Οκτ 26, 2017 Κινηματογράφος 0
του Γιάννη Φραγκούλη
Ένα έγκλημα έγινε στο ξενοδοχείο Χίλτον, στην πλατεία Ταχίρ, στο Κάιρο, λίγο πριν να ξεκινήσει η επανάσταση των Αιγυπτίων εναντίον του καθεστώτος. Πιστοποιείται ένα στέλεχος της κυβέρνησης και η υπόθεση κλείνει. Το πτώμα της τραγουδίστριας βρίσκεται δίπλα σε αυτό της αιγυπτιακής δημοκρατίας. Το θρίλερ αυτό έχει σαφείς και έκδηλες πολιτικές προεκτάσεις, χαρίζοντάς μας ένα όμορφο θέαμα.
Αίγυπτος, 2011. Η επανάσταση των Αιγυπτίων είναι το θέμα της ταινίας του Tarik Saleh, γνωστού από τις ταινίες «Gitmo» (2005), ντοκιμαντέρ, «Metropia» (2009) και «Tommy» (2014), έχει κάνει όμως δύο τηλεοπτικές ταινίες, αυτή είναι η έκτη του ταινία. «Κάιρο εμπιστευτικό» («The Nile Hilton incident»), ο παγκόσμιος τίτλος της παραγωγής, ομολογουμένως παραπλανεί όσον αφορά στην υπόθεση της ταινίας. Έχουμε να κάνουμε με πολιτικό θρίλερ, με στοιχεία ντοκιμαντέρ, αν λάβουμε υπόψη μας ότι η ταινία βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά. Εστιάζει σε μία δολοφονία, ένα έγκλημα που έχει γίνει στο εν λόγω ξενοδοχείο, η υπόθεση όμως κλείνει γρήγορα, λόγω άνωθεν εντολής, ως αυτοκτονία.
Στο κέντρο του κάστινγκ είναι ο Fares Fares, γνωστός μας από τις ταινίες «The commune», και «Rogue one: a star wars story», αναγνωρίσιμος παγκοσμίως, κινείται στο Κάιρο, το οποίο δε προσφέρεται για ταινίες δράσης, αυτή τη χρονική στιγμή. Η έρευνα του αστυνομικού γίνεται λίγο πριν τα ιστορικά γεγονότα. Ουσιαστικά η αφήγηση της μυθοπλασίας σχεδόν ταυτίζεται με αυτή των γεγονότων που έριξαν το καθεστώς του Hosni Mubarak, λόγω των διαδηλώσεων και της εξέγερσης που έγινε στην πρωτεύουσα της Αιγύπτου. Έτσι ο ντετέκτιβ της αστυνομίας θα βρεθεί μαζί με το συνεργάτη του στους δρόμους, όταν θα αρχίσει το πλήθος να εξεγείρεται, η ταινία θα μας δείξει σε παράλληλη αντίστιξη την εξέγερση των Αιγυπτίων και τη διαφθορά του κυβερνητικού μηχανισμού, το αποτέλεσμα και την αιτία του, χωρίς, όμως, να δηλώνεται αυτός ο αφηγηματικός παραλληλισμός.
Η αστυνομική έρευνα στο ξενοδοχείο, στην πλατεία Ταχίρ, μοιάζει με μία έρευνα που στρέφει αλλού την προσοχή. Εξετάζει το πτώμα της γυναίκας και πιστοποιεί ότι είναι η Λαλένα, επαγγελματίας τραγουδίστρια. Ψάχνει τα αντικείμενα που βρίσκονται δίπλα της και το μόνο στοιχείο που συλλέγει από την υπηρέτρια του ξενοδοχείου, μία πρόσφυγα από το Σουδάν, είναι ότι ένας καλοντυμένος άντρας έφυγε από το δωμάτιο της Λαλένα, αυτό το πρωί, πολύ λίγο πριν να βρεθεί το πτώμα της γυναίκας.
Παράλληλα με την αστυνομική έρευνα έχουμε και αυτή του σκηνοθέτη -εδώ, ίσως, με τη διπλή ιδιότητά του, ως δημοσιογράφος- που αφορά στην προσωπική ζωή του αστυνομικού, ένα βρώμικο διαμέρισμα, στο οποίο ζει, ένα παλιό αμάξι και παράνομα λεφτά, μέσα στο ψυγείο του. Η γυναίκα του τον έχει παρατήσει με το μικρό γιο τους, τρώει φαγητά από έξω, βλέπει τηλεόραση τα βράδια, ακούει τις ειδήσεις, καπνίζει και πίνει μπύρες, δεν έχει χρόνο για την απογευματινή προσευχή.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ο ντετέκτιβ ανακαλύπτει στοιχεία, τυπώνει αυτά που χρειάζεται, διασταυρώνει αυτά που έχει στη διάθεσή του και πιστοποιεί ότι ο Χατέμ Σαφίκ εμπλέκεται στο φόνο, ο οποίος είναι στέλεχος μιας επιχείρησης ακινήτων και μέλος της Βουλής. Πριν να συντάξει την αναφορά του, ο βοηθός του λέει ότι η υπόθεση έχει κλείσει. Ο θάνατος της Λαλένα είναι αυτοκτονία. Είναι εντολή που έρχεται από υψηλά κλιμάκια. Ετοιμάζεται να κάνει την περιπολία του στους δρόμους του Καΐρου όταν δέχεται ένα τηλεφώνημα από το Σαφίκ, ο οποίος του ζητά να συναντηθούν. Για να μπορέσει να φέρει την υπόθεση στα μέτρα του, θα πρέπει να κάνει κάποιες εντυπωσιακές κινήσεις σχετικά με το Σαφίκ, ο οποίος είναι προσωπικός φίλος του Προέδρου.
Οι σκηνές της καταστροφής της πολιτικής ζωής στην Αίγυπτο μοντάρονται παράλληλα με αυτές από τη ζωή του Νορεντίν, του ντετέκτιβ, αυτά που αφορούν στην προσωπική του ζωή και στην καριέρα του. Έτσι η δομή της ταινίας γίνεται θρίλερ με πολιτικές προεκτάσεις και καταστροφικές σκηνές που δείχνουν αυτό το χάος. Οι υποκριτικές είναι πολύ καλές στο να αποτυπώνουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων. Τον πανικό του αστυνόμου, τα διλήμματά του στο να διαλέξει με ποιο στρατόπεδο θα πάει, την κατάστασή του ανάμεσα στην αλλαγή της πολιτικής κατάστασης και τη διαφθορά. Τη διστακτικότητα του βοηθού του, που ακριβώς θα τοποθετηθεί. Τη δύσκολη θέση της υπηρέτριας που είναι πρόσφυγας και θα πρέπει να κρατήσει το στόμα της κλειστό.
Η ταινία δε γυρίστηκε στην Αίγυπτο, λόγω των προβλημάτων με την κυβέρνηση, δείχνει όμως ανάγλυφα αυτή την κατάσταση που έζησαν χιλιάδες Αιγύπτιοι εκείνες τις μέρες. Δεν είναι η πρώτη ταινία για αυτή τη ιστορική στιγμή, είναι όμως ίσως η μοναδική που έχει πολιτικό λόγο ενώ ο καμβάς της αφήγησής της είναι καθαρά αφηγηματικός, δείχνει το εσωτερικό ενός συστήματος που δεν μπορούσε να σταθεί πλέον, θέλγει το μάτι του θεατή και τον «αναγκάζει» να δει το πολιτικό μήνυμα και να το βάλει μέσα στην καθημερινή ζωή.
Σκηνοθεσία: Tarik Saleh
Σενάριο: Tarik Saleh
Φωτογραφία: Pierre Aïm
Μοντάζ: Theis Schmidt
Μουσική: Krister Linder
Παραγωγοί: Karim Debbagh, Monica Hellstrøm, Marcel Lenz, Guido Schwab, Signe Byrge Sørensen, Kristina Åberg
Παίζουν: Fares Fares (Νορεντίν), Mari Malek (Σάλβα), Yasser Ali Maher (Καμάλ), Slimane Dazi (άντρας), Ahmed Selim (Χατέμ), Mohamed Yousry (Μόμο), Hania Amar (Τζίνα), Tareq Abdalla (Αμίρ), Nael Ali (Γιοσέφ), Ger Duany (Κλίντον)
Χώρα παραγωγής: Σουηδία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία
Έτος παραγωγής: 2017
Γλώσσα: αραβικά, ντίνκα, αγγλικά, γαλλικά
Διάρκεια: 106΄
Είδος: έγκλημα, δράμα, θρίλερ
Ημερομηνία εξόδου: 26/10/2017
Εταιρεία διανομής: Seven Films.
Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Οκτ 28, 2024 0
Οκτ 26, 2024 0
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη