Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Το θεατρικό έργο της Χρύσας Σπηλιώτη, «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;», παίχτηκε από την θεατρική ομάδα, Θεατρική Ομάδα Θεαγενείου, του αντικαρκινικού νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης. Η αλήθεια είναι ότι ήθελα να δω την παράσταση και να γράψω μια κριτική για αυτή για να ενισχύσω τους συντελεστές και την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν κάτι στο θέατρο. Όταν είδα την παράσταση, από την αρχή της κιόλας, κατάλαβα ότι δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από επαγγελματικές παραστάσεις. Εξαίρεση είναι τα τεχνικά θέματα, στα οποία θα αναφερθώ σε αυτό το κείμενο, όμως για αυτά δεν μπορούσε να κάνει κάτι η ΘΟΘ.
Το θεατρικό κείμενο είναι απαιτητικό. Οι χαρακτήρες αλλάζουν και οι ηθοποιοί θα πρέπει να το δείχνουν. Χρειάζεται προσοχή στις αλλαγές των χαρακτήρων και στους τόνους που θα πρέπει να έχουν. Παρακολουθούμε τη ζωή δύο γυναικών από 8 έως 88 ετών. Η ψυχολογία τους αλλάζει, αυτές εξελίσσονται, ο έρωτας εμφανίζεται, τις απομακρύνει, μετά τις φέρνει πάλι κοντά. Οι ερωτικοί σύντροφοι υπονοούνται, στην σκηνή υπάρχουν μόνο γυναίκες. Αυτές εμφανίζονται ανά δύο, αφού εναλλάσσονται στους ρόλους έτσι ώστε να παίξουν όλες. Ο θεατής θα πρέπει να καταλάβει τον χαρακτήρα στον οποίο αναφέρονται: πατέρας, μητέρα, ερωτικοί σύντροφοι. Άρα θα πρέπει να υπάρχουν αυτές οι νύξεις που θα μας οδηγήσουν στο να δομήσουμε τον κάθε χαρακτήρα που δεν βλέπουμε, να φτιάξουμε, έτσι, αυτό το δίπολο στο οποίο αναφερόμαστε.
Οι εννέα ηθοποιοί που εμφανίζονται στο «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;» όλα αυτά τα πετυχαίνουν σε τέτοιο βαθμό που αυτή η παράσταση μπορεί να σταθεί σε μια μεγάλη θεατρική σκηνή. Καμία δεν είχε χάσει τα λόγια της. Οι κινήσεις του σώματός τους και η χροιά της φωνής αποδίδουν τον ψυχισμό του χαρακτήρα κάθε στιγμή με απόλυτη ακρίβεια. Με αυτή την έννοια θα πρέπει να δούμε την υποκριτική κάθε φορά, έτσι ώστε να καταλάβουμε ότι ένας χαρακτήρας επιβάλλει τη δική του δομή και όχι αυτή που εμείς θα περιμέναμε. Οι κινήσεις των ηθοποιών είναι απόλυτα προσεγμένες, ακόμα και όταν βάζουν τα πράγματα στην θέση τους, σε εξωαφηγηματικό χρόνο.
Έχουμε να κάνουμε με μια θαυμάσια προσπάθεια. Θα είχε πολύ μεγαλύτερη επιτυχία -και θα την ζήλευαν επαγγελματικοί θίασοι- αν υπήρχαν δύο θέματα: Το πρώτο είναι τα σκηνικά. Σε αυτή την περίπτωση είχαμε αυτά τα ελάχιστα που είχαν φέρει οι συντελεστές, το νοσοκομείο δεν είχε φροντίσει να κάνει αυτά που πρέπει για να διαμορφωθεί το αμφιθέατρο σε μια θεατρική αίθουσα. Ο ήχος ήταν το άλλο θέμα. Δεν υπήρχε κάποιο ηχητικό σύστημα που η διοίκηση του νοσοκομείου θα είχε νοικιάσει. Αν δεν υπήρχε το Εδεσσαϊκό Θέατρο δεν θα υπήρχε ηχητικό σύστημα και φωτισμός. Παρόλα αυτά η παράσταση ήταν εξαιρετική. Στο τέλος ήταν αυτονόητο το πολύ θερμό χειροκρότημα. Ένα ερώτημα πλανιόταν: Αν είχαν τις σωστές υποδομές τι θα έκαναν τελικά; Αδύνατον να απαντήσουμε.
Μπορώ να φανταστώ αυτή την παράσταση, «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;», με αυτούς τους ηθοποιούς και με αυτή τη σκηνοθέτη σε μια μεγάλη θεατρική σκηνή. Και -αυτό ας είναι μια πρόταση- θα έστεκε πολύ καλά σε μια αίθουσα όπου θα υπήρχαν καμαρίνια (άλλαζαν πίσω από ιατρικές κουρτίνες), επαρκής φωτισμός, πολύ καλός ήχος, άρα η θέαση σε ένα τέτοιο χώρο πιστεύω ότι είναι απαραίτητη. Σε εμάς αυτή η θέαση λειτούργησε σαν βάλσαμο. Αισθανθήκαμε το πάθος και την αγάπη τους για αυτό που έκαναν και το μεταβίβασαν στον ψυχισμό μας. Αυτό ελάφρυνε το βάρος από τα θέματα που έχουμε, λειτούργησε όπως ένα θέατρο θα πρέπει να λειτουργεί. Αναμένω με αγωνία την επόμενη δουλειά τους.
ΠΟΙΟΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ;
Συγγραφέας: Χρύσα Σπηλιώτη
Σκηνοθεσία: Μαρία Κοντίου
Ήχος: Ευγενία Χατζηελευθερίου
Μουσική επιμέλεια: Μαρία Κοντίου
Φωτισμοί: Λάζαρος Δαλκαλίτσης
Τεχνική υποστήριξη φωτισμού: Εδεσσαϊκό Θέατρο
Μακιγιάζ: Δωροθέα Καρακόλια
Επιμέλεια αφίσας: Χρύσα Αποστολίδου
Επιμέλεια προγράμματος: Νίκος Παπάζογλου
Ηθοποιοί: Κική Παπαδημητρίου (Καίτη), Κική Γκουντρίδου (Καίτη), Χρύσα Αποστολίδου (Καίτη), Βίκυ Αργυριάδου (Καίτη), Ιφιγένεια Σιοζοπούλου (Λίζα), Πόπη Υφαντίδου (Λίζα), Τάνυα Παυλίδου (Λίζα), Κατερίνα Κάγκουρα (μητέρα και κομμώτρια), Στέλλα Τσατσαρώνη (καφετζού Ζαΐρα)
Παραγωγή: Θεατρική Ομάδα Θεαγενείου
Υποστήριξη: Εδεσσαϊκό Θέατρο, Σύλλογος Εργαζομένων Α.Ν.Θ. Θεαγενείου, Θεαγένειο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης
Χρόνος παράστασης: 7 και 8 Ιουνίου 2024
Χώρος παράστασης: Αμφιθέατρο του νοσοκομείου Θεαγενείου.
Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει
Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει
Ιαν 13, 2025 0
Ιαν 06, 2025 0
Δεκ 30, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 16, 2025 0
Ιαν 16, 2025 0
Σεπ 08, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Ιαν 24, 2025 0
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 21, 2025 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη