Ιαν 24, 2025 Κινηματογράφος 0
Προγραμματισμός προβολών: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης
Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris συνεχίζει τις προβολές του στο Κινηματοθέατρο Αθήναιον. Κάθε Τετάρτη -οι κινηματογραφικές Τετάρτες-, στις 9.00 μμ προβάλλονται ταινίες και, μετά την προβολή, ακολουθεί συζήτηση με το κοινό που εισηγείται το θέμα και συντονίζει ο Γιάννης Φραγκούλης, θεωρητικός του κινηματογράφου. Μετά το μικρό αφιέρωμα στους Ιταλούς δημιουργούς επιχειρούμε ένα άλλο μικρό αφιέρωμα στον σοβιετικό ή ρώσικο κινηματογράφο με τέσσερις ταινίες: δύο ταινίες του Andrei Tarkovsky, και από μία των Aleksandr Sokurov και Αndrey Zvyagintsev. Η αρχή γίνεται με την ταινία που έδωσε το όνομα της Κινηματογραφικής Λέσχης, στις 29 Ιανουαρίου και τελειώνει το αφιέρωμα στις 19 Φεβρουαρίου 2025. Αναφέρονται ι ταινίες με την σειρά προβολής τους.
Το «Solaris» («Solaris»), 1972, 167΄, αποτελεί μια κινηματογραφική κριτική της ιδέας της «αυθεντικότητας» του ανθρώπου. Θα προβληθεί στις 29/1/2025. Ο Andrei Tarkovsky είχε τη σύνεση να εντοπίσει την αγωνία και τη διερώτηση περί της αυθεντικότητας, όχι στην αυτό-αναφορική τεχνολογική εξέλιξη του πολιτισμού, που θα είναι κάποια στιγμή ικανός να κατασκευάζει πιστά ομοιώματα των ανθρώπων, αλλά στο ίδιο το σκοτεινό, άρρητο επέκεινα του Κόσμου. Στην ταινία του Andrei Tarkovsky, ο κοσμοψυχολόγος Κέβιν στέλνεται σε αποστολή στον διαστημικό σταθμό του πλανήτη Σολάρις ο οποίος καλύπτεται από ένα μυστηριώδη Ωκεανό, προκειμένου να εκτιμήσει τις δυνατότητες διατήρησης της εγκατάστασης και να εξετάσει κάποια παράδοξα που συμβαίνουν εκεί. Λίγο καιρό μετά την άφιξή του στον υπό διάλυση σταθμό -τα πράγματα είναι πάντα σε διάλυση στο σύμπαν του Tarkovsky- θα εμφανισθεί μπροστά του η Χάρι, ομοίωμα μιας παλιάς αγάπης του που, μάλιστα, αυτοκτόνησε εξαιτίας της συμπεριφοράς του. Είναι ένα παιχνίδι και ένα μεταφυσικό αίνιγμα που ο Ωκεανός θέτει στο τριμελές προσωπικό του σταθμού.
Όλα ξεκινούν όταν ένας αφηγητής-φάντασμα και ένας Γάλλος διπλωμάτης του 18ου αιώνα συναντιούνται κατά έναν παράδοξο τρόπο στο μουσείο του Ερμιτάζ και μας παρασύρουν σε ένα μαγικό ταξίδι στον χρόνο και στον κόσμο της τέχνης. Στην ταινία «Russian Ark» («Ρώσικη κιβωτός»), 2002, 96΄, του Aleksandr Sokurov, ημερομηνία προβολής 5/2/2025, η περιπλάνηση στις αίθουσες του μουσείου αναβιώνουν 300 χρόνια ρωσικής ιστορίας από τον Μέγα Πέτρο μέχρι την πτώση της δυναστείας των Ρομανόφ. Περνώντας από διάφορες εποχές και ιστορικές περιόδους βλέπουμε τις συγκρούσεις και τις ίντριγκες που διαδραματίζονται στα Χειμερινά Ανάκτορα ενώ δεν λείπουν τα ειρωνικά και σαρκαστικά σχόλια αλλά και το συναισθηματικό ύφος στις κοινωνικοπολιτικές συζητήσεις για τη Ρωσία ,οι οποίες εκφράζουν την προσωπική άποψη του σκηνοθέτη σχετικά με την ασαφή θέση της Ρωσίας στη Ευρώπη μέσω του ευρωπαίου διπλωμάτη. Πάντως, όπως αναφέρεται στην ταινία, η Ρωσία είναι καταδικασμένη να επιζήσει, όταν ο κίνδυνος συμβολοποιείται από την φουρτουνιασμένη θάλασσα.
Βραβευμένη με το Χρυσό Λιοντάρι στο περσινό Φεστιβάλ Βενετίας, η ρωσική ταινία «Η επιστροφή» («The return»), 2003, 110΄, είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Αndrey Zvyagintsev που θα προβληθεί στις 12/2/2025. Περιγράφει τη σχέση ανάμεσα σε έναν πατέρα και τους δυο γιους του, όταν ο πατέρας επιστρέφει ύστερα από απουσία δώδεκα χρόνων. Η ζωή των δυο νεαρών αδερφών ξαφνικά ανατρέπεται με την εμφάνιση του σχεδόν άγνωστου, καταπιεστικού όπως θα αποδειχτεί, πατέρα, τον οποίο θυμούνται μόνο από μια παλιά φωτογραφία του. Απαντήσεις στο αν πράγματι αυτός είναι ο πατέρας τους ή γιατί επέστρεψε ύστερα από τόσα χρόνια απουσίας, καθώς και σε άλλα ερωτήματά τους, θα βρουν τα δυο παιδιά στο ταξίδι «γνωριμίας» που κάνουν μαζί του σε ένα έρημο νησί. Ένα ταξίδι εφτά ημερών που υποβάλλει τις εφτά μέρες της δημιουργίας της Βίβλου, και όπου ο πατέρας παίρνει τη μορφή ενός θεού ή κάποιου μυθικού προσώπου -υπάρχουν οιδιπόδιες αναφορές αλλά και αναφορές στο Χάροντα και τον Αχέροντα. Η συνάντηση ανάμεσα σε πατέρα και γιους θα προκαλέσει συγκρούσεις, φέρνοντας στην επιφάνεια ψυχικά τραύματα και μίση, οδηγώντας σε ένα τραγικό φινάλε.
Ο Αλεξάντερ, παλιός συγγραφέας, κριτικός και δραματουργός, ζει μακριά απ’ τον κόσμο, σ’ ένα νησί με τη γυναίκα του, την κόρη του και τον μικρό του γιο. Στην «Θυσία» («Offret»), 1986, 149΄, ημερομηνία προβολής στις 19/2/2025, o Αλεξάντερ πήγε με το γιο του το «Μικρό αγόρι» -προσωρινά μουγκό, μετά από μια εγχείρηση στο λαιμό- να φυτέψουν ένα πεθαμένο δέντρο που το ποτίζουν ακολουθώντας μια θρησκευτική παράδοση. Είναι η μέρα γενεθλίων του συγγραφέα. Την ώρα που τρώει μαζί με όλη του την οικογένεια, δέχεται ένα συγχαρητήριο τηλεγράφημα και δώρα -μια παλιά κάρτα-, που τα φέρνει o Όττο, ο ταχυδρόμος. Ξαφνικά η ταινία αιωρείται, μένει στον αέρα: Θόρυβοι από αεροπλάνα, ένα σπίτι που ταρακουνιέται και ένα σταμνί γάλα που σπάει στο χώμα. Όνειρο ή ατομικός πόλεμος; Ο Αλεξάντερ πρέπει σε κάθε περίπτωση να ξαναορθώσει το χαμένο κόσμο. Ο Όττο του θυμίζει τη λύση: Πρέπει ν’ αγαπήσει μια φτωχή γυναίκα, τη Μαρία, μια Ιρλανδή υπηρέτρια που την υποπτεύονταν πως έχει μαγικές δυνάμεις. Ο Αλεξάντερ υποκύπτει και μετά ολοκληρώνει τη θυσία καίγοντας το σπίτι του, ενώ οι νοσοκόμοι παρεμβαίνουν για να τον συλλάβουν και να τον οδηγήσουν στο νοσοκομείο. Ο κόσμος ωστόσο ξαναβρήκε τα χρώματά του και το «Μικρό αγόρι» τη φωνή του. Νιώθει κανείς, στο τελευταίο πλάνο, ότι το πεθαμένο δέντρο που ποτίζεται, πάει να ξαναβγάλει φυλλώματα. Η «θυσία του Αλεξάντερ» δεν πήγε χαμένη.
Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνουμε ένα μικρό αφιέρωμα με το οποίο παίρνουμε μια μυρωδιά από τον σοβιετικό, πρώτα, και ρώσικο, κατόπιν, κινηματογράφο. Δύο Αντρέι και ένας Αλεξάντερ μας συστήνουν τον τρόπο σκέψης, την κοσμοθεωρία και την αισθητική του κινηματογράφου που μας έχει δώσει αριστουργήματα και έχει προτείνει νέες αισθητικές και αφηγήσεις στον παγκόσμιο κινηματογράφο, από τον Lev Vladimirovich Kuleshov και μετά. Ο κινηματογράφος μετά τις σοβιετικές προτάσεις δεν ήταν πια ο ίδιος.
Επιστροφή στον κατάλογο των προβολών της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris
Διαβάστε τα νέα του κινηματογράφου
Οι κινηματογράφοι στην Θεσσαλονίκη
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 18, 2025 0
Ιαν 18, 2025 0
Ιαν 21, 2025 0
Ιαν 21, 2025 0
Ιαν 20, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Ιαν 24, 2025 0
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 22, 2025 0
Ιαν 21, 2025 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη