Ιούλ 07, 2019 Κινηματογράφος 0
Στις 25 Ιουλίου στους κινηματογράφους από την Odeon. Η συναρπαστική αληθινή ιστορία πίσω από την ανελέητη μάχη των τιτάνων του ηλεκτρισμού, σε μία απίθανα γυρισμένη ταινία, και με συγκλονιστικές ερμηνείες.
Ο σεναριογράφος Μάικλ Μίτνικ («Ο φύλακας της μνήμης»), λόγω μιας εργασίας που είχε στη δραματική σχολή του Πανεπιστημίου του Γέιλ, άρχισε να ψάχνει πληροφορίες για τον Τόμας Έντισον. Σύντομα ανακάλυψε ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα στην ιστορία γύρω από την εφεύρεση του ηλεκτρικού λαμπτήρα. «Έμαθα για τον «Πόλεμο των ρευμάτων», τη μάχη ανάμεσα στον Έντισον και τον Τζορτζ Ουέστινγκχαουζ που θα καθόριζε το παγκόσμιο επίπεδο ηλεκτρικής ενέργειας», αναφέρει ο Μίτνικ.
Η ιστορία, όμως, είχε αναπάντεχη, τραγική και εντυπωσιακή τροπή. Τη μυστική εφεύρεση της ηλεκτρικής καρέκλας, τον βίαιο θάνατο ενός ανθρώπου και την άφιξη ενός μοναδικού επιστημονικού ταλέντου από τη Σερβία, του Νίκολα Τέσλα. «Έτσι ξεκίνησα να γράφω την ιστορία ως θεατρικό μιούζικαλ και τελικά ως σενάριο για ταινία», θυμάται ο Μίτνικ. «Κανείς δεν ήθελε να αναλάβει τη θεατρική παραγωγή. […] Ο ατζέντης μου μού είπε να το κάνω ταινία».
Το σενάριο έπεσε στα χέρια του υποψήφιου για Έμμυ σκηνοθέτη Αλφόνζο Γκόμεζ-Ρέχον («American horror story»). Αλλά ο Γκόμεζ-Ρέχον δεν ένιωσε αμέσως τη σύνδεση με το σενάριο, μέχρι που ο ατζέντης του τού είπε να το ξαναδιαβάσει. «Υπήρχε κάτι περισσότερο από αυτό που είχα δει στην αρχή», θυμάται ο σκηνοθέτης. «Η ιδέα της φύσης της επιτυχίας και του πόσο μακριά μπορεί να φτάσει κάποιος για να κερδίσει και τι θα κάνεις για να κατακτήσεις την υστεροφημία, με συνεπήρε».
Τη φαντασία του τροφοδότησε και η διαφορά με την οποία οι κεντρικοί χαρακτήρες αντιμετωπίζουν τη ζωή. «Από τη μία, ο Ουέστινγκχαουζ, που μένει ανώνυμος και αφήνει έναν καλύτερο κόσμο», εξηγεί, «και από την άλλη, ο Έντισον, που ήξερε πόσο σπουδαίος ήταν. Έχασε τον «Πόλεμο των ρευμάτων», αλλά αυτόν θυμόμαστε. Αυτό γεννάει ερωτήματα: έπαρση εναντίον μετριοφροσύνης». Ο Έντισον θα ηττηθεί από τον αντίπαλό του, θα πληγωθεί, αλλά θα παραμείνει απτόητος. Θα βοηθήσει, μάλιστα, στην εφεύρεση της βιομηχανίας του κινηματογράφου. «Αυτό που πραγματικά εφηύραν ήταν η ιδέα του να μην παίζεις με τους κανόνες», λέει ο Μίτνικ.
Ο Αλφόνζο Γκόμεζ-Ρέχον επανενώθηκε με το διευθυντή φωτογραφίας από το «Me and earl and the dying girl», Τσανγκ Τσανγκ-χουν. «Δε χρειαζόταν να μιλάμε στο πλατό», λέει ο Τσάνγκ. «Καταλαβαίναμε ο ένας τον άλλον χωρίς να λέμε πολλά».
Ενώ ο Μίτνικ όταν έβλεπε το σενάριό του να υλοποιείται, ένιωθε να αναγεννιέται. «Πήρε αυτούς τους τρεις χαρακτήρες που είχα γράψει και τους κινηματογράφησε σα να ήταν ο Ντέβιντ Μπάουι ή ο Μικ Τζάγκερ», εξομολογείται.
Το αρχικό πλάνο ήταν τα γυρίσματα να γίνουν στην Αμερική, χρησιμοποιώντας διάφορες τοποθεσίες γύρω από την πόλη του Ουέστινγκχαουζ, το Πίτσμπουργκ. Αλλά το 2016, ο Γκόμεζ-Ρέχον άρχισε να ψάχνει μέρη για γυρίσματα στη Μεγάλη Βρετανία, όπου και τελικά έγιναν.
Τον Τόμας Έντισον υποδύεται ο υποψήφιος για Όσκαρ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς («Doctor strange», «Το παιχνίδι της μίμησης»). Ο ηθοποιός ανακάλυψε ότι η ζωή του Έντισον είναι πιο περίπλοκη απ’ όσο γνωρίζουμε. «Νομίζω ότι μου έχουν πουλήσει την ιδέα του Έντισον ως εφευρέτη της σύγχρονης εποχής στην Αμερική αντί για την πολυπλοκότητα που εμπεριέχει αυτό». Ο Κάμπερμπατς χρειάστηκε να συλλάβει την εξυπνάδα και τη δημιουργικότητα του Έντισον, αλλά και την άλλη του πλευρά, την ανθρώπινη. Μία άλλη πρόκληση που είχε να αντιμετωπίσει ήταν η κώφωση του Τόμας Έντισον.
Φυσικά, καθώς ξετυλίγεται η ταινία, η ανταγωνιστική του κοσμοθεωρία οδηγεί τον Έντισον σε σκοτεινά τοπία. Η δίψα του για να νικήσει τον Γουέστινγκχαουζ θα τον αναγκάσει να προδώσει τη βασική του αρχή: να μη βοηθήσει κανέναν να αφαιρέσει κάποια ζωή. «Η ειρωνεία είναι ότι αυτός ο τύπος έφτιαξε την ηλεκτρική καρέκλα για να κερδίσει τον «Πόλεμο των ρευμάτων» και αυτό είναι λυπηρό», περιγράφει ο παραγωγός της ταινίας Μπασίλ Ιυάνικ («John Wick: Κεφάλαιο 3», «Ο δικός της πόλεμος», «Sicario: ο εκτελεστής»). «Ο Έντισον χάνει την ηθική του νωρίς στην ταινία και χάνει το δρόμο του».
Για το ρόλο του Τζορτζ Ουέστινγκχαουζ, ο Γκόμεζ-Ρέχον στράφηκε στον υποψήφιο για Όσκαρ, Μάικλ Σάνον («Η μορφή του νερού»). «Είμαι φαν του εδώ και πολλά χρόνια», εξομολογείται ο σκηνοθέτης. «Δεν έχει κάνει κάτι σαν και αυτό και ήταν ωραίο να το βλέπω». Ο Σάνον δε θέλει να κάνει συχνά ταινίες, αλλά ο Γκόμεζ-Ρέχον τον έπεισε δίνοντάς του ένα βιβλίο σχετικό με τον Ουέστινγκχαουζ. Η πλευρά του Ουέστινγκχαουζ στον «Πόλεμο των ρευμάτων» είναι σίγουρα πιο ευγενική και σωστή. Σε αντίθεση με τον Έντισον, ο Ουέστινγκχαουζ δεν κυνήγησε τη διασημότητα, ούτε προσπάθησε να γίνει φίρμα. «Δεν έβαλε ποτέ το όνομά του σε καμία εφεύρεση», υπογραμμίζει ο παραγωγός Μπασίλ Ιυάνικ, «σε αντίθεση με τον Έντισον που έβαλε το όνομά του σε εφευρέσεις άλλων». Μόνο 13 φωτογραφίες του Γουέστινγκχαουζ έχουν σωθεί και έκαψε όλα του τα χαρτιά πριν το θάνατό του το 1914. «Αυτό που μου είπε ο Αλφόνσο και το βρήκα πολύ ενδιαφέρον ήταν ότι αυτή δεν είναι μία ταινία που αφορά το παρελθόν, είναι μία ταινία που αφορά το μέλλον», προσθέτει ο Σάνον.
Το Σέρβο εφευρέτη Νίκολα Τέσλα, που αποφάσισε το αποτέλεσμα του «Πολέμου των ρευμάτων», υποδύεται ο Νίκολας Χουλτ («Η ευνοούμενη», «X-Men: Μαύρος Φοίνικας»). «Δεν ήξερα πώς πραγματικά είχαν γίνει τα πράγματα. Ο Ουέστινγκχαουζ και ο Τέσλα ήταν αυτοί που ουσιαστικά μας έδωσαν την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούμε σήμερα, ενώ εγώ νόμιζα ότι ήταν ο Έντισον», λέει ο ηθοποιός και συνεχίζει: «Ήταν ένας συναρπαστικός άνδρας».
O Κάμπερμπατς δηλώνει για τον Τέσλα: « Ήταν ο πιο ιδιοφυής απ’ όλους. Ενώ ο Έντισον και ο Ουέστινγκχαουζ έβλεπαν 10 χρόνια μπροστά, ο Τέσλα έβλεπε 100». Μπορεί ο Τέσλα να ήταν λίγο περιθωριοποιημένος όταν ήταν εν ζωή, βρήκε όμως το δικό του μέρος στο πάνθεον της επιστήμης, αφού όπως υπογραμμίζει και ο σεναριογράφος: «Το πιο κουλ αυτοκίνητο του κόσμου πήρε το όνομά του από τον Τέσλα. Οπότε η θέση του στην ιστορία αποκαταστάθηκε».
Ο Τομ Χόλαντ («Spider-Man: Η επιστροφή στον τόπο του», «Εκδικητές: η τελευταία πράξη») υποδύεται τον Σάμιουελ Ίνσουλλ, το νεαρό έμπιστο φίλο και προσωπικό γραμματέα του Έντισον.
Στο ρόλο της έξυπνης και συμπονετικής συζύγου του Έντισον, Μάρι, βρίσκουμε την Τάπενς Μίντλτον («Το πεπρωμένο της Τζούπιτερ»).
Ενώ την εξωστρεφή σύζυγο του Τζορτζ Γουέστινγκχαουζ, Μαργκερίτ, υποδύεται η Κάθριν Ουότερστον («Φανταστικά ζώα και πού βρίσκονται», «Logan Lucky»).
[vsw id=”68IfmZYrFt8″ source=”youtube” width=”640″ height=”440″ autoplay=”no”]
Σκηνοθεσία: Alfonso Gomez-Rejon
Σενάριο: Michael Mitnick
Φωτογραφία: Chung-hoon Chung
Μοντάζ: Justin Krohn, David Trachtenberg
Μουσική: Danny Bensi, Volker Bertelmann, Saunder Jurriaans, Dustin O’Halloran
Παραγωγή: Timur Bekmambetov, Basil Iwanyk, Jayne Sullivan, Harvey Weinstein
Παίζουν: Tom Holland (Σάμιουελ Ίνσουλ), Benedict Cumberbatch (Τόμας Έντισον), Nicholas Hoult (Νίκολα Τέσλα), Katherine Waterston (Μάργκεριτ Ουέστινχαουζ), Tuppence Middleton (Μαίρη Έντισον), Michael Shannon (Τζορτζ Ουέστινχαουζ), Matthew Macfadyen (Τζ. Π. Μόργκαν), Damien Molony (Μπουρκ Κόκραν), Amy Marston (Άναμπελ Ουόρτιντον), Celyn Jones (Σέρμαν Κίνσι), Colin Stinton (Ντάνιελ Μπέρνχαν)
Χώρα: ΗΠΑ
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: αγγλικά
Διάρκεια: 107
Εταιρεία διανομής: Odeon
Έξοδο στις αίθουσες: 25/7/2019.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη