του Στράτου Κερσανίδη*
Η πρωτόγνωρη και πέρα από κάθε πρόβλεψη υγειονομική κρίση, την οποία αντιμετωπίζει η διεθνής κοινότητα, έχει ήδη αρχίσει να αφήνει τα αποτύπωμά της στις κοινωνίες. Ένα αποτύπωμα το οποίο αναμένεται να διογκωθεί με το τέλος της κρίσης, όταν θα πρέπει να μετρήσουμε τις πληγές που άφησε και να ξεκινήσουμε την επούλωσή τους και την ανοικοδόμηση των όσων ερειπίων.
Όλα αυτά αναμένεται να έχουν και άλλου είδους επιπτώσεις όσον αφορά τη σκέψη των ανθρώπων και τις κοινωνικές διεργασίες που θα συντελεστούν πράγματα για τα οποία όποια πρόβλεψη και να κάνουμε θα είναι παρακινδυνευμένη.
Αυστηρά στα καθ’ ημάς, η υγειονομική κρίση, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές φαίνεται να βρίσκεται υπό έλεγχο, σε σχέση με τα όσα τραγικά έχουν συμβεί σε άλλες χώρες όπως για παράδειγμα η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία κ.ά.
Τεράστιες αναμένονται να είναι και οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία η οποία βρίσκεται προ μιας άνευ προηγουμένου κρίσης.
Στη χώρα μας, η οποία μόλις πριν από μερικούς μήνες βγήκε από μία παρατεταμένη κρίση χρέους, τα αποτελέσματα της οικονομικής ύφεσης αναμένονται ακόμη πιο δυσμενή καθώς η ελληνική οικονομία είναι περισσότερο ευάλωτη εξαιτίας των όσων αντιμετώπισε την προηγούμενη δεκαετία.
Ένα τομέας οικονομικής δραστηριότητας ο οποίος έχει πληγεί με ιδιαίτερη δριμύτητα από την κρίση είναι ο τομέας του πολιτισμού. Όλοι οι χώροι όπου αναπτύσσεται η λεγόμενη δημιουργική οικονομία έχουν κλείσει. Θέατρα, κινηματογράφοι, γκαλερί, μουσικές σκηνές, βιβλιοπωλεία κ.λπ., έχουν κατεβάσει ρολά, επειδή έτσι επιτάσσει -και δικαίως- η ανάγκη αντιμετώπισης του κορωνοϊού.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, κατά αρχήν, οι επιχειρηματίες του πολιτισμού, δηλαδή οι ιδιοκτήτες αυτών των χώρων, να βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλα προβλήματα καθώς τα πάγια έξοδα (ενοίκιο, ενέργεια) τρέχουν χωρίς να υπάρχει κανένα έσοδο. Κοντά στους ιδιοκτήτες το δικό τους Γολγοθά ανεβαίνουν οι εργαζόμενοι στους χώρους αυτούς, οι οποίοι έχουν μείνει άνεργοι, καθώς οι επιχειρηματίες του πολιτισμού, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μισθοδοσίας.
Κι αν οι παραπάνω είναι οι άνθρωποι οι οποίοι ζουν από την πολιτιστική δραστηριότητα, ως μεσάζοντας οι οποίοι μεταφέρουν το πολιτιστικό προϊόν στους καταναλωτές, οι ίδιοι οι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες έχουν μείνει κι αυτοί χωρίς κανένα εισόδημα.
Οι μουσικές σκηνές κλειστές άρα οι μουσικοί δεν έχουν μεροκάματο, τα θέατρα κλειστά άρα οι ηθοποιοί δεν έχουν μεροκάματο, οι τηλεοπτικές σειρές έχουν σταματήσει γυρίσματα άρα οι ηθοποιοί δεν έχουν μεροκάματο. Και όχι μόνον οι μουσικοί και οι ηθοποιοί, αλλά και μια σειρά άλλων επαγγελματιών όπως ηχολήπτες, φωτιστές, ενδυματολόγοι, διευθυντές φωτογραφίας κ.λπ. Το ίδιο συμβαίνει και με τους χορευτές/χορεύτριες, εικαστικούς αλλά και συγγραφείς καθώς τα βιβλιοπωλεία έχουν κλείσει άρα οι πωλήσεις έχουν πέσει, καθώς μόνον διαδικτυακά γίνονται παραγγελίες από κάποια μεγάλα βιβλιοπωλεία.
Αλλά το κακό δε σταματά εδώ. Καθώς μια σειρά από καλλιτέχνες ζουν ή συμπληρώνουν το εισόδημά τους από την εκπαίδευση, στερούνται των εισοδημάτων τους καθώς όλες οι σχολές, δραματικές, χορού, ωδεία, έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους.
Τέλος, εξαιτίας της αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων που είναι χρήστες έργων πνευματικής δημιουργίας, δεν υπάρχουν έσοδα από πνευματικά δικαιώματα. Βέβαια «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος» αφού οι επιχειρήσεις οι οποίες καταβάλλουν πνευματικά δικαιώματα (εστιατόρια, μπαρ, ταβέρνες κ.λπ.), δε λειτουργούν.
Λαμβάνοντας υπόψη πως στο χώρο του πολιτισμού υπάρχει και μια σχετική χαλαρότητα στις σχέσεις εργασίας, πως τις περισσότερες φορές οι δουλειές είναι εποχιακές τότε καταλαβαίνουμε ότι το περίφημο επίδομα των 800 ευρώ, όχι μόνον δεν είναι αρκετό αλλά επιπλέον, δεν το δικαιούνται και όλοι/όλες οι δημιουργοί! Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν περίπου οι μισοί εργαζόμενοι στο χώρο δε δικαιούνται το βοήθημα!
Η κατάσταση γίνεται ακόμη χειρότερη επειδή αυτή τη στιγμή κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς θα συμβεί με τις παραγωγές πολιτιστικών έργων του καλοκαιριού.
Τι κάνουμε λοιπόν; Αυτό το οποίο πρέπει να γίνει, είναι να ληφθεί ειδική μέριμνα για τον πολιτισμό, όπως βέβαια και για όλους τους τομείς της οικονομίας. Τα 15 εκατομμύρια ευρώ που εξήγγειλε η κυβέρνηση ως ενίσχυση για τον πολιτισμό είναι ψίχουλα. Βέβαια αυτό δε μας κάνει εντύπωση αφού στη χώρα μας, ο πολιτισμός πάντοτε βρισκόταν σε δεύτερη μοίρα και για να πω και μία κακία, ο πολιτισμός ποτέ δεν ήταν ο αγαπημένος της δεξιάς!
Αυτό που κάνει η κυβέρνηση είναι να αποποιείται των ευθυνών της για τον πολιτισμό, να μην τον εντάσσει στις άμεσες προτεραιότητες για δημόσια χρηματοδότηση, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Μόνο που η κρίση διδάσκει με συντριπτικό τρόπο, πως χωρίς ισχυρό δημόσιο δεν μπορεί να υπάρξει ανάκαμψη της οικονομίας. Κι ακόμη πως το δημόσιο διασφαλίζει, ή τουλάχιστον οφείλει να διασφαλίσει, την ελευθερία στην καλλιτεχνική έκφραση αλλά και την ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στα πολιτισμικά αγαθά.
Πρέπει, λοιπόν, να παρθούν άμεσα και σοβαρά μέτρα στήριξης των ανθρώπων οι οποίοι εργάζονται στον πολιτισμό. Αυτό σημαίνει τη δημιουργία μιας ομπρέλας προστασίας για όλους αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι εργάζονται με επισφαλείς μορφές εργασίας ή εργάζονται στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ένταξή τους σε έκτακτο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, ύψους 1,5 δις ευρώ.
Επίσης ενίσχυση όλων των καλλιτεχνικών ομάδων, των συνεταιριστικών σχημάτων και των μικρών επιχειρήσεων του πολιτισμού με ένα ποσό 3 δις ευρώ.
Για τον κινηματογράφο ειδικότερα, ο οποίος αποτελεί και το πεδίο της ενασχόλησής μου, όλοι γνωρίζουν πως τα τελευταία χρόνια βρίσκεται και πάλι σε κρίση. Τα εισιτήρια κάθε χρόνο μειώνονται, οπότε θα πρέπει να υπάρξει σοβαρή παρέμβαση της πολιτείας για ενίσχυση των κινηματογραφικών αιθουσών. Ένα μέτρο που μπορεί να πάρει αμέσως η κυβέρνηση είναι η μείωση του υπέρογκου ΦΠΑ στα εισιτήρια των κινηματογράφων, ο οποίος είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη αγγίζοντας το 24%! Η διατήρησή του, η οποία ήταν μνημονιακή υποχρέωση, είναι ώρα να αρθεί και να μειωθεί στο 6%, όπως είναι και στα άλλα θεάματα και όπως ζητούν οι αιθουσάρχες.
Οι προτάσεις αυτές -όπως κι άλλες για τα πνευματικά δικαιώματα, τη συμμετοχή των δημόσιων φορέων, τη δημιουργία ταμείου για τον πολιτισμό κ/λπ.- έχουν πέσει στο τραπέζι, βρίσκονται στη δημόσια συζήτηση και η κυβέρνηση οφείλει τις συζητήσει εάν ενδιαφέρεται πραγματικά για τον πολιτισμό.
Γιατί η υγειονομική κρίση αργά ή γρήγορα αναμένεται να ξεπεραστεί. Όμως όλοι μας και πρώτα απ’ όλους η κυβέρνηση, δεν πρέπει να ξεχνά πως πρέπει να σκέφτεται με ορίζοντα την επόμενη μέρα της κρίσης. Και η επόμενη μέρα με «σκοτωμένο» τον πολιτισμό προδιαγράφεται κατάμαυρη.
*κριτικός κινηματογράφου-δημοσιογράφος (Η εποχή-στο κόκκινο)
Δεκ 03, 2022 0
Δεκ 16, 2020 0
Δεκ 12, 2020 0
Απρ 19, 2020 0
Φεβ 20, 2015 1
Απρ 10, 2014 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 29, 2025 0
Μαρ 29, 2025 0
Μαρ 26, 2025 0
Μαρ 25, 2025 0
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |