Δεκ 26, 2013 Κινηματογράφος 0
Από την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, ο Roman Polanski κάνει μια ώριμη ταινία με τρεις μόνο ηθοποιούς. Φαίνεται από το ξεκίνημά της κινηματογραφικής του καριέρας, αλλά και από τις σπουδαστικές του ταινίες, θέλει να δοκιμάσει τον τρόπο αφήγησής του. Ακολουθεί την πρόκληση να έχει λίγους χαρακτήρες και τη δυσκολία να διατηρεί συνεχώς το ενδιαφέρον του θεατή.
Η ταινία, «Μαχαίρι στο νερό», ξεκινά με ένα ζευγάρι που θέλει να πάει με το ιστιοπλοϊκό τους μια βόλτα. Στο δρόμο θα βρουν ένα νεαρό που τελικά θα τον πάρουν μαζί τους. Υπάρχει μια κόντρα ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα, η οποία είναι φανερή και στο νεαρό που θα τους ακολουθήσει μέχρι το πλοιάριό τους. Οι συμπεριφορές προς το νεαρό πρόσκαιρο φίλο τους συνεχώς αλλάζουν. Μαζί με αυτές αλλάζει και το αφηγηματικό τοπίο, από εχθρικό σε φιλικό και το αντίστροφο, από τον άντρα προς το νεαρό και ακολούθως από τη γυναίκα προς το κοινό τους φίλο.
Πολύ γρήγορα αυτή η συναναστροφή θα αποκτήσει ερωτικά στοιχεία, τα οποία πολύ δύσκολα εκδηλώνονται. Ο χώρος, μέσα στο ιστιοπλοϊκό, γίνεται πολύ μικρός και οι επαφές θέλουν να δημιουργήσουν άλλες συμπεριφορές, όπου η γυναίκα είναι το κέντρο του τριγώνου. Το ερωτικό στοιχείο αρχίζει να εκδηλώνεται και συγκρούεται με το φιλικό, με τις αντιθέσεις δημιουργείται μια πανσπερμία συμπεριφορών που στο τέλος θα μας δώσουν μια εικόνα του ζευγαριού, μέσα από τις αντιφάσεις τους.
Ο έρωτας θα εκδηλωθεί προς το τέλος, όταν ο άντρας θα επιτεθεί στο νεαρό, θα τον πετάξει στη θάλασσα, για να πάει να το βρει και να το σώσει, αλλά αυτός ο νεαρός, στη συνέχεια, θα πάει πίσω στο πλοιάριο για να φιλήσει τη γυναίκα, χωρίς όμως να προχωρήσει στην ερωτική πράξη. Μια ντροπαλή εκδήλωση της ερωτικής πράξης από το νεαρό σκηνοθέτη ή μια μικρή γεύση των συμπεριφορών της πολωνικής κοινωνίας; Θα φύγει για να αφήσει το τοπίο ελεύθερο στο αντρόγυνο να συνεχίσει τη ζωή του. Φαίνεται ότι το πέρασμά του δεν άφησε και πολλά σημάδια στο συζυγικό τοπίο, άλλωστε το όνομά του δεν αναφέρεται καθόλου. Η επιστροφή μοιάζει πολύ με τον ερχομό τους, βαριά ατμόσφαιρα, λίγα λόγια, μια ιδιότυπη σχέση φιλίας και αγάπης.
Ο Polanski σκιαγραφεί αυτό το ανθρώπινο τοπίο με διακριτικότητα και ευγένεια. Η κάμερα δείχνει αυτά που είναι απολύτως απαραίτητα, αφήνει να εννοηθούν αυτά που ο θεατής θα θέλει να επινοήσει και να δημιουργήσει, με τη φαντασία του, αυτό το τοπίο που θέλει. Ο σκηνοθέτης θα το διευκολύνει με τα στοιχεία που του δίνει και τον προκαλεί να δημιουργήσει τα υπόλοιπα. Μαζί με αυτό το τρίο θα δούμε μια πολύ μικρή γωνία της Πολωνίας, κάτι που θα είναι ένα αναφερόμενο της χώρας του. Μόνο για αυτό, αυτή η ταινία αξίζει να μείνει στην ιστορία του κινηματογράφου. Μια άσκηση ύφους και μια πετυχημένη άσκηση του νεαρού σκηνοθέτη που μόλις ανοίγει τα φτερά του.
(Ευχαριστούμε τη Seven Gallery, Αλεξάνδρου Σβώλου, στη Θεσσαλονίκη, για την παραχώρηση του dvd.)
(KNIFE IN THE WATER/NOZ W WODZIE)
Σκηνοθεσία: Roman Polanski
Σενάριο: Roman Polanski, Jakub Goldberg, Jerzy Skolimowski
Φωτογραφία: Jerzy Lipman
Μοντάζ: Halina Prugar-Ketling
Μουσική: Krzysztof Komeda
Ήχος: Halina Paszkowska, Jerzy Szawlowski
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Jerzy Bossak
Μέικαπ: Zdzislaw Papierz
Παίζουν: Leon Niemczyk (Αντρέι), Jolanta Umecka (Κριστίνα), Zygmunt Malanowicz (νεαρός)
Παραγωγός: Stanislaw Zylewicz
Εταιρεία παραγωγής: Zespol Filmowy Kamera
Έτος παραγωγής: 1962
Χώρα παραγωγής: Πολωνία
Διάρκεια: 94΄
Χρώμα: ασπρόμαυρη
Aspect ratio: 1.37:1
Είδος: δράμα.
Γιάννης Φραγκούλης
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη