Οκτ 11, 2023 Κινηματογράφος 0
Φτερά και πούπουλα: γράφει ο Γιάννης Τσιτσίμης
Ο σουρεαλισμός ως δομικό στοιχείο της ταινίας «Φτερά και πούπουλα» προϋπήρξε αρκετές φορές πριν από αυτή την όμορφη ταινία από την Αίγυπτο. Κυρίως επειδή το επέβαλλε ως αισθητική με αριστουργηματικό τρόπο ο μεγάλος Μπουνιουέλ. Ταυτόχρονα έφερε στον κινηματογράφο την πολιτική αλληγορία, την αμφισβήτηση στο δίκαιο της εξουσίας και την τοποθέτηση των ηρώων σε έναν κόσμο υπαρκτό μεν και γύρω μας αλλά παράλληλο και σε άλλα πεδία πέρα από αυτά που είναι ορατά.
Πίσω λοιπόν από την κάμερα ξεδιπλώνεται ένας άλλος κόσμος που εμείς δεν τον γνωρίζουμε. Περιοριζόμαστε σε αυτόν που ο φακός επιλέγει να μας δείξει. Εικόνα κατ’ αποκοπή. Με παρόμοιό τρόπο, αποκοπή της καθημερινότητας, δηλαδή, κι εναλλαγή της με αφύσικα πράγματα που όμως γίνονται αποδεκτά σα να μη συνέβη τίποτα,
Έχουμε κι εδώ: Στην αρχή της ταινίας «Φτερά και πούπουλα» ο καταπιεστικός και επιβλητικός πατέρας μεταμορφώνεται σε… κοτόπουλο! Όλα καλά όμως γιατί για κάθε ανοησία ενός άνδρα υπάρχει μια γυναίκα έτοιμη ν’ αναλάβει δράση την ίδια στιγμή που η (αραβική, αιγυπτιακή) κοινωνία την έχει θέσει στο περιθώριο ως μαγείρισσα, μητέρα-τροφό. Αξιώνει από αυτήν να είναι μια αμίλητη ως φιγούρα, και πλήρως υποταγμένη στον άνδρα-τύραννο.
Την ταινία ενισχύει ένα σκηνικό απόκοσμο. Το διαμέρισμα, άθλιο κι ετοιμόρροπο, σε μια οικοδομή που προορίζεται αποκλειστικά για τους εργάτες του συγκεκριμένου κοντινού εργοστασίου. Βρίσκεται ανάμεσα στα φουγάρα αυτής της βιομηχανίας τα οποία εκπέμπουν το διοξείδιο τους μέσα στο σπίτι από τα ανοικτά του παράθυρα.
Μια τηλεόραση κατεστραμμένη, ένας ιδιοκτήτης που πηγαινοέρχεται με απειλές έξωσης για το ενοίκιο και το χρέος. Μια κατάσχεση ενός διαλυμένου πλυντηρίου. Ένα μωρό που διαρκώς κλαίει. Τα εργοστάσια που δε σταματούν να παράγουν μαυρίλα. Μια γυναίκα μόνη της ολότελα να πασχίζει να κολυμπήσει στον ωκεανό χωρίς να ξέρει κολύμπι. Κι ένα κοτόπουλο να βρωμίζει παντού τα ήδη βρώμικα τοπία.
Μια ζωή απομονωμένη σε ένα τρίγωνο. Ανδρική εξουσία, εργοστάσιο και εγκατάλειψη. Ένα μεταβομηχανικό τοπίο θλίψης. Ένα μετά Αντονιόνι φιλμ («Κόκκινη έρημος») όπου εκτός από τα άψυχα κτίρια εμφανίζονται και άψυχοι άνθρωποι.
Τα «Φτερά και πούπουλα» του πρωτοεμφανιζόμενου Ομάρ Ελ Ζοχάιρι δεν είναι μια ταινία με την οποία θα νιώσετε βολικά. Είναι μια δουλειά που έρχεται σε συνέχεια της «άνοιξης» του αραβικού αφρικανικού κόσμου και των πολλών καλών φιλμ που παράγονται (κυρίως με τη βοήθεια της Γαλλίας) από την Αίγυπτο, το Μαρόκο, την Τυνησία, την Αλγερία.
Έχουν σαν κεντρικό στόχο να μιλήσουν με μια «άλλη» κινηματογραφική γλώσσα για θέματα ταμπού όπως το Ισλάμ και την απεριόριστη κρατική του εξουσία, τη θέση των γυναικών υπό τον νόμο, την κακοποίηση του ατόμου από το κοινωνικό σύνολο. Την καταπίεση των ανθρώπων ως μέσα στο μεδούλι τους από μια παράλογη κυβέρνηση μετα-δικτατορία. Ένα σινεμά δηλαδή πολιτικοποιημένο άψογα (και γι’ αυτό επικίνδυνο όπως και του Ιράν ειδικά).
Μπορεί η ζωή να μοιάζει με τη μεταφορά αυτής της ταινίας. Μια μεταφορά συμβολική. Ο Δεσπότης-ανήρ της οικογένειας να μεταμορφώνεται σε κοτόπουλο το οποίο όμως η γυναίκα-σύζυγος, αμίλητη και αμετάβλητη, εξακολουθεί να υπηρετεί σαν να μη συνέβη η μεταμόρφωσή του χάρη σ’ έναν τοπικό μάγο!
Στο αλληγορικό σινεμά του Μπουνιουέλ υπήρχε πάντα μια διέξοδος. Εδώ δεν υπάρχουν πόρτες. Μόνο αφεντικά που χρωστάς το ενοίκιο μιας τρώγλης. Μόνο φουγάρα στο μπαλκόνι σου. Και μία όρνιθα που επιμένει να σου θυμίζει ότι κάποτε ήσουν άνθρωπος. Υποδεχτείτε έναν καινούργιο κινηματογράφο που τα λέει έξω από τα δόντια κι ας έχει …φτερά (και πούπουλα).
ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ
(FEATHERS)
Σκηνοθεσία: Omar El Zohairy
Σενάριο: Omar El Zohairy, Ahmed Amer
Φωτογραφία: Kamal Samy
Μοντάζ: Hisham Saqr
Ήχος: Ahmed Adnan, Alexis Jung
Κοστούμια: Heba Hosny
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Eman Elalby
Παραγωγή: Shahinaz el Akkad, Mohamed Hefzy, Γιώργος Καρνάβας, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Juliette Lepoutre, Verona Meier, Koji Nelissen, Derk-Jan Warrink
Ηθοποιοί: Demyana Nassar (μητέρα), Samy Bassiouny, Fady Mina Fawzy, Abo Sefen Nabil Wesa, Mohamed Abd El Hady, Jana
Χώρα παραγωγής: Γαλλία, Αίγυπτος, Ολλανδία, Ελλάδα
Γλώσσα: αραβικά
Χρώμα: έγχρωμη
Είδος: κωμωδία, τραγωδία
Έτος παραγωγής: 2021
Εταιρεία διανομής: Cinobo
Διάρκεια: 112΄
Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 22/9/2022
Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά θέματα δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη