Στην πρώτη κοινή τους συνέντευξη Τύπου, ο Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης και το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου έδωσαν το πλαίσιο της πολιτικής για τα κινηματογραφικά πράγματα στη χώρα, περισσότερο σα μια συνάντηση γνωριμίας και προθέσεων.
«Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου λειτουργεί.» Αυτή ήταν ίσως η σημαντικότερη δήλωση που ακούστηκε από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Αλέξη Γρίβα στη σημερινή πρώτη επίσημη κοινή συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με τον «φιλοξενούμενο» -όπως δήλωσε ο ίδιος Αναπληρωτή Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη.
Ο Αλέξης Γρίβας ξεκαθάρισε πως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου λειτουργεί κανονικά, έχοντας διαδεχθεί μια προβληματική πρότερη κατάσταση αδράνειας και πως, εν αναμονή της εκλογής του νέου Γενικού Διευθυντή, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου κάνουν όλες τις απαραίτητες κινήσεις προκειμένου να αρχίσει να μπαίνει νερό στο αυλάκι της λειτουργίας του ΕΚΚ, τόσο στον τομέα της παραγωγής ταινιών, ήδη αποπληρώνονται χρέη του ΕΚΚ σε ταινίες που είχαν υπογράψει συμβόλαιο μαζί του στην πρότερη φάση του, όσο και στον τομέα της εύρυθμης και διαφανούς λειτουργίας του οργανισμού -αναφέρθηκε μάλιστα πως θα διενεργηθεί διαχειριστικός έλεγχος για διαπιστωθούν κακοδιαχειρίσεις του παρελθόντος.
Παρούσα στη συνέντευξη Τύπου, εκτός τον Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη και τον Αλέξη Γρίβα ήταν και η αντιπρόεδρος του Δ.Σ., Εύα Στεφανή και τα τρία από τα πέντε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου: η Ολια Λαζαρίδου, ο Γιώργος Μαυροψαρίδης και ο Κώστας Λιβιεράτος, με τους Κώστα Τερζή και Γιάννη Δασκαλοθανάση να απουσιάζουν.
Ο Νίκος Ξυδάκης, στην εισήγησή του, περιορίστηκε στην πρόθεσή του να προχωρήσει επιτέλους η υπόθεση της προσέλκυσης ξένων παραγωγών στην Ελλάδα -κάτι που όπως δήλωσε «ωριμάζει» και που θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη στη χώρα- αλλά και στον ίδιο τον ελληνικό κινηματογράφου, ενώ ο Αλέξης Γρίβας και το υπόλοιπο Διοικητικό Συμβούλιο εξέφρασαν τις προθέσεις τους για μια νέα, πιο σύγχρονη, πιο αποτελεσματική και επωφελή για τον ελληνικό κινηματογράφο εποχή στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Τα σημαντικότερα θέματα που συζητήθηκαν στη σημερινή συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ήταν τα εξής:
Το μείζον θέμα της εκλογής του νέου Γενικού Διευθυντή -με το παρασκήνιο που φέρει εδώ και καιρό, ήδη από την προηγούμενη σύνθεση του Δ.Σ. του ΕΚΚ -βρίσκεται στην τελική του ευθεία. Μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη θέση, μέσα στις επόμενες εβδομάδες το Δ.Σ. θα εισηγηθεί στον Υπουργό το πρόσωπο που θα επιλέξει, ώστε να προχωρήσει η απόφαση του διορισμού του. Στην ερώτηση των δημοσιογράφων για το πώς ακριβώς αντιμετωπίζει ο Υπουργός τις αντιρρήσεις που υπάρχουν γύρω από το θέμα της εκλογής του Γενικού Διευθυντή -υπήρξε κατανοητό, χωρίς να αναφερθεί στο όνομά του πως η ερώτηση αφορούσε τον Πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρη Παπαδόπουλο, ο οποίος δε διορίστηκε ποτέ στη θέση του Γενικού Διευθυντή παρά την εισήγηση του προηγούμενου Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. Η απάντηση ήρθε από τον Αλέξη Γρίβα πως «αυτό θα το λύσει η δικαιοσύνη», ενώ η Αντιπρόεδρος Εύα Στεφανή συμπλήρωσε πως «δεν συζητάμε με φαντάσματα».
Σε σχέση με τα χρηματοδοτικά προγράμματα και ενώ τα χέρια του Δ.Σ. είναι δεμένα λόγω της μη εκλογής του Γενικού Διευθυντή (αφού σύμφωνα με το νόμο αυτός αποφασίζει και εισηγείται το σχέδιο των χρηματοδοτήσεων), ο Πρόεδρος του Ε.Κ.Κ., Αλέξης Γρίβας δήλωσε πως με την εκλογή του Γενικού Διευθυντή θα αρχίσει η διαδικασία των χρηματοδοτήσεων, που έχει μείνει αδρανής ήδη από τα μισά του 2014, πως το Ε.Κ.Κ. αναζητά τρόπους ώστε η χρηματοδότηση των ελληνικών παραγωγών να είναι ευέλικτη και πως ταινίες που ξεκίνησαν ήδη τα γυρίσματά τους, ενώ κανονικά θα χρηματοδοτούνταν από το Ε.Κ.Κ., θα αντιμετωπιστούν με ειδικό τρόπο ώστε να στηριχθούν από το Ε.Κ.Κ. Συγκεκριμένα αναφέρθηκαν οι ταινίες «Νοτιάς», του Τάσου Μπουλμέτη, «Μαγικός Καθρέφτης», του Χρήστου Δήμα, «Ουζερί Τσιτσάνης», του Μανούσου Μανουσάκη, αλλά και -χωρίς να ονομαστούν λόγω της κακής μεταχείρισης που έτυχαν από την προηγούμενη διοίκηση- το «Park», της Σοφίας Εξάρχου, και το «Suntan», του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου.
Το περίφημο θέμα της χρηματοδότησης του 1.5%, απ’τα διαφημιστικά έσοδα των τηλεοπτικών καναλιών, είναι αυτό που βασανίζει εδώ και δεκαετίες τόσο το Ε.Κ.Κ. όσο και το υπουργείο Πολιτισμού και είναι ένα απ’τα ζητούμενα σε κάθε συνέντευξη Τύπου. Υπαναχωρήσεις ήταν πολλές η πιο σημαντική ήταν αυτή του Βενιζέλου, τότε υπουργού Πολιτισμού που ανέστειλε οποιαδήποτε περαιτέρω διεκδίκηση. Τα ιδιωτικά, τα περισσότερα τουλάχιστον, είναι, εδώ και δεκαετίες, παραβάτες αυτού του νόμου.
Ο Υπουργός έδειξε αισιόδοξος πως αυτή τη φορά το πρόβλημα θα λυθεί -αναμένει, όπως δήλωσε, μια διευκρινιστική εγκύκλιο από το Υπουργείο Οικονομικών για να αποσαφηνιστεί η ασάφεια, που σύμφωνα με τα κανάλια περιγράφεται στο νόμο, ενώ πιο περιγραφικός της κατάστασης υπήρξε ο Αλέξης Γρίβας, αναφέροντας πως ενώ τα κανάλια υποχρεούνται στην απόδοση του 1.5% των διαφημιστικών εσόδων τους για τη στήριξη του ελληνικού κινηματογράφου, τόσο η μη νόμιμη ύπαρξη των καναλιών, ένα ακόμη από τα μεγάλα θέματα που καλείται να λύσει η κυβέρνηση, όσο και η δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται δυσχεραίνουν τις πιθανότητες να βρεθεί γρήγορα μια λύση.
Σχετικά με την ΕΡΤ, ενημέρωσε πως σε διαβούλευση που έγινε για τη νέα κρατική τηλεόραση παρέστη αντιπρόσωπος του Ε.Κ.Κ., ο οποίος και συζήτησε με τον υπεύθυνο Υπουργό Νίκο Παππά τη διάθεση συνέχισης της στήριξης της ΕΡΤ στον ελληνικό κινηματογράφο, τόσο χρηματοδοτικά όσο και σε συνεργασίες για τη δημιουργία ντοκιμαντέρ και εκπομπών. «Η νέα ΕΡΤ θα αρχίσει να λειτουργεί στις 11 Ιουνίου, οπότε περιμένουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Αυτό ήταν και το κύριο θέμα της εισήγησης του Νίκου Ξυδάκη, ο οποίος περιέγραψε το τοπίο που επικρατεί σε γειτονικές της Ελλάδας χώρες, εξηγώντας τους δύο πόλους στους οποίους στηρίζεται η προσέλκυση ξένων παραγωγών στη χώρα, κάτι που το συζητάμε απ’την υφυπουργεία Τατούλη, κάτι που θα είναι επωφελές σε πολλαπλούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και του πολιτισμού -τουρισμός, θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία, ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου.
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο Νίκος Ξυδάκης, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταθέσει στο Υπουργείο Οικονομικών την πρόταση για τη φορολογική ελάφρυνση των ξένων παραγωγών με τους ίδιους όρους που συμβαίνει και σε άλλες χώρες και απομένει πλέον σε αυτό η τελική ρύθμιση του θέματος, ενώ μελετάται και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την αδειοδότηση γυρισμάτων σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα, ταυτόχρονα με τη λειτουργία του Film Commision στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την υποδοχή, και εξυπηρέτηση των ξένων παραγωγών αλλά και την ενημέρωση και προώθηση της Ελλάδας ως ένα ανταγωνιστικό location για γυρίσματα.
Σε ερώτηση των δημοσιογράφων πόσο διαφορετική είναι η πρόθεση του σημερινού Υπουργού σε σχέση με όλους τους προηγούμενους που είχαν ακριβώς την ίδια πρόθεση για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα, ο Νίκος Ξυδάκης απάντησε μάλλον στη λογική της πολιτικής βούλησης, εξηγώντας για ακόμη μια φορά πως από την πλευρά του δικού του Υπουργείου το θέμα του πλαισίου για την προσέκλυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί και απομένουν οι αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Επίσης ξεκαθάρισε πως δεν πιστεύει πως υπάρχει κάποια σοβαρή αντίρρηση από την πλευρά των εφοριών αρχαιοτήτων ανά τη χώρα, ώστε να ολοκληρωθεί και το κομμάτι των ταχύτερων και αποτελεσματικότερων αδειοδοτήσεων.
Ο Πρόεδρος του Ε.Κ.Κ., Αλέξης Γρίβας, και από τη θέση του αντιπροσώπου της Ελλάδας στο Ταμείο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ενίσχυση των κινηματογραφικών συμπαραγωγών και της διανομής ταινιών, Eurimages, μίλησε για τη θετική στάση του Ταμείου προς την ελληνική παραγωγή τα τελευταία χρόνια, ενισχύθηκαν 10 ταινίες μέσα σε δύο χρόνια. Αναφέρθηκε στη συνεργασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου με αφορμή τη ελληνογαλλική χρηματοδοτική συνεργασία που ήδη μετράει οκτώ παραγωγές, βάσει της οποίας ξεκινούν γυρίσματα και βρίσκεται ήδη μπροστά στη δεύτερη γνωμοδοτική της διαδικασία. Εξέφρασε την επιθυμία του το Ε.Κ.Κ. να αναζητήσει και άλλες τέτοιες συνεργασίες για ενίσχυση της παραγωγής ταινιών.
Ο Αλέξης Γρίβας αναφέρθηκε και στην αναζήτηση ιδιωτικής χρηματοδότησης, ως συμπληρωματική σε αυτή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Αναφέρθηκε σε μερικά παραδείγματα, όπως το Ίδρυμα Ωνάση και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αλλά και στη συνεργασία με τους Έλληνες παραγωγούς που αναζητούν και βρίσκουν συνεχώς χρήματα από το εξωτερικό και το εσωτερικό και οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στο «άνοιγμα» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου εκτός των στενών πλαισίων που λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικά ο Αλέξης Γρίβας δήλωσε πως «έχει περάσει η εποχή των παχιών αγελάδων», πως η χρηματοδότηση των ελληνικών ταινιών κυμαίνεται περίπου στις 150 χιλιάδες ευρώ στην κάθε μία και πως το ΕΚΚ είναι ουσιαστικά backer στις ελληνικές ταινίες.
Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου μίλησαν ο καθένας με τη σειρά του για τις δικές του σκέψεις πάνω στη νέα εποχή του Ελληνικού Κινηματογράφου. Η Αντιπρόεδρος σκηνοθέτης Εύα Στεφανή αναφέρθηκε στη συντόμευση των διαδικασιών χρηματοδότησης των ελληνικών ταινιών από το Ε.Κ.Κ. αλλά και το άνοιγμα του Κέντρου σε θέματα εκπαίδευσης και της αλληλεπίδρασής του με τις άλλες τέχνες, τα εικαστικά και το κείμενο.
Η ηθοποιός Ολια Λαζαρίδου μίλησε με ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες και τις νέες μεθόδους που το Ε.Κ.Κ. θέλει να ενσωματώσει από νέους ανθρώπους που γνωρίζουν τη λειτουργία τους. Ο μοντέρ Γιώργος Μαυροψαρίδης μίλησε για το «ειρηνευτικό» ρόλο του Ε.Κ.Κ. σε σχέση με τα συνδικάτα και τις διαφωνίες τους σχετικά με τις ξένες παραγωγές στην Ελλάδα, αλλά και για την εκπαίδευση σε τεχνικό επίπεδο. Ο εκδότης Κώστας Λιβιεράτος μίλησε για διαμορφωμένες καταστάσεις που μπλοκάρουν κατά καιρούς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το σωστό τρόπο με τον οποίο αυτά μπορούν να ξεπεραστούν ώστε να γίνει σωστή εκμετάλλευση του δυναμικού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Με την πρώτη συνάντηση γνωριμίας είχαμε ένα ελάχιστο πρόγραμμα, με άλλα λόγια καταλάβαμε και καταγράψαμε τις προθέσεις του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. και του υπουργείου Πολιτισμού, όσον αφορά στην ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου. Όμως αυτή η καταγραφή έχει γίνει και άλλες φορές, τα περασμένα χρόνια. Οι πράξεις όμως αποδεικνύουν του λόγου (τους) το αναληθές.
Καταλαβαίνουμε πολύ καλά ότι το Ε.Κ.Κ. δεν μπορεί να κάνει τίποτε αν δεν πάρει τα απαιτούμενα κονδύλια απ’το Κράτος. Είναι δύσκολο να βρει λεφτά απ’το εξωτερικό και να αποδίδει σε προϋπολογισμούς ελληνικών ταινιών. Είναι αυτονόητο ότι στην πολιτική του θα πρέπει να μπουν δύο διαφορετικές λογικές: αυτή της οικονομικής ανταπόδοσης και αυτή της υποστήριξης χωρίς αναγκαστικά επιστροφής χρημάτων στο ταμείο του Κράτους. Η πρώτη αφορά δουλειές δοκιμασμένων σκηνοθετών που έχουν «εμπορικό» χαρακτήρα, η δεύτερη αυτές τις εργασίες που είναι πειραματικές όσον αφορά την έρευνα και την εξέλιξη της αφήγησης στον κινηματογράφο.
Τι απ’όλα αυτά θα κάνει το νέο Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ.; Τι θα προλάβει να κάνει; Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού έχει την πολιτική βούληση να προχωρήσει σε γενναία μέτρα; Θα είναι αυτή η λογική ο μοχλός για την ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου; Η άνοιξη που ήρθε επί Ζάννα και μετά άρχισε όλο και περισσότερο να μας θυμίζει φθινόπωρο και μετά χειμώνα, θα επανέλθει; Θα σταματήσει αυτή η απαράδεκτη πολιτική προώθησης συγκεκριμένων σκηνοθετών, για παράδειγμα του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του Παντελή Βούλγαρη ή θα προχωρήσουμε σε μία αξιοκρατία;
Αυτά τα ερωτήματα βαραίνουν την εργασία του νέου Δ.Σ. Μία πορεία που δε θα είναι σπαρμένη με λουλούδια, αφού οι κόντρες του παρελθόντος αναβιώνουν και είναι τροχοπέδη για τις θετικές εξελίξεις. Ο συντεχνιακός χώρος του ελληνικού κινηματογράφου δεν έχει καταφέρει να ξεπεράσει τις «παιδικές αρρώστιες» του καλλιτεχνικού κόσμου. Το θέμα είναι αν το υπουργείο και το Ε.Κ.Κ. θα δουν μόνο την πορεία προς την ανάπτυξη και θα αφήσουν τα φαντάσματα του παρελθόντος θαμμένα στην ιστορία. Ο χρόνος θα μας το δείξει. Εκκρεμεί ο διορισμός του Γενικού Διευθυντή για να ολοκληρωθεί η δομή του Οργανισμού, με ότι κόντρες αυτός συνεπάγεται.
Γιάννης Φραγκούλης
Διαβάστε για τα ασφαλιστικά μέτρα του Χάρη Παπαδόπουλου εδώ.
Δεκ 03, 2022 0
Δεκ 16, 2020 0
Δεκ 12, 2020 0
Απρ 19, 2020 0
Φεβ 20, 2015 1
Απρ 10, 2014 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη