Νοέ 12, 2021 Κινηματογράφος 0
Το αφιέρωμα που θα σας μείνει αξέχαστο
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2021-αφιέρωμα στο μοντάζ: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Οι αληθινοί ψαλιδοχέρηδες του κινηματογράφου πρωταγωνιστούν στο μεγάλο αφιέρωμα του 62oυ Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (4-14 Νοεμβρίου 2021): «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του». Εννέα κορυφαίοι μοντέρ από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη. Προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ, θα μοιραστούν με το κοινό την πολύτιμη εμπειρία τους. Masterclasses, σεμινάρια, carte blanche στους προσκεκλημένους. Μία ειδική δίγλωσση έκδοση, συνθέτουν ένα μοναδικό αφιέρωμα σε ένα από τα πιο κομβικά στάδια της κινηματογραφικής διαδικασίας.
Ο πολυβραβευμένος Γιώργος Μαυροψαρίδης είναι σταθερός συνεργάτης του Γιώργου Λάνθιμου. Υποψήφιος για Όσκαρ για το μοντάζ της ταινίας «Η ευνοούμενη» («The favourite»). Αναλύει τον τρόπο με τον οποίο το μοντάζ κωδικοποιεί την αφήγηση. Επικοινωνεί στο θεατή τα μηνύματά της. Ο Γιάννης Χαλκιαδάκης έχει τιμητικές διακρίσεις στα σπουδαιότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ του κόσμου. Μοιράζεται τα μυστικά της τέχνης του. Ο Λάμπης Χαραλαμπίδης έχει μία εντυπωσιακή σταδιοδρομία στον ελληνικό κινηματογράφο. Από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου μέχρι την «Ευτυχία», του Άγγελου Φραντζή. Συνδέει τους χαρακτήρες μιας ταινίας με τη διαδικασία του μοντάζ.
Παράλληλα, ο Πάνος Βουτσαράς έχει πλούσια εγχώρια και διεθνή εμπειρία. Ρίχνει φως στο πώς επιτυγχάνεται η παράλληλη δράση μέσω του μοντάζ. Επίσης, στο αφιέρωμα συνεργάζονται, στην ειδική έκδοση, ο τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ για μοντάζ και για ηχητικό μιξάζ Γουόλτερ Μερτς/ Συνεργάτης του Κόπολα και από τους σπουδαιότερους μοντέρ της εποχής μας. Καθώς και ο υποψήφιος για Όσκαρ μοντάζ (για την ταινία «Ο πατέρας») Γιώργος Λαμπρινός, ο οποίος συνομιλεί με τη σκηνοθέτιδα Ελίνα Ψύκου.
Ο Ραούλ Μόρα είναι ο μοντέρ της σαρωτικής επιτυχίας του Netflix «La casa de papel». Μοιράζεται τις τεχνικές του συνεργατικού μοντάζ σε blockbuster τηλεοπτικές παραγωγές. Το δίδυμο των Άνε Εστερούντ και Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν από τη Δανία έχουν συνδέσει τα ονόματά τους με σπουδαίες στιγμές του σκανδιναβικού κινηματογράφου. Περιγράφουν την προσέγγιση που ακολούθησαν στην ταινία «Άσπρο πάτο» («Another round»), του Τόμας Βίντερμπεργκ. Απέσπασε το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας τον περασμένο Φεβρουάριο.
Η πολυσχιδής Αμερικανίδα Κλερ Άθερτον μιλάει για τη διαδρομή της στον κινηματογράφο και στα εικαστικά. Αλλά και για την τριαντακονταετή συνεργασία της με την αξέχαστη Βελγίδα πρωτοπόρο του σινεμά, Σαντάλ Ακερμάν. Ο Σερβο-Αμερικανός Ρόλαντ Βάις έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Ανγκ Λι και ο Μάικλ Μουρ. Έρχεται με το foley team του στο Φεστιβάλ. Δείχνει live στο κοινό πώς ενσωματώνεται ο ήχος στην κινηματογραφική εικόνα.
Μη χάσετε τα masterclasses και τα σεμινάρια που θα φιλοξενήσει το 62o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Από τις 9 έως τις 13 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του Ολύμπιον. Η είσοδος είναι δωρεάν για το κοινό. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Για την είσοδό σας στις κινηματογραφικές αίθουσες είναι απαραίτητη η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης. Καθώς και επίσημου εγγράφου ταυτοπροσωπίας. Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα:
Τρίτη 9 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 14:30
Πάνος Βουτσαράς: «Παράλληλο μοντάζ vs. Cross Cutting»
Ο πολύπειρος μοντέρ εξηγεί στο κοινό πώς το μοντάζ κατευθύνει και αλλάζει την αφήγηση μιας κινηματογραφικής ιστορίας. Καθοδηγώντας το συναίσθημα του θεατή.
Τετάρτη 10 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 11:00
Κλερ Άθερτον: «Μοντάζ: Μια σύνθεση»
Η σταθερή συνεργάτιδα της αξέχαστης Βελγίδας πρωτοπόρου του σινεμά, Σαντάλ Άκερμαν, μας ξεναγεί στον αθέατο κόσμο του μοντάζ. Όπως και της διαχείρισης του φιλμικού χρόνου. Με οδηγό επιλεγμένες στιγμές από την καριέρα της.
Τετάρτη 10 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 14:30
Γιάννης Χαλκιαδάκης: «Deleted Scenes, Forgotten Dreams»
Ο πολυβραβευμένος Γιάννης Χαλκιαδάκης έχει συμμετάσχει σε ταινίες που έχουν αποσπάσει τιμητικές διακρίσεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Φέρνει στο φως όσα βλέπουμε. Όσα μας αποκρύπτονται. Όσα ονειρευόμαστε, όταν ξεδιπλώνεται μια κινηματογραφική ταινία στη μεγάλη οθόνη.
Πέμπτη 11 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 11:00
Ρόλαντ Βάις: «Αποδομώντας τον κινηματογραφικό ήχο»
Ο Σερβο-Αμερικανός μοντέρ έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Ανγκ Λι. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη με το foley team του. Παρουσιάζει live στο κοινό πώς δημιουργούνται τα ηχητικά εφέ. Αλλά και πώς ενσωματώνεται ο ήχος στην κινηματογραφική εικόνα.
Πέμπτη 11 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 14:30
Λάμπης Χαραλαμπίδης: «Εστιάζοντας στον χαρακτήρα»
O πολύπειρος μοντέρ: με εύρος καριέρας από τις ταινίες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου μέχρι το πρόσφατο blockbuster «Ευτυχία», του Άγγελου Φραντζή. Αναλύει τη διαδικασία του μοντάζ μέσω της οποίας ο χαρακτήρας μιας ταινίας αποσυνδέεται από τις περιπλοκές της πραγματικότητας.
Παρασκευή 12 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 11:00
Γιώργος Μαυροψαρίδης: «Ο εγκέφαλος είναι η οθόνη»
Είναι ο σταθερός συνεργάτης του Γιώργου Λάνθιμου. Υποψήφιος για Όσκαρ για τη δουλειά του στην «Ευνοούμενη». Επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο το μοντάζ κωδικοποιεί την αφήγηση. Μεταδίδει στο θεατή τα μηνύματά της.
Σάββατο 13 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 11:00
Άνε Έστερουντ και Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν: «Γνωρίστε τους μοντέρ του “Άσπρο πάτο”»
Το δίδυμο των μοντέρ από τη Δανία παραδίδουν σεμινάριο. Αναλύουν τις δημιουργικές τους επιλογές. Την προσέγγισή τους στην ταινία «Άσπρο πάτο», του Τόμας Βίντερμπεργκ. Κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. Δίνοντας έμφαση στον τρόπο με το οποίο το μοντάζ δομεί την κινηματογραφική αφήγηση.
Σάββατο 13 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 14:30
Ραούλ Μόρα: «Συνεργατικό μοντάζ στη μυθοπλασία»
Ο μοντέρ του «La casa de papel», της σειράς τoυ Netflix. Καθήλωσε ολόκληρο τον πλανήτη. Μας προσκαλεί στα άδυτα του συνεργατικού μοντάζ σε μια blockbuster παραγωγή παγκόσμιας απήχησης.
Παράλληλα, το Φεστιβάλ παραχωρεί στους προσκεκλημένους του carte blanche. Για να επιλέξουν από μία ταινία που θεωρούν εμβληματική όσον αφορά την τέχνη του μοντάζ. Ή που έχει λειτουργήσει επιδραστικά στην καριέρα τους. Οι καλεσμένοι μοντέρ του Φεστιβάλ θα παρουσιάσουν στο κοινό τις ταινίες της carte blanche. Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου από τους Αντρέι Ταρκόφσκι, Αλέν Ρενέ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ και Σαμ Πέκινπα. Σε προβολές που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης.
Επιπλέον, το Φεστιβάλ παρουσιάζει μια ειδική δίγλωσση έκδοση. Αυτή σκιαγραφεί την ιστορική πορεία. Εξερευνά τα μυστικά της τέχνης του μοντάζ. Οι προσκεκλημένοι μοντέρ μιλούν για τις ταινίες που επέλεξαν. Η σκηνοθέτης, κριτικός, μοντέζ και επιμελήτρια προγραμμάτων στο Forum des Images, Αναστασία Μελία Ελευθερίου, πραγματοποιεί μια ιστορική, θεωρητική και αισθητική αναδρομή στην εξέλιξη του μοντάζ. Ο τίτλος της «Cutting into history».
Παράλληλα, έξι άνθρωποι της θεωρίας και της κινηματογραφικής πράξης ανατέμνουν ισάριθμες σκηνές/ταινίες που άλλαξαν τη «γλώσσα» του μοντάζ. Φτιάχνουν ένα δικό τους timeline για την (οικουμενική) εξέλιξη της φιλοσοφίας και της πρακτικής του μοντάζ. Η Στέλλα Θεοδωράκη μιλά για το «La Jetée», του Κρις Μαρκέρ. Ο Σύλλας Τζουμέρκας συγκρίνει τις τελευταίες σκηνές των ταινιών «Ο φόβος», Κώστας Μανουσάκης, 1966, και «Το τελευταίο ψέμμα», Μιχάλης Κακογιάννης, 1958. Έχουν μονταριστεί αμφότερες από τον Γιώργο Τσαούλη.
Ο Xρήστος Μήτσης ρίχνει φως στην ερωτική σκηνή στο «Don’t look now», του Νίκολας Ρεγκ. Σκιαγραφεί το πολιτισμικό τοπίο της εποχής. Ο Γιάννης Σμοΐλης αναλύει την εναρκτήρια σκηνή από το «The conversation», του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Η Ελισάβετ Χρονοπούλου προσεγγίζει το μοντάζ ως τομή και ρήξη. Επιλέγει το «Paris, Texas», του Βιμ Βέντερς. Ο Θοδωρής Δημητρόπουλος επικεντρώνεται στο «Spider-Man: Into the Spider-Verse» και στο μοντάζ στην εποχή του CGI.
Τέλος, η φεστιβαλική έκδοση για το μοντάζ εξερευνά το δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στο μοντάζ και στις άλλες τέχνες. Τα κόμικς, κείμενο του εικονογράφου Θανάση Πέτρου. Τους εκθεσιακούς χώρους-εγκαταστάσεις με πολλαπλές οθόνες, κείμενο του Γιώργου Δρίβα που εστιάζει στη δική του πρακτική. H ειδική έκδοση για το μοντάζ θα είναι διαθέσιμη τόσο στο e-shop του Φεστιβάλ όσο και στα βιβλιοπωλεία. Σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Νεφέλη».
Παράλληλα, στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος στο μοντάζ, το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα τιμήσει τη Δέσπω Μαρουλάκου. Μία από τις κορυφαίες μοντέζ στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Συγχρόνως μία από τις πρώτες γυναίκες που αμφισβήτησαν τα στερεότυπα ενός ανδροκρατούμενου χώρου. Στη μουβιόλα ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, η Δέσπω Μαρουλάκου συνεργάστηκε με μία μεγάλη γκάμα αναγνωρισμένων σκηνοθετών. Ο Τάκης Σπετσιώτης, ο Σταύρος Τορνές, ο Κώστας Φέρρης, ο Χριστόφορος Χριστοφής, ο Λευτέρης Ξανθόπουλος. Ακόμη η Μαρία Γαβαλά, η Ελένη Αλεξανδράκη, ο Κώστας Αριστόπουλος. Για τη δουλειά της στον «Έναστρο θόλο» τιμήθηκε, το 1993, με το Βραβείο Μοντάζ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο Νίκος Κορνήλιος, η Λίλα Κουρκουλάκου. Η Δέσπω Μαρουλάκου θα βραβευτεί με Τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο, την Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου, στις 17.00. Στην Αποθήκη Γ’, στην έναρξη της παρουσίασης Meet the Future (είσοδος ανοιχτή μόνο για διαπιστευμένους).
Στο πλούσιο και πολυεπίπεδο αφιέρωμα του Φεστιβάλ στο μοντάζ εντάσσεται και η δράση Meet the Future. Διεξάγεται για τρίτη συνεχή χρονιά. Είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στο μοντάζ. Η νεότερη γενιά των επαγγελματιών του μοντάζ από την Ελλάδα αφήνει τώρα το στίγμα της στο εγχώριο και διεθνές στερέωμα. Θα λάβει χρήσιμα εφόδια και ανεκτίμητες συμβουλές από τα κορυφαία ονόματα του χώρου.
Οι συμμετέχοντες στο φετινό Meet the Future θα δουν τις ανοιχτές στο κοινό εκδηλώσεις του αφιερώματος. Θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν δύο στοχευμένες κεκλεισμένων των θυρών συζητήσεις με τους Γιώργο Μαυροψαρίδη και Γιάννη Χαλκιαδάκη. Θα παρουσιάσουν showreel με τη δουλειά τους στους Έλληνες και ξένους προσκεκλημένους του Φεστιβάλ. Οι μοντέρ και οι μοντέζ που θα συμμετάσχουν στη δράση Meet the Future είναι οι:
Θοδωρής Αρμάος («Digger», Φεστιβάλ Βερολίνου)
Νίκος Βαβούρης («Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», Φεστιβάλ Βερολίνου)
Χρήστος Γιαννακόπουλος («Motorway 65», βραβείο μοντάζ Δράμα 2021)
Στάμος Δημητρόπουλος («Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς», Φεστιβάλ Καννών)
Γιώργος Ζαφείρης («Μήλα», Φεστιβάλ Βενετίας)
Μυρτώ Καρρά («Bella», «Visions du réel», Φεστιβάλ Δράμας κ.ά.)
Λίβια Νερουτσοπούλου («Καρτ ποστάλ από το τέλος του κόσμου», βραβείο μοντάζ Δράμα 2019).
Επιστροφή στο εισαγωγικό σημείωμα-ευρετήριο των άρθρων
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Νοέ 01, 2024 1
Αυγ 02, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη