Ο μπαμπάς ο πόλεμος: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είδαμε το θεατρικό έργο «Ο μπαμπάς ο πόλεμος», του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Μια νέα εκδοχή που δίνει μια άλλη ανάγνωση του γνωστού αντιπολεμικού έργου.
Ο Δημήτριος ο Πολιορκητής θέλει να νικήσει τους άλλους διαδόχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Είναι στο δρόμο προς τη Ρόδο. Αυτό το νησί είναι άκρως τουριστικό και το μόνο που δεν σκέφτεται είναι ο πόλεμος. Όμως αποφασίζουν να αντισταθούν, το 305 π.Χ., και το πετυχαίνουν. Τελικά νικούν και συνθηκολογούν με το στρατό των Μακεδόνων.
Το έργο αυτό, «Ο μπαμπάς ο πόλεμος», γράφτηκε το 1951. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης εμπνεύστηκε τους χαρακτήρες και την πλοκή από το διάβασμα της Ιστορίας του Παπαρηγόπουλου. Το ιστορικό αφήγημα και οι λεπτομέρειες που ανέφερε ο ιστορικός δημιούργησαν ευθυμία στο θεατρικό συγγραφέα. Αποφάσισε να γράψει ένα θεατρικό έργο που θα αναφερόταν σε δύο παρανοϊκές καταστάσεις: Στην παράλογη δομή του τουρισμού και στην παράνοια του πολέμου. Τα θέματα αν και έχουν τραγική υφή κρύβουν μέσα τους το κωμικό στοιχείο.
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης με μαστοριά ανακαλύπτει τις κωμικές δομές. Τις αναδεικνύει και τις ανασυνθέτει έτσι ώστε υπερκαλύπτουν αυτές του τραγικού. Έχουμε 4 χρόνια απόσταση από το τέλος της μεταπολεμικής περιόδου. Περίπου 10 χρόνια από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο κόσμος και ο ίδιος είχε ανάγκη αυτό το αφήγημα που θα «έβγαζε τη γλώσσα» στον πόλεμο. Η κοινωνία ήθελε να ευθυμήσει και να ξεχάσει τα δεινά που πέρασε.
Μέσα στα κωμικά στοιχεία κρύβει το τραγικό που υπονοείται. Ουσιαστικά αποδομεί τις τραγικές καταστάσεις του πολέμου. Τις αναδομεί φτιάχνοντας καρικατούρες στη θέση των ιστορικών προσώπων. Ο Δημήτριος ο Πολιορκητής ήταν ένας παράλογα βίαιος στρατηγός. Είχε οργώσει τις ασιατικές περιοχές μέχρι την Ελλάδα, προσπαθώντας να φτιάξει την αυτοκρατορία του. Να γίνει Μεγάλος Αλέξανδρος στη θέση του… Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι μάχες που είχε δώσει και η διαδρομή που έκανε είχαν και κωμική έκβαση. Δεν ήταν δύσκολο ο Καμπανέλλης να φτιάξει μια σατυρική κωμωδία.
Με δεδομένα όλα αυτά φαίνεται η δυσκολία να σκηνοθετήσεις ένα τέτοιο έργο. Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης έχει αναλάβει τη δραματική επεξεργασία και τη σκηνοθεσία στο «Ο μπαμπάς ο πόλεμος». Επινοεί τον επιθεωρησιακό τρόπο. Κάνει μια επιθεώρηση που μας θυμίζει περισσότερο τα βαριετέ. Πίσω από το λόγο αυτό δεν υπάρχουν οι δομές που θα δημιουργούσαν παραπομπές σε σύγχρονα ή σχετικά σύγχρονα ιστορικά γεγονότα.
Για παράδειγμα: Η διαπίστωση ότι η Ρόδος είναι ένα μικρό νησί. Δεν μπορεί να καταλάβει όλο τον κόσμο γίνεται από τον τέως διευθυντή των τουριστικών επιχειρήσεων. Αυτός πλέον έχει γίνει πρωθυπουργός και έχει αναλάβει το ρόλο του στρατηγού. Έχει φτιάξει από το τίποτε έναν αξιόμαχο στρατό. Βλέπει στο χάρτη μια κουκίδα που είναι η Ρόδος. Φοβάται και συνθηκολογεί με τον Δημήτριο τον Πολιορκητή. Ενώ τον έχει νικήσει. Είναι εύκολο να έρθει στο μυαλό μας ο Χίτλερ και ο Μουσολίνι. Είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο να συνδεθούν αυτές οι ιστορικές αφηγήσεις. Ο Ασπιώτης δεν το καταφέρνει και χάνει την ευκαιρία να κάνει μια αντιπολεμική επιθεώρηση που θα είναι διαχρονική.
Ο τουρισμός, επίσης, όπως περιγράφεται μας φέρνει στη δεκαετία του 1960. Θα ήταν προτιμότερο να είχαμε την εικόνα της σύγχρονης τουριστικής κίνησης. Έτσι θα μπορούσε κανείς να καταλάβει ότι το πρόβλημα του άλλογου τουρισμού είναι τόσο παλιό όσο και σύγχρονο.
Με αυτή την έννοια το έργο θα είχε και μια σύγχρονη διάσταση. Αυτό το βρίσκουμε μόνο στο τέλος του έργου. Έτσι η δουλειά του Κωνσταντίνου Ασπιώτη δε βρίσκει το στόχο που είχε πετύχει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης. Σε γενικές γραμμές τα σκηνικά και οι ερμηνείες ακολουθούν τις οδηγίες του σκηνοθέτη. Μένουμε λοιπόν στο τοπίο που προτείνει ο σκηνοθέτης. Η χρονική απόσταση από το 1987 μέχρι το 2022 δεν γεφυρώνεται: Η τελευταία παράσταση που σκηνοθέτησε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ήταν το 1987. Από τότε μέχρι τώρα έχουν περάσει πολλά χρόνια και αυτά τα γεγονότα δεν αποτυπώνονται, δυστυχώς, σε αυτή τη σκηνοθετημένη παράσταση. Θα ήταν δυνατό να φανούν οι εξελίξεις, τα παράλογα τις ελληνικής κοινωνίας. Η απόσταση, τελικά, από το λογικό.
Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ
Συγγραφέας: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης
Βοηθός σκηνοθέτης: Νατάσα Πετροπούλου
Σκηνικά: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Μπούσια-Αλεξάκη
Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης
Σχεδιασμός φώτων: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Κοστούμια: Σοφία Τσιριγώτη
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Μαρία Όσσα
Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης
Κίνηση: Αναστασία Κελέση
Εκμάθηση tae kwon do: Γιάννης Τσεμπερλίδης
Οδηγός σκηνής: Πέτρος Κοκόζης
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Παίζουν: Πάρης Αλεξανδρόπουλος (Φρίξος), Χαρά Γιώτα (Ουρανία), Δημήτρης Διακοσάββας (Φιλόξενος), Άννα Ευθυμίου (Λάμια), Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Άγνωστος έμπορος όπλων, Χιλίαρχος), Πάνος Καμμένος (Καλλικράτης), Κωνσταντίνος Καπελλίδης (Δίδυμος), Νίκος Καπέλιος (Πάμφιλος), Δημήτρης Καρτόκης (Χάρης ο Λίνδιος), Άννα Λουϊζίδη (Κορνηλία, κόρη του Λούκιου), Νίκος Μήλιας (Νεοκλής), Δημήτρης Μορφακίδης (Ευελπίδης), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Βουτία), Ορέστης Παλιαδέλης (Δημήτριος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Μέντης), Στέφανος Πίττας (Δημάδης), Θανάσης Ρέστας (Πυθίας), Σπύρος Σιδέρης (Λούκιος Τερέντιος Πίκουλος), Κωνσταντίνος Χειλάς (Δίδυμος), Γλυκερία Ψαρρού (Ποππαία, κόρη του Λούκιου), Χρήστος Γκρόζος, Ηλέκτρα Καζάκου, Νίκος Μανωλάς, Βασίλης Μπόγδανος, Στέλλα Παπανικολάου, Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Παραθεριστές, Φρουροί, Αιχμάλωτοι, Ροδίτες), Δέσποινα Ντικούλη (Ειρήνη)
Θέατρο: Μονή Λαζαριστών-Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
Διάρκεια: 140΄ (με διάλειμμα)
Πρεμιέρα: 7/10/2022
Είδος παράστασης: κωμωδία, επιθεώρηση
Έτος παράστασης: 2022
Διαβάστε περισσότερα για την παράσταση εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη