Πινακοθήκη θεάτρου: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Το να γράψεις μια κριτική για ένα θεατρικό έργο είναι ένας τρόπος να κοινωνήσεις τις δομές αυτού του έργου στο κοινό, το οποίο, πλέον, μπορεί να δει ένα θεατρικό έργο με πιο διεισδυτική ματιά. Είναι ουσιαστικά ένα λειτούργημα, μια υπεύθυνη εργασία. Το να σε καλούν να παρουσιάσεις τις δουλειές των εφήβων που έχουν φοιτήσει σε μια σχολή ή σε ένα εργαστήριο θεάτρου είναι τιμή που προσφέρεται από αυτούς που έχουν κάπως αναγνωρίσει την δουλειά σου. Αυτό έγινε όταν η Ελένη Κοκόζογλου με κάλεσε να δω την παρουσίαση των μαθητών της στο Casa del Teatro. Την ευχαριστώ για αυτό.
Στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, στην Θεσσαλονίκη, είδαμε το αποτέλεσμα της μαθητείας, των ασκήσεων εφήβων στην θεατρική τέχνη. Τα παιδιά είχαν χωριστεί σε ομάδες και έπαιζαν κάποια μέρη αναγνωρισμένων θεατρικών έργων. Θα πρέπει να πούμε ότι η δασκάλα τους είχε βάλει το πήχη πολύ ψηλά. Δεν είναι εύκολο να παιδί να μάθει και να παίξει κλασικό έργο με επιτυχία. Ξέρουμε ότι η ηθοποιία δεν είναι μόνο να μάθεις τα λόγια σου απέξω. Αυτό είναι το λιγότερο. Το πώς θα αποδόσεις αυτό που έχεις μάθει είναι το πιο δύσκολο.
Η κίνηση, το σώμα πως θα είναι πάνω στην σκηνή, οι εκφράσεις του προσώπου και του σώματος, το χρώμα της φωνής, η συνολική έκφραση θα πρέπει να είναι έτσι όπως το ύφος της αφήγησης προσδιορίζει. Είναι δύσκολο να μείνεις πιστός στην απόδοση ενός κλασικού έργου, με δεδομένο ότι αυτό έχει αποδοθεί πολλές φορές, σε πολλές χώρες, από πολλούς ηθοποιούς, μερικοί από αυτούς είναι διάσημοι και πολύ καλοί στην δουλειά τους. Ουσιαστικά ο έφηβος έχει να αναμετρηθεί με όλους αυτούς τους μεγάλους σταρ της θεατρικής τέχνης. Είναι λογικό να έχεις δέος όταν αποφασίσει να κάνει αυτή την άσκηση. Τότε έρχεται το τρακ. Άρα το να παίξεις Σαίξπηρ με επιτυχία, όντας έφηβος και μαθητής αρχάριος, είναι ένας άθλος. Αυτό έγινε!
Το να βλέπεις αυτά τα παιδιά να παίζουν είναι ευχαρίστηση. Στην αρχή βλέπεις όλη αυτή την διαδικασία με συμπάθεια. Το ερώτημά σου είναι: Τι κάνουν, τι μπορούν να κάνουν αυτά τα παιδιά; Η απάντηση είναι στην σκηνή. Στα πρώτα λεπτά έχεις ήδη την απάντηση. Μετά σου φεύγει η απορία και καταλαβαίνεις ότι έχεις μπροστά σου μια εργασία που γίνεται από ανθρώπους που αγαπούν αυτό που κάνουν, το θέατρο. Στην συνέχεια αναγνωρίζεις την επιμονή να το κάνουν όσο πιο καλά γίνεται. Εκεί αρχίζει η διερεύνηση.
Ως κριτικός θεάτρου ψάχνω να βρω τις αξίες και τα λάθη. Είναι μια διαδικασία που την κάνω ενώ βλέπω την παράσταση. Έτσι μπορώ, μετά από αυτή την ανάλυση, να κάνω την σύνθεση, την κριτική μου στην παράσταση. Σε αυτή την παράσταση έψαχνα να βρω τα μεμπτά σημεία. Αν υπήρχαν ήταν ελάχιστα. Τα παιδιά έπαιξαν όπως θα έπαιζε ένας καλός ηθοποιός. Έδειξαν τόσο τι έχουν καταφέρει όσο και που μπορούν να φτάσουν.
Είδαμε το τι μπορεί να κάνει ο κάθε έφηβος ηθοποιός. Αξιολογήσαμε ότι βρίσκονται σε ένα δρόμο που βλέπει την επαγγελματική καταξίωση. Έχουν δρόμο ακόμα να διανύσουν, αλλά έδειξαν ότι έχουν ικανότητες και διάθεση να γίνουν καλύτεροι. Αυτό όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ομαδική εργασία. Ως ομάδα θα πρέπει να δούμε την δασκάλα και τους μαθητές της. Και έτσι ήταν. Δεν υπήρξε κάποιος που έκανε προσπάθειες να ξεχωρίσει από το σύνολο. Υπήρξε μια αρμονία στις ηθοποιίες και αυτό ήταν γοητευτικό.
Η Ελένη Κοκόζογλου φαίνεται ότι έβαλε ένα στόχο που, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται αδύνατον να επιτευχθεί: ένας έφηβος να μετρηθεί με ένα κλασικό έργο και να το ερμηνεύσει με καλό τρόπο. Και όμως έγινε. Πληροφορήθηκα ότι η μαθητεία τους ήταν βραχύβια. Λίγοι μήνες εκμάθησης και ένα αποτέλεσμα που θα ζήλευε ένας ηθοποιός, μια ευχαρίστηση στους θεατές, μια απόλαυση για έναν κριτικό που έχει να γράψει με αφορμή μια δομή που έχει υπόσταση. Ήταν δύσκολη εργασία που την έκανε εύκολη η ομαδική εργασία. Εδώ, βέβαια, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την ποιότητα της διδασκαλίας, την τελειομανία της Ελένης Κοκόζογλου, την αγάπη της για αυτό που κάνει και τον τρυφερό τρόπο στην επικοινωνία της με τα παιδιά και όχι μόνο.
Στο θέατρο ένας ηθοποιός βαδίζει σε ένα τεντωμένο σκοινί. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να πέσει και να γκρεμιστεί. Δεν θα γίνει αυτό αν πιστέψει στον εαυτό του και αφήσει τον ψυχικό του κόσμος να εκφρασθεί πηγαία. Αυτό, το τελευταίο, είδαμε σε αυτή την παράσταση. Το κάθε παιδί δεν ήταν παρά ο χαρακτήρας του έργου που έβγαινε από την ψυχή του. Αυτός ήταν ο λόγος που αυτό που βλέπαμε ήταν ζωντανό, δροσερό και όμορφο.
Φτάνοντας στο τέλος του έργου η απόλαυση έχει δύο διαφορετικούς δρόμους. Αυτόν των ηθοποιών και αυτόν των θεατών. Οι πρώτοι θέλουν να βγάλουν αυτό που θα πρέπει να δώσουν και το κάνουν χωρίς φόβο, όσο πιο καλά γίνεται. Οι δεύτεροι βλέπουν με κομμένη την ανάσα το διάβα του σκοινοβάτη -του ηθοποιού- και όσο η παράσταση διαρκεί έρχεται η έκπληξη, μετά η απόλαυση για το τι κατάφεραν οι μαθητευόμενοι. Το χειροκρότημα είναι αυθόρμητο, δεν είναι για να επιβραβεύσουμε μια παράσταση επειδή έτσι πρέπει, αλλά γιατί το αξίζει.
Σημειώστε αυτή την θεατρική ομάδα. Θα την ξαναδείτε και, ευχόμαστε, να είναι οι μελλοντικοί ηθοποιοί που θα μας μαγεύουν στην σκηνή ως επαγγελματίες πλέον. Δεν μένει παρά να ευχηθούμε καλή συνέχεια στους εφήβους που συμμετείχαν και στην δασκάλα τους που δίδαξε, σκηνοθέτησε και συντόνισε πολύ καλά όλα όσα έγιναν σε αυτή την παράσταση. Να αφήσουμε για το τέλος την ευγένεια και την ταπεινότητα της Ελένης Κοκόζογλου όταν ευχαριστούσε τους γονείς που της εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους θεατρικό εργαστήρι, όταν ευχαριστούσε τους ακροατές, όταν δεν κρατούσε μια ψεύτικη απόσταση, αλλά πλησίαζε με σεβασμό και έδινε μεγάλο μέρος της ευχαρίστησής της.
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Σκηνοθεσία: Ελένη Κοκόζογλου
Φωτισμοί: Βαγγέλης Ματίκας
Ήχος: Βαγγέλης Ματίκας
Ηθοποιοί: οι μαθητές του εφηβικού τμήματος του Θεατρικού Εργαστηρίου Casa del teatro
Ημερομηνία παράστασης: 7 Δεκεμβρίου 2024
Θέατρο: Κινηματοθέατρο Αθήναιον (Βασ. Όλγας 35, Θεσσαλονίκη).
Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει
Ιαν 06, 2025 0
Δεκ 30, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Ιαν 13, 2025 0
Ιαν 06, 2025 0
Δεκ 30, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη