωτότητά της, ξεδιπλώνεται με φόντο μια πόλη, συμβολίζοντας τόσο την απομόνωση όσο και την ελπίδα που καθορίζουν τον αγώνα της, επισημαίνοντας τα πανανθρώπινα ζητήματα της θυσίας, της επιθυμίας και της αναζήτησης σύνδεσης.
Στην επιλογή υπήρχε χώρος για την ταινία της Tamara Garcia Iglesias, «Madwomen in the Attic», για την ένταξη της ψυχαναλυτικής θεώρησης στην κινηματογραφική αφήγηση με άρτιο τρόπο, και η ταινία «The voice of others», της Fatima Kaci, για τον απλό και ολοκληρωμένο τρόπο που αφηγείται την έρευνα στους μετανάστες, το βίωμα της μεταφράστριας, τον ολοκληρωτισμό των δυτικών κρατών.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης
«Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται», της Δάφνης Χαιρετάκη (Ελλάδα). Για τον πρωτότυπο και αυθεντικό συνδυασμό διαφορετικών στιλ και ειδών -όπως ντοκιμαντέρ και μιούζικαλ- με πρόσχαρο και δημιουργικό τρόπο ώστε να δημιουργήσει μια μοναδική, αναζωογονητική, και ανθρώπινη αφήγηση που αψηφά τους παραδοσιακούς τρόπους έκφρασης, ενώ παράλληλα αποτυπώνει τη δέσμευση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην κληρονομιά του παρελθόντος, αλλά και το κενό που αυτή δημιουργεί στη νέα γενιά που παλεύει να βρει τη δική της φωνή και τον δικό της σκοπό στην τέχνη. Είναι αυτονόητο ότι πολλές άλλες ταινίες θα μπορούσαν να είχαν επιλεχθεί, όπως έχουμε προειπεί.
Ειδική Μνεία
«Dreams like paper boats», του Samuel Suffren (Αϊτή)
Ειδική μνεία για την συγκινητική του εξερεύνηση της πολυπλοκότητας του έρωτα και της επιθυμίας μέσα σε ένα απαιτητικό περιβάλλον. Μέσα από τον φακό των καθημερινών δυσκολιών στο Πορτ-ω-Πρενς, η αφήγηση αποτυπώνει με όμορφο τρόπο το συναισθηματικό βάθος της ακλόνητης αφοσίωσης ενός πατέρα προς την κόρη του, τη Ζάρα, και τον αντίκτυπο που έχει η απουσία στους οικογενειακούς δεσμούς, αφήνοντας ένα βαθύ αποτύπωμα.
Ειδική Μνεία
«Cross my heart and hope to die», της Sam Manacsa (Φιλιππίνες)
Παρότι περιορισμένη σε ένα μοναδικό περιβάλλον, με την κάμερα να ξεφεύγει μόλις μία φορά στο εσωτερικό ενός κοντινού εστιατορίου και με μοναδική εστίαση τις δυσκολίες μια νεαρής απλήρωτης εργαζόμενης, η ξεχωριστή αυτή ταινία καταφέρνει να ανοίξει τους ορίζοντές μας, εξετάζοντας με ιδιαίτερο τρόπο όχι μόνο την προσωπική και επαγγελματική ζωή της πρωταγωνίστριας, ή μάλλον την έλλειψη αυτής, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, κοινωνικά αποδεκτό και μη, που ελέγχει τις ζωές των καθημερινών ανθρώπων, με συχνά φρικτές συνέπειες.
Δόθηκαν και τα βραβεία σε ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος από ανεξάρτητες κριτικές επιτροπές.
Βραβείο Ανθρωπίνων Αξιών της Βουλής των Ελλήνων
Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ, χορηγία της Βουλής των Ελλήνων. Απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Workers wings», του Ilir Hasanaj από το Κόσοβο. Μια ταινία που κινηματογραφεί με ποιητική ματιά πρόσωπα εργατών που έχουν υποστεί ατυχήματα, αποτυπώνοντας τις αγωνίες, τους φόβους και τις ελπίδες τους.
ΒΡΑΒΕΙΟ FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικής Ταινιών Κινηματογράφου)
Στην «Clamor», της Salomé Da Souza, Γαλλία. Οι κριτικοί θα μπορούσαν να είχαν δει και άλλες ταινίες όπως την «Madwomen in the Attic», «Abraham», των Einaz Ghaderpoor και Reza Gamini, και «Wouldn’t make in any other way», του Hao Zhou.
Στην Κριτική Επιτροπή του Εθνικού Σπουδαστικού συμμετείχαν οι Άρης Κατωπόδης (Πρόεδρος), καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Αντζελες, Στυλιανός Ζερεφός, καθηγητής της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Βιώσιμου Σχεδιασμού του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και η Vania Turner, σκηνοθέτις, ντοκιμαντερίστρια. Επικεφαλής προγράμματος ήταν ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης. Έδωσαν τα εξής βραβεία:
Βραβείο Ελληνικής Σπουδαστικής Ταινίας «Φρίντα Λιάππα»
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. Επίσης, το βραβείο συνοδεύεται από παροχές εργαστηρίου και εργασιών post production προσφορά της εταιρείας Stefilm στην επόμενη ταινία του σκηνοθέτη.
Δίδεται στην ταινία «Ποπ», της Λίνας Κουντουρά. Απονέμεται σε μια ταινία που προσφέρει μια αναπάντεχα φρέσκια σκηνοθετική ματιά και εξάπτει τη φαντασία ταξιδεύοντάς μας στο νέο κόσμο που έχει δημιουργήσει. Η ταινία «Αχέροντας», της Κωνσταντίνας Παπαδοπούλου, ήταν σαφέστατα η πιο ολοκληρωμένη αυτού του τμήματος και διέθετε αυτά τα καλλιτεχνικά στοιχεία, δεμένα σε ένα σύνολο, μια άρτια παραγωγή από όλες τις απόψεις.
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, χορηγία της Μποδούρογλου ΑΜΚΕ.
«Απαρατάτεμε», της Μένη Τσιλιανίδου, Για την ειλικρίνεια, τη λιτότητα, την οξυδέρκεια και το χιούμορ της. Πιο ολοκληρωμένη εργασία ήταν ο «Αχέροντας», αλλά και το «True blue», του Στράτου Κούβελα.
Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, χορηγία της Μποδούρογλου ΑΜΚΕ.
Στην «Στελιάννα», του Γιάννη Μπλέτα. Για την ευαισθησία και το θάρρος του δημιουργού να προσεγγίσει ένα δύσκολο θέμα και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τόσο της οικογένειας όσο και του κεντρικού χαρακτήρα. Μια σωστή επιλογή της επιτροπής.
Βραβείο Σεναρίου
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ που προσφέρει η Σχολή Σεναρίου του ΑΝΤ1.
Στην ταινία «Να θυμάσαι ότι πατάς στη γη», του Βαγγέλη Δικόπουλου, σε σενάριο του ίδιου. Σε ένα υπερ-ρεαλιστικό ψηφιδωτό ιστοριών, η ξεκαρδιστική ελληνική καθημερινότητα μας φέρνει αντιμέτωπους με μια εξωγήινη πραγματικότητα. Αν και ταινίες όπως «Τρωκτικά του μπετόν», του Αποστόλη Γκανάντσιου, «Αχέροντας», της Κωνσταντίνας Παπαδοπούλου, και «Δέκα λεπτά κολύμπι», του Αχιλλέα Τούτση, είχαν σεναριακές αρετές πολύ περισσότερες από την βραβευμένη ταινία.
Βραβείο Student Drama Queer
Στην ταινία «Alles Gut», του Παύλου Παρασκευόπουλου, για την ειλικρίνεια, την αμεσότητα και την τόλμη του δημιουργού της να της φέρει αντιμέτωπους με τα στερεότυπα της ελληνικής κοινωνίας.
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας
«Απαρατάτεμε», της Μένη Τσιλιανίδου, απονέμεται στον Δημήτρη Ναζίρη. Η ερμηνεία ξεδιπλώνει με μαεστρία ένα αδιάλειπτο κρυφτούλι συναισθημάτων και αποκαλύψεων, υποστηρίζοντας πλήρως το σενάριο και το κινηματογραφικό όραμα της δημιουργού. Η ερμηνεία του Χάρη Φραγκούλη, στην ταινία «True blue», του Στράτου Κούβελα, σαφέστατα ξεχώριζε για το βάθος της ερμηνείας και τις μεταλλαγές της.
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας
«Απαρατάτεμε», της Μένη Τσιλιανίδου, απονέμεται στην Υρώ Τσάμογλου. Η ερμηνεία ξεδιπλώνει με μαεστρία ένα αδιάλειπτο κρυφτούλι συναισθημάτων και αποκαλύψεων, υποστηρίζοντας πλήρως το σενάριο και το κινηματογραφικό όραμα της δημιουργού. Το ίδιο καλή ερμηνεία απέδωσε η Σμαράγδα Αδαμοπούλου, στην ταινία «Αχέροντας».
Βραβείο Φωτογραφίας «Ντίνος Κατσουρίδης»
Το βραβείο συνοδεύεται από τεχνική κάλυψη για την παραγωγή της επόμενης ταινίας του φωτογράφου, προσφορά της οικογένειας Κατσουρίδη.
Απονέμεται στην ταινία «Ο θάνατος του κηπουρού», της Χριστίνας Σπηλιοπούλου, σε διεύθυνση φωτογραφίας του Θάνος Αθανασίου. Σε αυτή την ταινία η φωτογραφία είναι κύριος χαρακτήρας. Τα πλάνα και οι αποχρώσεις της ώχρας του κόκκινου και του καφέ συνθέτουν μια παλέτα συναισθημάτων που μας μεταφέρουν στον κόσμο του αφηγήματος.
Βραβείο Μοντάζ
H εταιρεία Telmaco προσφέρει το βραβευμένο λογισμικό επεξεργασίας ταινιών και βίντεο Avid Media Composer της Avid Technology.
Απονέμεται στην ταινία «Το ποτάμι περνάει από το χωριό», του Ξενοφώντα Νικολακόπουλου, σε μοντάζ του Γιώργου Παυλούδη. Η χρήση του μοντάζ παραλληλίζει την απώλεια μνήμης, το ανακάτεμα του χρόνου, του τόπου και των συναισθημάτων.
Βραβείο Σκηνογραφίας
Στην ταινία «Ποπ», της Λίνα Κουντουρά, σε σκηνικά των Κατερίνα Περδικούρη-Παπαδοπούλου, Πάνου Σελλά, Στέλλας Δεληαντώνη. Με τη φαντασία, την αθωότητα και τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα της μας μεταφέρει στο δικό της συναρπαστικό κινηματογραφικό σύμπαν για να δημιουργήσει μια ταινία που μας εντυπωσίασε για το χρώμα, την κίνηση και την αρχιτεκτονική.
Βραβείο Σχεδιασμού Ήχου
Στην ταινία «Dracaena», των Σοφία Πριόβολου και Ιωάννης Παναγιωτίδης, σε σχεδιασμό ήχου του Κώστα Φυλακτίδη. Από το πρώτο καρέ ο ήχος διαμορφώνει την ταυτότητα του έργου, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και συνομιλεί άμεσα με το σενάριο.
Ειδική Μνεία
Στην ταινία «Αχέροντας», της Κωνσταντίνας Παπαδοπούλου. Η επιτροπή απονέμει ειδική μνεία σε μια ταινία που τη συγκίνησε, φέρνοντάς την αντιμέτωπη με τη διαχείριση της απώλειας μέσω μιας άρτιας κινηματογραφικής εμπειρίας σε όλους τους τομείς. Η οποία δυστυχώς δεν πήρε κάποιο βραβείο, αν και δικαιούταν τουλάχιστον δύο βραβεία.
Στην Κριτική Επιτροπή αυτού του διαγωνιστικού τμήματος συμμετείχαν οι Νεριτάν Ζιντζιρία, κινηματογραφιστής (Πρόεδρος), Ηλιάννα Ζακοπούλου, υπεύθυνη προώθησης και διεθνών πολιτιστικών εκδηλώσεων Hellas Film, και Antoine Chapon, καλλιτέχνης, κινηματογραφιστής.
Drama Green Award-Πράσινο Βραβείο της Δράμας
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, προσφορά της Αστικής Μη-κερδοσκοπικής εταιρείας ΚΥΚΛΩΨ.
«On the 8th day», των Agathe Sénéchal, Alicia Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin, Théo Duhautois (Γαλλία).Για την άψογη εκτέλεση όλων των εικαστικών της μέσων, το Πράσινο Βραβείο της Δράμας απονέμεται σε μια ποιητική ταινία που συνδυάζει την στερεή καλλιτεχνική ματιά με μια δημιουργική μορφή, δίνοντάς μας την ευκαιρία να εξετάσουμε ένα δύσκολο ζήτημα με μοναδικό τρόπο.
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής
«Wavering», Fanny Chesnel (Γαλλία). Μαζί με το ποτάμι που πρωταγωνιστεί σε αυτήν, υφαίνει σκηνές και πλέει από τη μία ιστορία στην άλλη, προσεγγίζοντας με χιούμορ τα περίπλοκα ζητήματα στα οποία επιλέγει να αναφερθεί.
Ειδική Μνεία
«I would rather be a stone», Ana Husman (Κροατία). Ειδική Μνεία αποδίδεται σε μια ταινία που αμφισβητεί τη σχέση μεταξύ των ανθρώπινων ιστοριών, του χρόνου και του τοπίου, συνδυάζοντας ποιητικές εικόνες με μια επιβλητική αφήγηση για να καταφέρει να επισημάνει την παροδικότητα της ύπαρξής μας σε έναν τόπο που θεωρούμε ότι μας ανήκει.
Την κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Προγράμματος KIDDO 2024 απαρτίζουν οι μαθητές (ηλικίας 10-15 ετών): Ισαάκ Ιορδανίδης, Ηλέκτρα Θεοχάρη, Σταύρος Παρασκευαΐδης και Κωνσταντίνος Δημητριάδης. Επικεφαλής Προγράμματος: Έλλενα Μαυρίδου.
Best Kiddo film
Έπαθλο 1.500 ευρώ. Τα βραβεία απονέμονται προς τιμήν της Ελβίρας και του Εμίλ Κάκκη, ιδιοκτήτες θεάτρου και υποστηρικτές της τέχνης στη Δράμα την περίοδο 1920-1941.
«Tremolo», του Leonard Mink (Γερμανία). Για την ευαισθησία με την οποία παρουσιάζει την σχέση ενός κωφού αγοριού το οποίο συναντά ξανά τον πατέρα που είναι μουσικός. Το ευαίσθητο σενάριο, η δυνατή πλοκή, οι εναλλαγές σκηνών με δυνατούς ήχους και σκηνών με απόλυτη σιωπή μας έβαλαν στον κόσμο του ήρωα και μας έκαναν να σκεφτούμε ότι η μουσική μπορεί να εκφράσει ακόμη και αυτό που δεν μπορεί να ειπωθεί.
Dreamers KIDDO
Απονέμεται στην καλύτερη ταινία που δημιουργήθηκε από ενήλικες για παιδιά, με έπαθλο 1.500 ευρώ. Τα βραβεία απονέμονται προς τιμήν της Ελβίρας και του Εμίλ Κάκκη, ιδιοκτήτες θεάτρου και υποστηρικτές της τέχνης στη Δράμα την περίοδο 1920-1941.
«Mao lucky», του Luis Carlos Caballero Arguelles (Παναμάς). Για το εξαιρετικό animation, τον καταπληκτικό ρυθμό, το χιούμορ και το έξυπνο σενάριο. Ένα κεραμικό γατάκι μας έκανε να σκεφτούμε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε κάθε δυσκολία, ακόμη και αν τα εμπόδια μοιάζουν αξεπέραστα.
Pitching Lab 2024
Βραβείο ΕΡΤ-Best Greek Project
«Blühen», του Κωστή Χαραμουντάνη (Ελλάδα).
Βραβείο Φίνος Φιλμ
Συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2000 ευρώ, στο «TAXIthaca», της Καρίνας Λογοθέτη (Ελλάδα).
Βραβείο Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου-Best Pitching for Development. Συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2000 ευρώ. Στο «Meadow mice», της Ilayda Iseri (Τουρκία).
Βραβείο Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών
Ο έπαινος συνοδεύεται από μία Canon EOS R5C αξίας 4.600 ευρώ, προσφορά της Canon Europa N.V. και της MANIOS Cine Tools. Στην ταινία «Τρωκτικά του Μπετόν», του Αποστόλη Γκανάτσιου.
Βραβείο Διεύθυνσης Φωτογραφίας. Στον Μάνο Δασκαλάκη. Η ταινία συμμετείχε στο Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα.
Βραβείο Πανελλήνιαs Ένωσηs Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.)
«Άσκοπη μετακίνηση», της Νικολέτας Λεούση. Για την ευρηματική, κινηματογραφικά, διαχρονική σύνδεση της πολιτικής, της κοινωνίας, αλλά και της ίδιας της έβδομης τέχνης, με την ύπαρξη και κυκλοφορία του πιο λαϊκού μέσου συγκοινωνίας, δηλαδή του λεωφορείου, «η ΠΕΚΚ αποφάσισε, αντί να… κόψει πρόστιμο για άσκοπη μετακίνηση να τιμήσει τη σκηνοθέτιδα με το βραβείο καλύτερης ελληνικής μικρού μήκους ταινίας του 47ου Φεστιβάλ Δράμας». Οι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου δεν είδαν ταινίες όπως το «Skeleton tree», «Zange», «MJ» που ήταν πιο ολοκληρωμένες, κατά την άποψή μας, από αυτή την ταινία που ήταν περισσότερο μια κινηματογραφική άσκηση.
Βραβείο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ)
«Άσκοπη μετακίνηση», της Νικολέτας Λεούση. Γιατί με αφορμή τον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας και με όχημα ένα λεωφορείο, η δημιουργός, με πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο, παραλληλίζει την προσωπική, οικογενειακή της ιστορία με σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα και την πρώτη δημόσια εμφάνιση του κινηματογράφου ως μέσου μαζικής ψυχαγωγίας με την κυκλοφορία για πρώτη φορά του λεωφορείου ως δημόσιου μέσου μεταφοράς. Και οι Λέσχες δεν πρόσεξαν ταινίες που είχαν να προτείνουν όσον αφορά στη φόρμα και στο μήνυμα, ως ενιαία δομή, αρκετά καλλιτεχνικά στοιχεία.
Βραβείο Κοινού
«Treadmill», Γιώργος Κοιμήσης. Η ταινία συμμετείχε στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα.
Επιστροφή στο ευρετήριο άρθρων
Διαβάστε για το Φεστιβάλ Δράμας
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 07, 2024 0
Αυγ 15, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |