Σεπ 03, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 24/8/2017 στις κινηματογραφικές αίθουσες. Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
O αστυνομικός επιθεωρητής Φιλίπ Ζορντάν φθάνει στη Μασσαλία, μία πόλη βουτηγμένη στην παρανομία. Είναι διάσημος για τις ανορθόδοξες μεθόδους που χρησιμοποιεί προκειμένου να καταφέρει να αποδώσει δικαιοσύνη. Στόχος του τώρα να εξαρθρώσει ένα καρτέλ ναρκωτικών και να συλλάβει ή ακόμη και να σκοτώσει το βαρόνο του καρτέλ, Μεκάτσι, που ελέγχει το Παρίσι, αλλά πιστεύει πως η έδρα του είναι η Μασσαλία.
Η Μασσαλία είναι κάτω από την πυγμή του αδίστακτου εγκληματία Μεκάτσι. Αυτός κανονίζει την πώληση των ναρκωτικών, σκοτώνει όποιον βρίσκεται στο δρόμο του και καμαρώνει για τις υψηλές διασυνδέσεις του, σε ένα ωραίο εστιατόριο. Οι αρχές καλούν τον επιδέξιο επιθεωρητή Φιλίπ Ζορντάν που αμέσως σπάει μία αποστολή ηρωίνης και βάφει στο αίμα τους κακοποιούς του Μεκάτσι. Ο Ζορντάν ξεπερνά τα όρια στη δίωξη του εγκλήματος, χρησιμοποιώντας εγκληματικά στοιχεία για να κάνει τη δουλειά του. Χωρίς σταματημό συνεχίζει να σπάει κεφάλια, να «καθαρίζει» τους δρόμους, μέχρι οι καταδιωκόμενοι να στοχεύουν σε έναν παλιό φίλο του, οπότε τα πράγματα γίνονται πιο προσωπικά.
Ο «Περιθωριακός» είναι μία θετική απόδειξη ότι στη δεκαετία του 1980 το Χόλιγουντ δεν είχε το μονοπώλιο στις μεγάλες ταινίες δράσης και αστυνομικής πλοκής. Ένα επεισοδιακό, μοναδικό και σχεδόν χωρίς αυστηρή σεναριακή δομή θρίλερ που έγινε στη Γαλλία, το 1983, μεγάλη εμπορική επιτυχία. Ουσιαστικά μία σειρά από εντυπωσιακά χτυπήματα γίνονται συγχρόνως από το πανάλαφρο μαστίγιο, μιας ιστορίας που τονίζεται από την όμορφη μουσική του Ennio Morricone και τον χαρισματικό Belmondo. Εντυπωσιακές σκηνές, με τον Belmondo να κρέμεται από ένα ελικόπτερο όταν κυνηγά ένα ταχύπλοο. Έχοντας 50 χρόνια στην πλάτη του, συνεχίζει την καριέρα του, κάνει ριψοκίνδυνα πράγματα, τολμά και δε φοβάται τις δυσκολίες, δημιουργεί ένα υπερθέαμα.
Η οικονομική επιτυχία του «Περιθωριακού» σημάδεψε την ιστορία των αστυνομικών ταινιών που έβλεπαν τη δημοτικότητά τους να πέφτει εκείνη την εποχή. Με ταινίες όπως τη «Bullitt» (1968), τη σπουδαία δουλειά που είχε συνέχεια στις ΗΠΑ, το «La Pacha» (1968), του Georges Lautner, με τον εξαιρετικό Jean Gabin, άγριο έγκλημα, ωμή βία, δικαστικές επιπλοκές, εμπλοκή αντι-ηρώων, αλλά και το «Peur sur la ville», του Henri Verneuil, και το «Flic ou voyou» (1978), του Lautner, βάζουμε και αυτό το αριστούργημα του Belmondo, το οποίο θα αντιπαρατεθεί με το «Parole de flic», του Alain Delon.
Σε αυτή την ταινία όλη τη δουλειά την κάνει ο Belmondo. Έχουμε μία φιέστα της περσόνας του. Ένας μοναχικός λύκος, εναντίον εγκληματιών, διεφθαρμένων δικηγόρων και μπάτσων, γίνεται και κωμικός, όπως όταν είναι σε ένα γκέι μπαρ, γοητευτικός, όταν κάνει κόρτε σε μία όμορφη πόρνη, σκληρός, όταν παλεύει με τους «κακούς». Μερικές φορές το παίξιμό του νομίζεις ότι είναι αυτόματο, άλλοτε βλέπεις ένα νεύρο. Αυτός και ο αρχιμαφιόζος δε θα έρθουν σε προσωπική αντιπαράθεση μέχρι το τέλος της ταινίας. Ακόμη και τότε αυτή η συνάντηση θα είναι χαμηλών τόνων, μία μάχη μεταξύ αρχηγών, που θα πρέπει να είναι διαφορετική, αυτό δίνει δύναμη στο σενάριο, αφού αυτό ακολουθεί τη θεωρία της αφήγησης κατά γράμμα.
Η κάμερα του Ντερέ τον κινηματογραφεί καθώς προσπαθεί να εξαρθρώσει μια σπείρα ναρκωτικών, κατατροπώνει το σύνολο του υποκόσμου με απαράμιλλη μάτσο αυτοπεποίθηση και, φυσικά, δεν παθαίνει ούτε γρατσουνιά. Η πλήρης αποστασιοποίηση της ταινίας από οτιδήποτε ρεαλιστικό είναι το ατού της, μια και τα εξωφρενικά ανδραγαθήματα του Μπελμοντό και η επιδεξιότητα με την οποία μανουβράρει κάνουν τον «Περιθωριακό» μια cult ένοχη απόλαυση… Περισσότερα
Περιμένοντας πως από στιγμή σε στιγμή ο Μπελμοντό θα γυρίσει στην κάμερα για να σου χαμογελάσει πονηρά (ευτυχώς δεν το κάνει ποτέ ακριβώς) – και ενώ η εικονογραφία της εποχής σε έχει ξεναγήσει από leather gay bars σε πορνεία και από night clubs σε πολύβουους κακόφημους δρόμους, είναι σαφές πως ό,τι βλέπεις (και μετά από λίγο βαριέσαι κιόλας) ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά σκληροτράχηλων σούπερ σταρ (σε VHS και όχι μόνο), κερδίζοντας τη δική του (όχι και τόσο περιθωριακή) θέση στο cult της πιο cult δεκαετίας και σε ακόμη ένα λόγο για να απολαύσεις Μπελμοντό χωρίς την παραμικρή ενοχή… Περισσότερα
Τριάντα χρόνια συμπληρώνονται του χρόνου από το έτος κυκλοφορίας τού εν λόγω φιλμ που σκηνοθέτησε ο μάστορας του είδους Άντριου Ντέιβις (που το 1993 έκανε τον «Φυγά», κερδίζοντας έτσι και δάφνες ποιότητας). Γιατί όχι; (Εκ της Διευθύνσεως: πλησιάστε τον συντάκτη αθόρυβα, χωρίς να δώσετε υποψίες ανησυχίας, προτού τον δέσετε… στα λευκά!)… Περισσότερα
Παράλληλα, ο ίδιος ο Ζαν Πολ Μπελμοντό αναλαμβάνει να διεκπεραιώνει και τις επικίνδυνες σκηνές που περιλάμβαναν μέχρι την μετεώρισή του κάτω από ένα ελικόπτερο εν πτήσει, πηδήματα από ταράτσα σε ταράτσα και καταδιώξεις, εκ των οποίων μια και πιο αξιομνημόνευτη είναι αυτή στον Περιθωριακό (όλα αυτά, όταν ο γλυκούλης Τομ Κρουζ, ήταν ακόμα αγέννητος)… Περισσότερα
Σκηνοθεσία: Jacques Deray
Σενάριο: Jacques Deray, Jean Herman, Michel Audiard
Φωτογραφία: Xaver Schwarzenberger
Μοντάζ: Albert Jurgenson
Μουσική: Ennio Morricone
Παραγωγοί: Jean-Paul Belmondo
Παίζουν: Jean-Paul Belmondo (Φιλίπ Ζορντάν), Henry Silva (Μεκάτσι), Carlos Sotto Mayor (Λίβια Μαρία Ντολόρες), Pierre Vernier (Ροζίνσκι), Maurice Barrier (Τοντόν), Claude Brosset (Αντόνιο Μπάλντι), Tchéky Karyo (Φράνσις Πιερόν), Jacques Maury (Κάπα), Roger Dumas (Σιμόν), Gabriel Cattand (Ντιμά), Michel Robin (Άλφρεντ Γκονέ)
Χώρα παραγωγής: Γαλλία
Έτος παραγωγής: 1983
Γλώσσα: γαλλικά
Διάρκεια: 100΄
Είδος: περιπέτεια, έγκλημα δράμα
Ημερομηνία εξόδου: 31/8/2017
Εταιρεία διανομής: Bibliotheque.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη