Μερκούρεια 2023-απολογισμός: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Ένα φεστιβάλ θεάτρου που διαρκεί 10 ημέρες είναι ένα σημαντικό γεγονός. Το ότι είναι το βήμα της παρουσίασης της δουλειάς των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.) είναι κάτι που το κάνει ακόμα πιο σημαντικό. Στα Μερκούρεια έχουμε τη δυνατότητα να δούμε όλες αυτές τις παραστάσεις. Δε μας ενδιαφέρει αν είναι καλές ή κακές, εξάλλου δεν είμαστε κριτική επιτροπή. Μας ενδιαφέρει να δούμε ποια είναι η καλλιτεχνική παραγωγή στην επαρχία. Και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Ευχόμαστε αυτό το Φεστιβάλ να μην σταματήσει ποτέ!
Για να αρχίσουν όλα αυτά, τα Μερκούρεια, η επιρροή του τότε δημάρχου, Σίμου Δανιηλίδη, ήταν το πολιτικό έργο της Μελίνας Μερκούρη στον πολιτισμό. Η Μελίνα είχε την άποψη της ισορροπίας στην παραγωγή του πολιτισμού στην Ελλάδα. Ήθελε να μοιράζει όσο το δυνατόν πιο ισομερώς τους πόρους για τον πολιτισμό. Ένας στόχος που δεν μπορείς εύκολα να τον πετύχεις. Ένα από τα οράματά της ήταν η παραγωγή του πολιτισμού στην επαρχία. Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. θεωρούσε ότι ήταν η λύδια λίθος για την ανάπτυξη του πολιτισμού στην Ελλάδα.
Πράγματι, η θεατρική παραγωγή δε μετριέται με το πόσες παραγωγές έχουν γίνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι άλλες πόλεις έχουν και αυτές μερίδιο στη θεατρική παραγωγή. Με αυτό τον τρόπο οι Έλληνες μπαίνουν στη λογική της τέχνης του θεάτρου. Μπορούν να δοκιμάσουν εκεί τις δυνάμεις τους. Είναι το πρώτο βήμα για να ξεκινήσουν ένα υπέροχο ταξίδι στην Τέχνη. Από την άλλη, δημιουργείται ένα ρεύμα απαιτητικών θεατών, άρα περιμένουμε κάτι καλύτερο από τους θιασάρχες.
“Μερκούρεια 2023-απολογισμός: την απάντηση
μπορεί να δώσει η πορεία των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.”
Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα είναι ένα κύτταρο πολιτισμού, όπως οι Κινηματογραφικές Λέσχες, στον κινηματογράφο. Αυτά παράγουν πολιτισμό για την κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούνται. Με άλλα λόγια, βλέπουμε τη θεατρική παραγωγή πως εξελίσσεται in vivo. Είναι άλλο να ανεβάζει ένα θεατρικό έργο ένας επαγγελματικός θίασος και άλλο να κάνει το ίδιο ακριβώς ένα δημοτικό θέατρο. Μπορούμε να δούμε σε αυτά καλές δουλειές;
Σε αυτό το ερώτημα δεν μπορεί να απαντήσει κανείς επαρκώς. Ούτε κάποιος καλλιτεχνικός διευθυντής κάποιου ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ούτε κάποιος θεωρητικός ή μάνατζερ του θεάτρου. Την απάντηση μπορεί να δώσει η πορεία των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αυτός είναι ο λόγος που τα Μερκούρεια είναι απαραίτητα. Κρατούν ζωντανό το όραμα της Μελίνας. Μας φέρνουν κοντά στο όραμα των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων.
Το ότι έχουμε φτάσει στη 30η διοργάνωση αυτό λέει κάτι. Το ότι έχουμε δει σε όλες τις παραστάσεις ένα θέατρο γεμάτο, ένα χώρο που δύσκολα το γεμίζεις, αυτό λέει πολλά. Το να έρθει κάποιος κάτοικος της Θεσσαλονίκης να δει μια παράσταση ενός ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σημαίνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τη δουλειά τους. Είναι πολύ δύσκολο ένας θίασος να έχει, σε ένα άλλο θέατρο, τόσους θεατές, εκτός και αν είναι μια πολυδιαφημισμένη παραγωγή.
Είδαμε παραστάσεις που μας είπαν πολλά. Είδαμε και άλλες που μας φάνηκαν ενδιαφέρουσες. Η κακή παράσταση ήταν μόνο μία. Μπορεί κάποιος να διαβάσει τις κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει και να έχει μια άποψη.
Είχαμε την τύχη να δούμε παραστάσεις αριστουργηματικές. Όχι μόνο δεν είχαν τίποτε να ζηλέψουν από επαγγελματικούς θιάσους, αλλά υπερέβαιναν τη δουλειά κάποιων από αυτούς τους επαγγελματίες. Είδαμε παραστάσεις που μας έδωσαν στοιχεία, τροφή για προβληματισμό -και αυτές ήταν πολλές.
Τα θετικά σημεία αυτού του Φεστιβάλ είναι πολλά. Σε αυτά που αναφέραμε να προσθέσουμε ότι αφουγκραστήκαμε τον παλμό νέων ανθρώπων. Ακόμα είδαμε τη δουλειά που έχει γίνει στα δύο θεατρικά εργαστήρια του Δήμου Νεάπολης-Συκεών. Αυτή η δουλειά είναι πολύ ενδιαφέρουσα, δείχνει το πολύ ανεβασμένο επίπεδο στη θεατρική παραγωγή στο Δήμο Νεάπολης-Συκεών. Ωστόσο υπάρχουν κάποια αρνητικά σημεία.
“Μερκούρεια 2023-απολογισμός: τα θετικά
σημεία αυτού του Φεστιβάλ είναι πολλά.”
Το πρώτο έχει να κάνει με τα καθίσματα. Είναι αρκετά άβολα για να καθίσει κάποιος τόση ώρα για να δει μια θεατρική παράσταση. Στο θέατρο είναι κάποιος υποχρεωμένος να καθίσει στη θέση του και να κουνηθεί ελάχιστα, χωρίς να σηκωθεί για να μην ενοχλήσει τους άλλους θεατές. Άρα κάτι θα πρέπει να γίνει με τα καθίσματα.
Οι θεατές θα πρέπει να αποκτήσουν τη συμπεριφορά που απαιτεί η θέαση ενός θεατρικού έργου. Υπάρχουν κάποιοι κανόνες: Δε μιλάμε, δεν παίζουμε με το κινητό μας, δε σηκωνόμαστε για να φύγουμε πριν το έργο τελειώσει. Ευτυχώς οι κακές συμπεριφορές ήταν λίγες. Αυτό συνέβη, προφανώς γιατί η διοργάνωση τους ενέπνευσε σεβασμό για το θεατρικό έργο.
Ο Δήμαρχος τώρα. Θεωρούμε ότι οι παρεμβάσεις του Δημάρχου θα πρέπει να είναι πιο σύντομες. Έχει πολλά να πει, ο λόγος του είναι μεστός, αλλά αυτό κουράζει. Η διοργάνωση μιλά μόνη της για τη σπουδαιότητα των Μερκουρείων. Το κείμενό του στην πολύ καλή έκδοση του προγράμματος των Μερκουρείων είναι αρκετό. Τροφή για προβληματισμό και αυτό. Η δημοσιογραφική θητεία του είναι αυτή που «ευθύνεται» για αυτά του τα προτερήματα.
Σε γενικές και ειδικές γραμμές, είχαμε μια πολύ καλή διοργάνωση. Για το επίπεδο των θεατρικών έργων υπεύθυνα είναι τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα. Ο Δήμος έχει να κάνει μόνο με τη διοργάνωση και εκεί έχει πετύχει.
“Μερκούρεια 2023-απολογισμός: το υπουργείο
Πολιτισμού να ενισχύσει περισσότερο τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.”
Οι δουλειές των σχημάτων που είδαμε ήταν καλές ή πολύ καλές. Κάποιες όντως ήταν αριστουργηματικές. Αξίζει, λοιπόν, το υπουργείο Πολιτισμού να ενισχύσει περισσότερο τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Γίνεται πολύ καλή δουλειά και θα θέλαμε να έχουμε περισσότερα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα να δούμε. Ξέρουμε κάποια που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να έρθουν στα Μερκούρεια. Αν η υπουργός ακούει, ας κάνει κάτι.
Μήπως, κάποια στιγμή, θα ήταν καλό να υπήρχε διαγωνισμός στα Μερκούρεια; Είναι ένας προβληματισμός που σα θεατές, με κριτική άποψη, θα θέλαμε να καταθέσουμε. Αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε είναι τα συγχαρητήρια στη μεγάλη ομάδα που διοργανώνει τα Μερκούρεια. Δεν είναι μια απλή υπόθεση, δεν είναι κάτι το εύκολο ή το προφανές. Περιμένουμε τα Μερκούρεια 2024 με ανυπομονησία.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Διαβάστε τα άρθρα για τις θεατρικές παραστάσεις που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Οκτ 24, 2024 0
Οκτ 24, 2024 0
Οκτ 22, 2024 0
Οκτ 20, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη