Δεκ 29, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Στις 28/12/2017 στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Αμβλύ, θυμωμένη και ανοιχτόμυαλη η ταινία «Τα μυστικά της Τεχεράνης» («Tehran taboo») προσφέρει ένα δηκτικό πορτρέτο της μεγαλύτερης πόλης του Ιράν. Μέσα από διάφορες ιστορίες, σε μία ταινία ανιμέισιον η Τεχεράνη ζωντανεύει και μας δείχνει τα πάθη της, τους κατοίκους της που ταλαιπωρούνται από το καθεστώς και τον ολοκληρωτισμό που επιβάλλει το θεοκρατικό κράτος.
[vsw id=”s2JtcElojys” source=”youtube” width=”680″ height=”480″ autoplay=”no”]
Μετά την ανάγνωση αυτής της κριτικής μπορείτε να διαβάσετε τις κριτικές των άλλων κριτικών κινηματογράφου που παρατίθενται μετά από αυτό το κείμενο.
Είναι ξεκάθαρο από την πρώτη σκηνή όταν μία γυναίκα προσπαθεί να διαχειριστεί μία υπόθεση όπου η κόρη της εμπλέκεται, σηκώνει ψηλά τα χέρια της ζητώντας βοήθεια. Η αντιμετώπιση των αντρών και των αγοριών είναι διαφορετική. Αυτή η γκροτέσκο παραβολή όμως είναι ένα μέρος της καθημερινής και συνηθισμένης εικόνας σε αυτή την πόλη του Ιράν.
Η μουσική αποτελείται από τα νέα clips, τις διαφημίσεις, τους θορύβους της νυχτερινής ζωής, μιας μεγαλούπολης όπου ζουν σχεδόν 10 εκατομμύρια άνθρωποι. Η πυκνότητα των συναισθημάτων που έχουμε μπαίνοντας σε αυτό τον κόσμο, σε αυτόν με τον οποίον δεν έχουμε εξοικειωθεί, είναι τρομαχτική, ο Ali Soozandeh μόλις έχει μπει σε αυτό το σύμπαν και μας ξεναγεί.
Η Πάρι βρίσκει κόλπα για να προσελκύει οδηγούς αυτοκινήτων γιατί ο άντρας της είναι στη φυλακή και δεν μπορεί να υπογράψει το χαρτί του διαζυγίου ή κάποια άλλα χαρτιά για να τη διευκολύνει να δουλέψει για να τραφεί αυτή και ο γιος της. Το δικαστήριο δεν μπορεί να κάνει κάτι για την κατάστασή της, πιο εύκολο είναι να βρεθεί μία λύση στο περιθώριο αυτού του γάμου, δεσμεύοντας αυτή τη γυναίκα σε μία αδιέξοδη σχέση.
Η Σάρα είναι κακοποιημένη από τον άντρα της, μένει μόνη της με τον πεθερό της που είναι διαβητικός, κρύβει καραμέλες, βλέπει ταινίες πορνό, πολιτικά θέματα ή την προσευχή στην τηλεόραση, σα να ήταν μόνος στο σπίτι. Ο άντρας της δουλεύει σε μία τράπεζα και εξετάζει την αίτηση για δάνειο, ενός μεγάλου ποσού, ενός μουσικού που τον απειλεί μία γυναίκα, με την οποία είχε μία εφήμερη σχέση, μιας νύχτας, σε ένα κλαμπ. Αυτή η γυναίκα πρόκειται να παντρευτεί σύντομα, αλλά έχασε την παρθενιά της, άρα θα έχει πρόβλημα με το φίλο της, θέλει, κατά συνέπεια, να ξαναποκτήσει τον παρθενικό ιστό, με χειρουργικό τρόπο, κάτι που μπορεί να κάνει, παράνομα, ο αδελφός αυτού του μουσικού.
Το σημαντικό σημείο όλων αυτών των ιστοριών είναι η υποκρισία που φαίνεται, το ανήθικο μιας αυστηρής κοινωνικής δομής, ενός ελέγχου που επιβάλλεται με το άδικο και τη γραφειοκρατία στην πολιτική ζωή των Ιρανών. Οι άνθρωποι προσπαθούν να μεγαλώσουν, έχουν τα βίτσια τους και είναι φτωχοί, ακολουθώντας συχνά υπερβολικά συναισθηματικές επιλογές. Πολλές από αυτές πραγματοποιούνται είτε λόγω ευκολίας είτε λόγω της ευχαρίστησης, επειδή ο άνθρωπος θέλει, με κάποιο τρόπο, να χαρεί τη ζωή του. Κάτι που το έχουμε δει και σε άλλες ιρανικές ταινίες, εδώ όμως απεικονίζεται σε μία ταινία ανιμέισιον. Αυτή η παραγωγή έχει την ιδιαιτερότητα να δείχνει αυτές τις αφηγήσεις με πιο εικαστικό τρόπο, βγάζοντας την πραγματικότητα στο χώρο του φανταστικού.
Η ταινία παρήχθη στη Γερμανία, έτσι δεν είχε υποστεί τη λογοκρισία που πολλοί από τους χαρακτήρες της είχαν βιώσει. Οι ηθοποιοί έχουν τραβηχτεί σε πράσινη οθόνη, κατόπιν μεταφέρθηκε η εικόνα τους στην καθημερινή ζωή της Τεχεράνης, στους δρόμους, στους χώρους όπου ζουν οι Ιρανοί, σχηματίζοντας την εικόνα τους με ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή. Στην πραγματικότητα, όμως, κανένας από αυτούς δε θα μπορούσε να φύγει από τη χώρα του, η τελική εικόνα είναι προϊόν ενός σχεδιασμού από ένα πρόγραμμα που δημιουργεί μία σειρά εικόνων, ένα ανιμέισιον.
Στην πλοκή της ταινίας έχουμε τα θύματα, τους ανταγωνιστές και τους εμπαθείς. Οι δράσεις τους μπερδεύονται, σαν τις γραμμές που συγκλίνουν και αποκλίνουν συνεχώς, κάνοντας πιο ενδιαφέρουσα την πλοκή, άρα είναι πιο εύκολο για εμάς να ακολουθήσουμε τις ιστορίες τους, χωρίς να βαρεθούμε, αφού υπάρχει η εναλλαγή και το ενδιαφέρον της πλοκής. Ο θεατής καταλαβαίνει τη βία του συστήματος, το παράλογο χαρακτήρα του, με μεταφορικό τρόπο που η κινηματογραφική «ζωγραφική» έχει αναλάβει να ολοκληρώσει με μία σύγχρονη μέθοδο. Μία παραγωγή που ξεφεύγει από τις συνήθεις ιρανικές παραγωγές που έχουμε δει κατά καιρούς.
Δεν αποφεύγει τη γραφική κοινωνιολογική ματιά και τη μελοδραματική σεναριακή απλοποίηση, όμως η αντίθεση της απαισιόδοξης, πικρής οπτικής του και της «αποδραματοποίησης» που δημιουργεί το κινούμενο σκίτσο είναι λειτουργική και προσθέτει στην πρωτοτυπία αυτού του άνισου μεν, ενδιαφέροντος δε κινηματογραφικού πειράματος… διαβάστε όλη την κριτική εδώ
Σκηνοθεσία: Ali Soozandeh
Σενάριο: Ali Soozandeh, Grit Kienzlen
Φωτογραφία: Martin Gschlacht
Μοντάζ: Frank Geiger, Andrea Mertens
Μουσική: Ali N. Askin
Παραγωγοί: Ali Samadi Ahadi, Mark Fencer, Frank Geiger, Armin Hofmann, Antonin Svoboda, Bruno Wagner
Παίζουν: Farhad Abadinejad (Πάντερ), Jasmina Ali (φίλη του Αμίρ), Rozita Assadollahy (μητέρα της Ντόνια), Alireza Bayram (Μόχσεν), Zahra Amir Ebrahimi (Σάρα), Adem Karaduman (συνάδελφος του Μόχσεν), Morteza Latif (ιδιοκτήτης στούντιο), Aida Loos (γυναικολόγος), Payam Madjlessi (Αχμάντ), Arash Marandi (Μπαμπάκ)
Χώρα παραγωγής: Αυστρία, Γερμανία
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: περσικά
Διάρκεια: 90΄
Είδος: δράμα, ανιμέισιον
Ημερομηνία εξόδου: 28/12/2017
Εταιρεία διανομής: Seven Films.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Για να βρείτε που παίζεται η ταινία πηγαίνετε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη