Αυγ 17, 2024 Κινηματογράφος 0
Δουλειά: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης
«Κανείς δεν θέλει να δουλέψει», αυτό το θέμα διαπραγματεύονται οι ταινίες «Clerks» (Kevin Smith, 1994) και «Office space» (Mike Judge, 1999) στον θερινό κινηματογράφο Παναθήναια, με τον Αλέξανδρο Παπαγεωργίου στον συντονισμό και την συζήτηση.
Είσαι στη δουλειά. Βαριέσαι. Δεν ξέρεις τι να κάνεις. Αν έχεις πολλή δουλειά, δεν σου αρέσει. Αν δεν έχεις καθόλου δουλειά, για κάποιο λόγο καταλήγει να είναι ακόμα χειρότερα. Δεν βρίσκεις κάποιο νόημα. Σήμερα 8 ώρες, αύριο 9, μεθαύριο πάλι 8. Δεν αλλάζουν και τόσα πολλά. Σίγουρα σε εκμεταλλεύονται, αλλά κυρίως νιώθεις ότι σε κοροϊδεύουν. Ο μόνος δρόμος είναι να κοροϊδέψεις κι εσύ: το αφεντικό, τον προϊστάμενο, τον πελάτη, τον εαυτό σου. Μήπως η δουλειά δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια κοροϊδία χωρίς τέλος;
Αν τα έχετε αναρωτηθεί ποτέ για όλα αυτά, σίγουρα δεν είστε οι μόνοι. Εκατομμύρια εργαζόμενοι σε όλο τον πλανήτη αυτό το δευτερόλεπτο κοιτούν το ρολόι στο κινητό τους για να μετρήσουν αντίστροφα μέχρι το σχόλασμα -ή και κάτι περισσότερο, κάτι δραστικότερο- που θα τους απελευθερώσει από αυτήν την δυστυχία. Έτσι ακριβώς νιώθουν και οι ήρωες του «Clerks» και του «Office space». Δύο ταινίες του 1994 και του 1999, αντίστοιχα, που ενσάρκωσαν στο έπακρο την απουσία νοήματος στα μοντέρνα εργασιακά περιβάλλοντα. Τελικά έδωσαν νέο κινηματογραφικό σχήμα στο αίσθημα της δυσφορίας μέσα στην εργασία.
Στο «Clerks» ο Kevin Smith εμπνεύστηκε από τις προσωπικές του εμπειρίες. Αφηγήθηκε τον μουντό εργασιακό βίο δύο υπαλλήλων μίνι μάρκετ στο Νιού Τζέρσεϊ. Στο «Office space» o Mike Judge, επίσης ορμώμενος από την δική του εργασιακή εμπειρία, έστρεψε το βλέμμα του στους πληροφοριακούς εργάτες μιας software εταιρείας στο Τέξας. Πρόκειται για δύο βασικές εκδοχές των εμπειριών της αμερικάνικης γενιάς Χ κατά τη δεκαετία του ‘90: από τη μία οι χαμηλά αμειβόμενες dead-end δουλειές στο εμπόριο και τις υπηρεσίες -οι λεγόμενες McJobs- κι από την άλλη οι white-collar δουλειές γραφείου στους αναδυόμενους κλάδους της τεχνολογικής καινοτομίας στην εποχή της άνθησης του Silicon Valley.
Το Clerks και το Office Space, ειδικά με το πέρασμα του χρόνου καθώς αποκτούσαν όλο και μεγαλύτερο cult following μέσα από την διάδοση της διαδικτυακής κουλτούρας, έδωσαν φωνή σε μια γενιά που συνδεόταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο με την εργασία: Μετά από μια δεκαετία σκληρής αποβιομηχάνισης στα 80s, πολλοί νέοι άνθρωποι της Δύσης εισέρχονταν σε μια μοντέρνα αγορά εργασίας που περιελάμβανε πια όλο και περισσότερες δουλειές χωρίς νόημα και προοπτική. Είχε άραγε τόση πολλή διαφορά να στρίβεις τις ίδιες βίδες σε ένα εργοστάσιο υπό το βλέμμα του επιστάτη από το να πατάς τα ίδια κουμπιά σε μια ταμειακή μηχανή ή έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή υπό το micromanagement του διευθυντή;
O Kevin Smith και ο Mike Judge, αμφότεροι Gen X, παιδιά της ειρωνικής μαζικολαϊκής αμερικανικής κωμωδίας που ξεκινούσε από το Saturday Night Live και έφτανε μέχρι τους Simpsons, εντόπισαν πλούσιες κωμικές δυνατότητες σε αυτό το σύγχρονο αίσθημα εργασιακής αλλοτρίωσης και αδιεξόδου. Δεν είναι φυσικά πρωτότυπο για την κινηματογραφική κωμωδία να στρέφει τα βέλη της κριτικής της εναντίον της αλλοτριωμένης εργασίας στον καπιταλισμό: Το έχουμε δει στο «Modern times», του Charlie Chaplin, και το «Playtime», του Jacques Tati, μεταξύ πολλών άλλων.
Λίγο πριν την στροφή του 21ου αιώνα, σε μια εποχή λατρείας του υπερ-ορθολογισμού και της τεχνολογικής ανάπτυξης, το «Clerks» και το «Office space» κατάφεραν να συμπυκνώσουν ένα συλλογικό ιστορικό πνεύμα κρίσης της ηθικής της εργασίας. Όπως ο Μπάρτλεμπυ ο Γραφιάς, στο ομώνυμο διήγημα του Herman Melville, οι ήρωες των δύο ταινιών απλά δεν θέλουν να δουλέψουν. They would prefer not to. Και ποιος θα μπορούσε να τους αδικήσει άλλωστε;
Το «Clerks» και το «Office space» θα προβληθούν μαζί back to back (συνολική διάρκεια 3 ώρες) στον θερινό κινηματογράφο Παναθήναια (Μαυρομιχάλη 165) την Παρασκευή 23 Αυγούστου στις 21.00. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον κριτικό Αλέξανδρο Παπαγεωργίου, μέχρι όσο πάει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Κλείστε το εισιτήριο σας: https://www.more.com/
CLERKS
Σκηνοθεσία: Kevin Smith
Σενάριο: Kevin Smith
Φωτογραφία: David Klein
Μοντάζ: Scott Mosier, Kevin Smith
Ηθοποιοί: Brian O’Halloran (Ντάντε), Jeff Anderson (Ράνταλ), Marilyn Ghigliotti (Βερόνικα), Lisa Spoonauer (Καϊτλίν), Jason Mewes (Τζέι), Al Berkowitz (γέρος)
Χώρα: ΗΠΑ
Γλώσσα: αγγλικά
Έτος παραγωγής: 1994
Διάρκεια: 92΄
OFFICE SPACE
Σκηνοθεσία: Mike Judge
Σενάριο: Mike Judge
Φωτογραφία: Tim Suhrstedt
Μοντάζ: David Rennie
Ηθοποιοί: Ron Livingston (Πήτερ), Jennifer Aniston (Γιοάνα), David Herman (Μίκαελ Μπόλτον), Ajay Naidu (Σαμίρ), Diedrich Bader (Λόρενς)
Χώρα: ΗΠΑ
Γλώσσα: αγγλικά
Έτος παραγωγής: 1999
Διάρκεια: 89΄
Διαβάστε τα κινηματογραφικά νέα
Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Ιούν 30, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
Νοέ 01, 2024 1
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Νοέ 20, 2024 0
Νοέ 12, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 03, 2024 0
Νοέ 01, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη