Δεκ 15, 2017 Κινηματογράφος 0
Στην πρώτη της ταινία η Κατσβάνι τον κινηματογραφεί με δυναμικό ντοκιμαντερίστικο στιλ, αφηγούμενη παράλληλα ένα γεννημένο από τις αντιφάσεις του ρομαντικό μελόδραμα, που τον «εξηγεί» ίσως λίγο απλοϊκά, αλλά με καθαρή ματιά και ζεστό συναίσθημα… όλη η κριτική εδώ
Γοητευτικό, όπως οτιδήποτε αυθεντικό, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μαριάμ Κατσβάνι παραμένει δέσμιο των ατελειών ενός πρωτόλειου, επιτυγχάνει όμως στο τέλος το σκοπό του και μας θυμίζει μέσα στην απλότητά του ότι υπάρχουν ακόμα μέρη του πλανήτη κινηματογραφικά ανεξερεύνητα, μια σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερη εμπειρία, η οποία αξίζει την (επί)σκεψη του θεατή… όλη η κριτική εδώ
Το αποτέλεσμα είναι η (κινηματογραφοφιλική) μετάληψη τόσο ενός ατόφιου κομματιού ζωής από μια δύσβατη, αλλότρια μεριά του πλανήτη, όσο και μιας αναπάντεχα επίκαιρης παραβολής για τη μετα-Γουάινστιν (!) εποχή που ζούμε. Η βιαστική προσέγγιση του έρωτα της Ντίνα και του Γκέγκι, όμως, καθώς και τα μικρά ή μεγάλα άλματα στον χρόνο, κατακερματίζουν την αφήγησή της και κρατούν τα ανθρώπινα λάθη και πάθη μέσα σε αυτή σε απόσταση ασφαλείας από το συναίσθημα του θεατή… όλη η κριτική εδώ
Η Κατσβάνι χρησιμοποιεί τους εξωτερικούς χώρους, τα πανέμορφα, άγρια τοπία, τη λαϊκή μουσική, για να δημιουργήσει την αντίστιξη (η φύση αμέτοχη στα δρώμενα) με το δράμα της βασανισμένης μάνας (Dede στην τοπική γλώσσα των Σβανέτι) να αγωνίζεται να κρατήσει το παιδί της ενάντια στις απαράδεκτες, βάρβαρες παραδόσεις που απαγορεύουν στη γυναίκα το δικαίωμα να κρατάει τα παιδιά της!.. όλη η κριτική εδώ
Η Μάριαμ Χατσβάνι, σκηνοθέτης της πολυβραβευμένης μικρού μήκους ταινίας Dinola επεκτείνει τη θεματολογία εκείνης της τιμημένης από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία ταινίας, κάνοντας ένα πολύ εντυπωσιακό ντεμπούτο στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους με το Dede. Dede σημαίνει μητέρα, ένα πρόσωπο ιερό και πολύτιμο στα άγρια βουνά του Σβανέτι που οι λιγοστοί τους κάτοικοι τηρούν ακόμη αρχαίες πατριαρχικές παραδόσεις που έχουν διαμορφωθεί μέσα στους αιώνες από την τραχύτητα του βίου τους και την πολύμηνη απομόνωση από τον έξω κόσμο όταν πέφτει ο βαρύς χειμώνας του Καυκάσου… όλη η κριτική εδώ
Οι ερμηνείες, αν λάβουμε υπόψη ότι έχουμε να κάνουμε με ερασιτέχνες και κατοίκους ενός ορεινού χωριού της περιοχής Svaneti, είναι πολύ καλές. Πρέπει δε να ομολογήσω ότι μου τράβηξε το ενδιαφέρον το όνομα του μοναδικού ηθοποιού George Babluani (το 2005 πρωταγωνιστούσε στην εξίσου ενδιαφέρουσα Γεωργιανή ταινία «13 ΤΖΑΜΕΤΙ» του αδελφού του Gela Babluani) ο οποίος εδώ υποδύεται τον Gegi, που είναι αμοιβαία ερωτευμένος με τη Dina… όλη η κριτική εδώ
Η απολαυστική κινηματογράφηση των περιοχών εκπληκτικής ομορφιάς γεμάτες σιωπές και ηρεμία, τόπος που τον κυκλώνουν τα τραχιά βουνά εναρμονίζεται εξαιρετικά με τις λιγόλογες, λακωνικές απαντήσεις των ανθρώπων της φύσης και την νοοτροπία τους, όσο αφορά το μοιραίο της ζωής, της χαράς και του θανάτου πάντα πλαισιωμένα στον άγραφο παραδοσιακό νόμο. Η θέση της γυναίκας σε αυτές τις κοινωνίες, ως γνωστόν, είναι αυτή που είναι σε αντίστοιχες ανδροκρατούμενες περιοχές του ιδίου κλίματος και του ιδίου ύψους… Στην άκρη, αλλά και στο κέντρο, ανάλογα με την περίσταση. Κάπως σαν την δική μας ορεινή Μάνη, όχι την πεδινή, την οποία όσοι από εσάς έχουν επισκεφθεί και την έχουν ζήσει από κοντά η «Dede» θα σας την θυμίσει τα μάλα. Το καστ της ταινίας εκτός ενός ηθοποιού απαρτίζεται από ερασιτέχνες έως καθόλου ηθοποιούς, οι οποίοι τα καταφέρνουν περίφημα… όλη η κριτιική εδώ
Με λιτή κινηματογράφιση μέσα στην άγρια ομορφιά του Καυκάσου και μία αφηγηματική πορεία κινούμενη πάντα σε μελοδραματικούς τόνους, η Γεωργιανή δημιουργός καταθέτει ένα φιλμ ύμνο στην διεκδίκηση της ελευθερίας και παράλληλα μία φεμινιστική καταγγελία για τις γυναίκες που στερούνται ακόμα και σήμερα το δικαίωμα να ορίσουν η ίδιες την μοίρα τους.΄Όλοι οι ηθοποιοί, με εξαίρεση του Temur Babluani, είναι μη επαγγελματίες λόγω της διαλέκτου των Svanuri που χρησιμοποιείται στην ταινία και την οποία μιλούν μόνο 10.000 άτομα στον κόσμο, σε ένα θαρραλέο δραματικό φιλμ που έγινε με πενιχρά μέσα και συνάντησε πολλές δυσκολίες μέχρι να ολοκληρωθεί… όλη η κριτική εδώ
η συνέντευξη σε βίντεο εδώ
Ο αγώνας της Ντίνα που διεκδικεί το αυτονόητο δικαίωμα να αποφασίζει για τον εαυτό της και το παιδί της αναφέρεται σαφώς στη θέση της γυναίκας, όμως η Κατσβάνι διαχειριζόμενη το στοιχείο της Μοίρας που έρχεται τελικά να εξισορροπήσεις τις καταστάσεις, δηλώνει ότι η ίδια η ζωή θα δώσει τη λύση.
Έτσι αποφεύγει τους διδακτισμούς και τα μανιφέστα, αποκαλύπτοντας μια πιο υπαρξιακή διάσταση των κοινωνικών συνθηκών, γεγονός που τελικά κάνει όλα τα πρόσωπα της ιστορίας της συμπαθή μέσα στην αδυναμία τους να σπάσουν τα δεσμά που τους έχουν επιβάλλει… όλη η κριτιική εδώ
Η κινηματογραφική της προσέγγιση συνδυάζει το ρεαλισμό με μια τρυφερή, ελαφρώς ποιητική ματιά, ένα χαρακτηριστικό που βλέπουμε στις περισσότερες ταινίες των πρώην σοβιετικών δημοκρατιών. Το «Dede» είναι μια ελεγεία για την ελευθερία. Θα είναι λάθος να περιοριστούμε και να πούμε πως είναι μια φεμινιστική ταινία. Είναι πιο σωστό να πούμε πως η ταινία μιλά για την ελευθερία του ανθρώπου, επειδή τα δεσμά των παραδόσεων τους κρατούν όλους δεμένους, άνδρες και γυναίκες, με άμεσα θύματα τις γυναίκες αλλά και με έμμεσα τους άνδρες… όλη η κριτική εδώ
Η φωτογραφία (Κονσταντίν Εσάτζε) υμνεί τα επιβλητικά βουνίσια τοπία της Γεωργίας, αλλά αναδεικνύει και κάτι ημιφωτισμένα πλάνα στο εσωτερικό των ασκητικών σπιτιών των χωρικών. Η δε μουσική υπόκρουση, τόση όση χρειάζεται, κορφολογεί από υπέροχα α καπέλα πολυφωνικά ανδρών από την γεωργιανή παραδοσιακή μουσική. Διότι, βέβαια, η Ντίνα, οι άντρες γύρω της, οι ηλικιωμένοι που όλοι σέβονται, ή τα παιδιά που μεγαλώνουν σε αυτές τις περίκλειστες, σκληραγωγημένες κοινότητες, δεν είναι παρά φιγούρες-σύμβολα σε μια ιστορία που ουσιαστικά πραγματεύεται τα ήθη, τις δοξασίες και τις παραδόσεις αυτής της απόμακρης περιοχής της Ασίας. Τραγούδια της χαράς, μοιρολόγια, βασκανίες και ξεματιάσματα, καυγάδες και φιλιώματα, δίπλα σε τελετές για τις ψυχές των νεκρών, αναδύονται μέσα από την ιστορία της Ντίνα και χρίζονται σιωπηλοί πρωταγωνιστές του φιλμ. Αν και σινεφίλ προσανατολισμού, η ταινία μπορεί να μιλήσει σε οποιονδήποτε θεατή… όλη η κριτική εδώ
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη